למנוע הרפתקאות מיותרות

אנחנו משקיעים בילדים שלנו את החינוך הטוב ביותר, קונים להם את המחברות המהודרות, מסיעים אותם לחוגים, עוזרים להם בשיעורי הבית ואפילו משקיעים במורים פרטיים. האם גם בשדה הקרב החינוכי באינטרנט אנחנו משקיעים בילדים?

חדשות כיפה מערכת כיפה בשיתוף אינטרנט רימון 04/07/19 17:52 א בתמוז התשעט

למנוע הרפתקאות מיותרות
כל המשפחה גולשת אינטרנט רימון, צילום: יחצ

אין כמעט משפחה שלא מכירה את זה. נכנסים עם הילדים הביתה והם רצים כמו מגנט אל המסך הגדול. המאבק מתחיל.

"אמא רק עוד חמש דקות".
"אבא, אני באמצע משחק עם החברים, עוד מעט אני אסיים וארד לאכול".
"לכל החברים שלי מרשים ורק אתם לא נותנים לי לעשות כלום במחשב"

אלו רק חלק מהמשפטים שנשמעים היום כמעט בכל בית. בואו נודה על האמת, מי ששולטים היום במחשבים בבית הם הילדים שלנו. בתור אבא לכמה חמודים כאלו אני מוצא את עצמי לפחות פעם בשבוע נכנס למחשב ומגלה משחקים חדשים שהותקנו, סרטונים שנערכו, קבצים של שיעורי הבית מפוזרים לכל רוחב שולחן העבודה (מה כל כך קשה לפתוח תיקיה ולשמור?) והפתעות נוספות.


קשה להדביק את הקצב שלהם. בשיחת סלון עם חברים גיליתי שאני לא לבד. "אני מחליף את המחשב בבית פעם בשנתיים. הוא פשוט עובד ללא הפסקה" סיפר אבא שהתארח אצלנו. "האמת, שאני מוצאת את הבת שלי צופה בכל מיני סרטונים ביוטיוב שאין לי מושג איך היא מגיעה אליהם. כשהם היו קטנים, הקפדתי על שעה ביום תחת פיקוח, היום איבדתי את הפיקוח לגמרי, גם על זמני הגלישה וגם על התכנים הנצפים". אמרה אמא אחרת מכאן והלאה, השיח המשיך בטבעיות לפתרונות הסינון הקיימים בשוק, מסתבר שהיום יש פתרונות טובים וחשוב מכך, פתרונות הוליסטיים למשפחות שמאפשרות ליהנות מהטכנולוגיה מבלי לפגוע בילדים.

צילום: יחצ

רז פינטו מקריית יערים מגדיר את עצמו כשייך לזרם החרדי לאומי, הוא בהחלט מאמין בחינוך השם במרכז את הדוגמא אישית ובשיח בוגר ואחראי עם הילדים  אבל מוסיף "אני בעד סינון כיוון שבית דתי, משפחה דתית לא צריכה הרפתקאות בחיים. אנחנו לא שולטים בכל מה שקופץ , אפילו לא בפרסומות, אם יש דרך למנוע אותן, את ההרפתקאות, כך צריך לעשות". פינטו מתאר שבתחילת הדרך חשש מהתחברות לסינון כיוון שהוא עובד לא מעט מהבית באמצעות חיבור מרחוק למחשב בעבודה.
"עשיתי בירורים, שאלתי שאלות והגעתי לאינטרנט רימון, הבנתי מהם שבהגנה החדשה לא צפויות בעיות ושלא נראה שיתקע לי המחשב גם לא מרחוק. בסופו של תהליך התחברתי לספק של רימון, קבעתי את רמת הסינון וזה טוב בשבילי. אני מתחבר בקלות מהבית לעבודה בצורה שוטפת ולא נתקל בבעיות". לתפיסתו נכון לכל אחד , לא משנה הורה או ילד נכון שיהיה סינון "אנחנו לא יכולים להבטיח כלום, מה ימשוך אותנו, אפילו סרטים ביוטיוב יכולים להיות לא ראויים. זה מונע הרפתקאות מיותרות. אנחנו גולשים בצורה בטוחה, בבית ובחוץ והכי חשוב שאנחנו נותנים הגנה לילדים ומהווים להם דוגמא".

