לזכרו של הרב עמיטל: לחיות בתודעה של שליחות

"הרעיון שיש לדורנו תפקיד מיוחד, ולפיו ראוי שישולב לימוד התורה עם הנתינה לצה"ל, הוא שהביא את הרב עמיטל להיות בין הוגי הרעיון של הקמת ישיבות ההסדר" - על דרכו החינוכית של הרב עמיטל

חדשות כיפה הרב ד"ר אברהם ליפשיץ 12/07/18 11:14 כט בתמוז התשעח

לזכרו של הרב עמיטל: לחיות בתודעה של שליחות
ד"ר אברהם ליפשיץ , צילום: צילום מסך

כשקמה הישיבה, שאלו את הרב עמיטל, מה יהיה מיוחד בישיבה שתקום? (אגב- לכוונת הלב, לראשית, יש "כוח" רב ומשמעות רבה לתוצאות בהמשך הדרך...) . ענה הרב עמיטל בסיפור...הוא סיפר על האדמו"ר הזקן, בעל התניא, שישב ולמד ביחידות בחדרו. פתאום הוא שמע את נכדו, ה"צמח צדק", בוכה בעריסתו. סגר בעל התניא את הגמרא וניגש לתינוק להרגיעו. הוא עבר בחדר הסמוך ופגש את חתנו, אביו של התינוק (האדמו"ר האמצעי), כשהוא שקוע בלימודו. שאל אותו האדמו"ר הזקן: למה לא קמת לקול בכיו של בנך? ענה לו חתנו: הייתי כ"כ שקוע בלימוד שלא שמעתי את התינוק בוכה. אמר לו בעל התניא: " אם אדם עסוק בלימוד תורה ואינו שומע קול של יהודי בוכה- הרי שמשהו פגום בלימוד שלו...". את הסיפור הזה שמענו פעמים רבות. הוא ממש מאפיין את תורתו של הרב עמיטל. חונכנו להיות קשובים למצוקות של הדור, להיות אלה שזוכרים את אברהם אבינו שלימד את כל העולם תורה, ובזה גדלותו. שמענו פעמים רבות, שהאדם צריך להתבטל למען הכלל. ואפילו תיפגם במשהו רמתו הרוחנית... גדול משה מנח, שנוח עסק בפיתוח אישיותו בלבד, ולכן הפך מ"נח איש צדיק תמים" ל"איש האדמה". ומשה רבנו, שדאג לכלל, ומסר את נפשו למען עם ישראל: " ואם אין, מחני נא מספרך". תחילה נקרא "איש מצרי" ובשל ההתבטלות והמסירות למען הכלל- נקרא: "איש האלוקים".

ענווה ועוצמה גדולה – במקום אחד...

הדברים מפורסמים... אך לא בשל כך, לא נמשיך להתפעם מהם... הרב עמיטל הקים את הישיבה (סיפור מופלא בפנ"ע), ומיד לאחר הקמת הישיבה הוא מבקש ממו"ר הרב ליכטנשטיין זצ"ל לקבל לידיו את המפתחות... ולהיות ראש ישיבה. סיפר הרב יואל בנו בהספד: "שאלתי אותו- אבא, אתה באמת מתכוון למה שכתוב במכתב לתת לו את הכול?" (שבו הוא מציע לרב ליכטנשטיין לכהן כראש הישיבה), והוא ענה בפשטות- כן...זו לא רק ענווה. זו גדלות אמתית. זה להבין שלא אני עומד לדיון, ולא אני חשוב . אלא לימוד וחינוך התלמידים! בסופו של דבר זכינו כולנו, ששני ראשי הישיבה כיהנו זה לצד זה שנים רבות. (כיצד יש שני דברים לדור? איפה הקנאה? המריבות הקטנות -חלילה? ...)

הוא הרב עמיטל, הגה את הקמת ישיבות ההסדר. לא בדיעבד - מלכתחילה ממש. הרעיון שיש לדורנו תפקיד מיוחד, ולפיו ראוי שישולב לימוד התורה עם הנתינה לצה"ל, הוא שהביא את הרב עמיטל להיות בין הוגי הרעיון של הקמת ישיבות ההסדר.. שילוב נדיר של עוצמה גדולה. של חוסר פחד ציבורי מלומר את דעתו, גם אם היא לא הייתה פופולארית, ובו זמנית רגישות אנושית שהרב עמיטל היה מדגיש אותה מאוד.

