ילדים לאימהות חד הוריות מצליחים יותר בלימודים

בכנס במכללת אמונה-אפרתה לרגל יום המשפחה, אמר פרופ' קוסלובסקי כי מי שגדל אצל אם חד הורית מגיע להישגים גבוהים יותר ממי שגדל עם אב ואם. עם זאת, בקרב ילדים אלו יש יותר מקרי התנהגות שלילית בביה"ס

חדשות כיפה חדשות כיפה 18/02/18 16:46 ג באדר התשעח

ילדים לאימהות חד הוריות מצליחים יותר בלימודים
פרופ' מני קוסלובסקי בכנס לרגל יום המשפחה, צילום: ללא קרדיט

אימהות במשפחות חד הוריות דוחפות את ילדיהן להצליח בלימודים והם מגיעים להישגים גבוהים יותר מאשר ילדים ממשפחות אחרות, כך אמר פרופ' מני קוסלובסקי, יו"ר המועצה האקדמית של מכללת אמונה-אפרתה, בכנס שנערך בשבוע שעבר בקמפוס אפרתה בירושלים לרגל יום המשפחה.  

באירוע שנערך תחת הכותרת "המשפחה הדתית בעידן הפוסט מודרני", הצביע קוסלובסקי על מגמות בעולם המשפיעות גם על החברה הישראלית, ולפיה אחוז הזוגות שחיים במסגרת נישואין הולך ופוחת. 

בשבדיה למשל 77% מכלל המבוגרים אינם נשואים ובאנגליה 55% מהם. לשם השוואה, בשנת 1950 היו באנגליה רק 21% לא נשואים. לדבריו, הדבר נובע בין השאר מירידה וחוסר הזדהות ושיוך דתי וכן מעליה בשיעור הגירושין. כיום בארה"ב יותר מ-50% מהזוגות מתגרשים ובארץ 28% מהנישואין מסתיימים בגירושין. הדבר מוליך לנתון לא פחות מורכב ולפיו יותר מ50% מהילדים בארה"ב אינם גדלים במשפחה מסורתית שבה אבא, אימא וילד.  

קוסלובסקי הציג מחקר ולפיו למי שגדל אצל אם חד הורית הישגים יותר גבוהים ממי שגדל אצל אב ואם, אבל בו זמנית נמצא גם כי אצל ילדים אלו יש יותר ממצאים של מקרי התנהגות שלילית בבית הספר.

הסיבות לשבר במצב המשפחה בעולם, לדבריו, הוא אינדיבידואליזם קיצוני בחברה וכן העלייה המשמעותית במעמד האישה, שכן נשים עולות על גברים כיום בתחומים רבים. בין השאר נשים עולות על גברים בממוצע הציונים במבחנים הפסיכומטריים, כך שציוני הנשים גבוהים בערך ב-27.5 נקודות מאשר ציוני הגברים. במקצוע המבוקש ביותר, רפואה, יש כיום רוב לסטודנטיות על פני הסטודנטים.

הרב שי פינקלשטיין, רב קהילת ניצנים, אמר כי המהפכה הטכנולוגית זעזעה לגמרי את אמות הסיפין במשפחה הדתית לאומית, שכן הדור שלנו מאופיין בנגישות למידע - כל מידע בכל מקום בכל זמן ובכל סוג. וכשבאים לרב לא באים אליו בשביל הידע אלא יותר בשביל עצה או הכוונה. ההערכה והכבוד לבעלי הידע ירדו, וגם בעלי הידע צריכים לדעת להתאים את עצמם.

הוא הוסיף כי "דווקא בעולם שחי בנגיעת מסך - אנשים לא מרגישים שנוגעים, בהם ולכן זו ההזדמנות של  המשפחה לחדש את עצמה. לא להילחם באינטרנט אלא לדעת איך להשתמש בו ומתי ואיך לנצל את קדושת השבת והחג ואת המצוות שניתנו לנו כמשפחה וליצור אווירה של חום שייכות ואהבה. כשאתה לומד תורה עם הילד שלך שים את הפלאפון שלך בצד. כשאתה מדבר עם הילד שלך - שים את  הטלפון בצד.

"אני חושב שאנחנו כמשפחה חייבים להבין שחלק מהמפתחות להצלחה לילדים שלנו טמונים בנו. לא ללכת רחוק לאפליקציות שמביאות את המשפחה יחד אלא לעשות דברים שבהם הילדים מבינים שיש להם בית ולהעניק להם חום".

הרבנית כרמית פיינטוך מקהילת רמב"ן הציעה לחזק את מוסד הנישואין ולבנות הרבה מאוד אופציות גם בהקשרים דתיים וכלליים של התפתחות רוחנית זוגית. לחזק בתי מדרש לזוגות, להקים סדנאות וכלים להתפתחות אישית ודתית שיכולה להתאפשר היום. עלינו להתמודד עם התחושה שהנישואין מצרים את ההתפתחות האישית.

פרופ' רנון קצוף תיאר באירוע את מצב המשפחה ביהדות ארה"ב והתמודדות עם קשיי התבוללות. פרופ' שמואל סנדלר, נשיא מכללת אמונה-אפרתה, אמר כי המכללה מבקשת לחזק את מוסד המשפחה ומבינה כי ללא העצמת המחנכות בנושא והפניית תשומת הלב לחיזוק המשפחה, העולם הדתי ומבנה החברה  יפגעו. חוסנה של המשפחה נסדק גם בציבור הדתי לאומי וגם בציבור החרדי בעקבות הציבור החילוני ויש להתמודד עם המציאות החדשה.