כמי שכאמור חי את עולם המחשבים ומחובר לעולם הטכנולוגי מעיד פינטו שהסינון לא פגע באיכות הגלישה ובשימוש השוטף באפליקציות שונות. "היה שלב מסוים בתהליך ההתקנה של הסינון שלא ידעתי האם השואב הרובוטי (
iRobot) יפגע , היה כיף לגלות שהרובוט עובד מעולה, האפליקציה  של הרובוט עבדה בצורה חלקה והכל עובד בצורה תקינה".
רבים מאנשי החינוך היום ממליצים להורים לעזור לילדיהם באמצעות התקנת סינון בבית, מה שימנע העמדה במבחנים מיותרים, חלקם אף הדגיש זאת לקראת החופש הגדול אז רבים מבני הנוער מבלים שעות רבות הרבה יותר מול המחשב הביתי והסמארטפונים.

דוד ודנה אלגרבלי מהיישוב יד בנימין הם הורים לשישה ילדים בני 5,8,10,16,18,20 הם הצטרפו לספק האינטרנט החדש של רימון, דוד מספר שברגע שעלה העניין לא נתקל בהתנגדות מצד הילדים והוסיף "לא רק שזה לא היה לדיון אנחנו גם לא נתקלנו באמירות שלהם כאילו משהו נמנע מהם או שנפגעה איכות הגלישה." 
לתפיסתו של דוד ההגנה אינה מכוונת רק כלפי הילדים אלא גם לטובת ההורים "אתה מבין שאתה לא שולט תמיד במרחב הזה, במה שפתאום קופץ לך כפרסומת או משהו אחר, אני בא בביקורת כלפי הספקים השונים שלא מציעים למשפחות הגנה מובנית שכזו. לדעתי זה חובה בכל בית" אומר דוד ומביע סיפוק גדול מההגנה של רימון שהעניק לילדיו.
אלגרבלי מוסיף שדווקא הוא היה זה שחשש מההגנה, מאחר ויש מכשירים בבית שחשוב שלא יעברו מול הסינון, "קיבלנו מרימון פתרון איתו אני בחרתי איזה מכשירים לסנן ואיזה לא. זה הפיג לי את החשש שהיה לי".
רעייתו דנה סיפרה כי שמעה על אפשרויות הסינון לכל המשפחה מחברים "כולם מסביבנו כבר המליצו כשהבנתי שניתן להתקין הגנה על כל המכשירים, וזה בדיוק מה שהייתי צריכה, הצטרפנו ומאז כל המשפחה מוגנת" ציינה  בסיפוק.

אם יש נושא אחד לגביו יש תמימות דעים לא רק במגזר הדתי-לאומי אלא גם במגזר הכללי ובציבור בישראל בכלל הוא עניין שעות המסך. פחות שעות מסך - יותר שעות עם המשפחה והחברים. מאידך גיסא, אנחנו כהורים שנמצאים בעבודה לא תמיד יכולים להיות עם בני הילדים ובני הנוער שלנו ולוודא עמידה בכללים אותם אנחנו מציבים.
יתירה מכך, בהרבה מקרים, אנחנו ההורים, מתקשים גם כשאנחנו בבית, להניח מהיד שלנו את המסכים שלנו.
אין ספק כי הטכנולוגיה מעמידה בפני משפחות אתגרים חדשים שלא הכרנו, אך מודעות וחתירה לפתרון טכנולוגי, חינוכי, עם דוגמא אישית, היא הצעד הראשון בדרך לעמידה בהם.

מחפשים את הפתרון? לחצו על הקישור