 הגודל שבפשטות

הרב עמיטל נהג לספר, שבבר מצווה של ר' יואל בנו, דיברו אורחים מבני משפחתה של אשתו , שהייתה בתו של הרב מלצר, נכדתו של הרב איסר זלמן מלצר. וכולם איחלו לבר המצווה שיהיה גדול בתורה, וכו' וכו'.. קם הרב עמיטל ואמר: "אבא שלי לא היה גדול בתורה, וגם סבא שלי לא... לא היה אכפת לי שהבן שלי יהיה סנדלר, העיקר שיהיה יהודי טוב..." האמירה הזו איננה נובעת ממחסור בשאיפות גדולות. הכיוון הוא שדווקא ביהודי הפשוט - נמצאת התורה..." כל מקום שבו אתה מוצא את גדלותו של הקב"ה שם אתה מוצא את ענוותנותו...". הספיד הרב שלמה: בפורים לפני כעשרים שנה, בביתו של הרב עמיטל, דנו בתוך הסעודה כיצד ניתן להידבק בשכינה? ענו המסובים- מדבקים בתלמידי חכמים. וכשאין תלמידי חכמים? ענה מישהו: חוזרים להדבק בשכינה". אמר לו הרב עמיטל: "כשאין תלמידי חכמים, מדבקים בפשוטי העם"... ז"א שם, אצל פשוטי העם נמצאת השכינה.

גם על הדברים המפורסמים המקובלים בשם הרב זצ"ל: " בניין הבית חרב בגלל שנאת חינם והוא ייבנה בגלל אהבת חינם", הוא האיר- שאהבת ישראל היא לא בחינם!!! יש סיבה פשוטה, אנחנו אוהבים כל יהודי מכיוון שהוא יהודי ...ובמיוחד אחרי השואה הנוראה. שנאת עם ישראל בשואה הייתה לא לדתיים ולא למי שמוגדר אחרת. השנאה הייתה לעם היהודי כולו. יש מקום ורצון לאהוב כל אחד מישראל, ממש לא בחינם...

חינוך לעצמאות

יש סיפורים רבים, על תשובות שהרב עמיטל היה נותן לתלמידים המחנכים לעצמאות של התלמיד. הוא ראה בתלות המוחלטת קושי גדול. הוא אמר: " בכל ישיבה קיימת סכנה שהתלמידים ייהפכו להיות כפילים של דמויות רבותיהם... הם מאבדים את עצמאותם והופכים להיות צל וצילום של רבותיהם. האם זו כוונתנו? לחנך ארבע מאות כפילים?"...כבר בהקמת הישיבה כשהרב עמיטל נשאל על נוסח התפילה הוא ענה: " אתם חבר'ה מבוגרים תחליטו לבד"...גם בשאלות אישיות, לא פעם הוא ביקש מהתלמיד להיות עצמאי... אפילו בשאלות הלכתיות, כשתלמיד ניגש לשאול שאלה הלכתית פשוטה, הוא הפנה אותו ללימוד עצמי. אבל שלא יטעה... מי שהיה מגיע בפורים, ביום העצמאות ובמועדים נוספים, והיה רואה את הרב עמיטל במרכז המעגל מוקף במאות תלמידיו, שר בהתרגשות, בעיניים עצומות, בדבקות ובזמן רב- את השיר "וטהר ליבנו לעובדך באמת".. היה מבין, שהוא ביקש "לא להיות רבי..." אבל הוא היה.... מי ששמע את שיחותיו ביום כיפור לפני תפילת נעילה: "על כפות המנעול" כשהוא מבקש לא לתת לשער להיסגר על עם ישראל, ולאחר מכן הרב עמיטל מתפלל תפילת נעילה, היה מבין שאמנם חונכנו לעצמאות אבל ממישהו שהשפיע מאוד על הליכות חיינו...

לא כתבנו אפילו מעט מעוצמת אישיותו המיוחדת, לא השכלנו לגעת בדגש שנתן על מצוות בין אדם לחברו, לא הספקנו לתת הסבר מדוע השם שנתן לאסופת השיעורים בענייני חינוך. הוא: "והארץ נתן לבני אדם". רק ניסינו לשתף מעט בתחושות שאנו חשים לדמות הגדולה שאליה אנו כה מתגעגעים.

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן