חג הסגד - חג האמונה

עשרות תלמידי המכינה "אור מאופיר", של בני העדה האתיופית, ציינו את חג הסגד בסעודת חג משותפת יחד עם תלמידי ישיבת ההסדר אור עציון. גם במוסדות החמ"ד השונים התקיימו אירועים לציון החג

חדשות כיפה יהונתן קליין 07/11/18 16:58 כט בחשון התשעט

חג הסגד - חג האמונה
חוגגים את הסגד באשדוד, צילום: מקיף י' אשדוד

מאות אלפי בני הקהילה האתיופית מציינים היום (רביעי) את "חג הסגד", (יש לומר ולכתוב את שם החג ללא האות י') שמבטא את הכמיהה והכיסופים אל ירושלים של דורות רבים, שחלמו לשוב אל בירת ישראל לאחר שנות הגלות. אמש חגגו תלמידי המכינה הישיבתית בני עקיבא "אור מאופיר" את החג ברוב עם יחד עם תלמידי מכינת "עז שלמה" ע"ש הרב גורן זצ"ל ותלמידי ישיבת ההסדר אור עציון.

מיד לאחר סעודה החגיגית ודברי הברכה של רבני הישיבה, הועלתה הצגה שהכינו התלמידים ומרכזה תפקידם המשמעותי של הקסים בהנהגת הקהילה, ועל חשיבותו של חג הסגד והרלוונטיות שלו גם לדור הצעיר שגדל בארץ.

סעודת החג באור עציון

סעודת החג באור עציוןצילום: אור מאופיר

ראש ישיבת "אור מאופיר" ורב הישוב נטע, הרב קובי לוין שוחח עם התלמידים החוגגים ואמר כי "יהודי אתיופיה מסמלים את הגלות הרחוקה ביותר, ועל אף המרחק "ירוסלם" הייתה שגורה בפיהם תדיר. הם היו מלאים בציפייה לירושלים ולמקדש ושימרו את הלכות טומאה וטהרה כבזמן המקדש, במסירות נפש גדולה. הקהילה המופלאה הזו מלמדת אותנו שיעור על שמירת המסורת גם בתנאי מסירות נפש וגבורה, תוך בענווה גדולה. יום זה הוא הזדמנות מאלפת לחברה הישראלית להתבונן באחינו ששבו אלינו לאחר ניתוק של אלפי שנים וללמוד מהם וממידותיהם".

במשך דורות חלמו יהודי אתיופיה על השיבה לירושלים כדי להתאחד מחדש עם אחיהם ולעלות לבית המקדש. חג הסגד, אותו מציינים בסוף חודש חשוון הוא יום של צום, טהרה והתחדשות, ובמרכזו טקס חידוש הברית בין העם לאל, ברכות ותפילות לגאולה. הטקס נערך בראש הר גבוה, בדומה למעמד הר סיני, ומנוהל על-ידי כוהני הקהילה. ההשראה לחג לקוחה מהמעמד אותו קיימו עזרא ונחמיה בימי שיבת ציון. מאז שעלו יהודי אתיופיה לישראל עצרת התפילה המרכזית נערכת בטיילת ארמון הנציב המשקיפה למקום המקדש בהר הבית, ולאחריה מתקיימת תהלוכה לעבר הכותל המערבי בליווי שירה ותפילות.

לימוד משותף לכבוד החג בישיבת אור עציון

לימוד משותף לכבוד החג בישיבת אור עציוןצילום: אור מאופיר

"אור מאופיר" היא מסגרת ישיבתית הפועלת כמכינה קדם-אקדמית וקדם-צבאית לצעירים בני העדה האתיופית. המכינה הוקמה בשנת 1995 במרכז שפירא ופועלת בחסות ישיבת ההסדר אור עציון בראשות הרב חיים דרוקמן, ראש איגוד ישיבות ההסדר, ובמסגרת ישיבות בני עקיבא. תלמידי "אור מאופיר" לומדים לצד תלמידי הישיבה, ומשרתים עמם בצה"ל.

ראש מטה איגוד ישיבות ההסדר מולי יסלזון: "חג הסגד מבטא אמונה בבורא עולם ובמימוש הבטחתו לאברהם בבשורת הארץ. זכינו, ובדורנו ראינו את התגשמות דברי הנביאים על שיבת עם ישראל לצור מחצבתו. השאיפה לירושלים, שהייתה נחלת יהודי אתיופיה אלפי שנים, עברה לדור הבנים שהגשימו. נברך את תלמידי אור מאופיר ובני משפחותיהם בברכת שפע, הצלחה בכל מעשה ידיהם ושנזכה כולנו לעלות יחדיו לרגל ולחזות בבניין שלם".

גם בחמ"ד מציינים את הסגד

מוסדות החמ"ד השונים למדו במהלך יום הלימודים על החג ומהותו הן בהיבט החברתי- אומנותי והן בהיבט הלימודי. בין הפעילויות השונות במוסדות החמ"ד התקיימו הצגות של התלמידים בהם השתתפו גם הורים לילדים יוצאי הקהילה האתיופית, מעגלי שירה עם שירים מסורתיים, הכנת מאכלים שונים, וכן הרצאות שניתנו על-ידי עולי אתיופיה על סיפור גבורתם והתמודדותם בעת עלייתם ארצה.

הצגה לכבוד הסגד באמי"ת בית שמש

הצגה לכבוד הסגד באמי"ת בית שמשצילום: אמית בית שמש

בין האירועים הבולטים בחמ"ד לציון יום הסגד, היו כפר הנוער בכפר חסידים שחגגו אתמול (ג') בכפר בהשתתפותם של כ-500 תלמידים, בהובלתו של יעקב מלקאמו מפקח הפנימיות ויוצאי אתיופיה בחינוך ההתיישבותי.

דר' אברהם ליפשיץ, ראש מנהל החמ"ד, החל את היום בביקור במוסדות החמ"ד שבמחוז תל אביב ואמר לתלמידים: "הסגד, שצויין אלפי שנים כיום חג אצל בני העדה האתיופית כשפניהם לציון והגעגוע לירושלים חלק מחוויות חייהם, עובר אלינו ולכל בית ישראל. אשרינו שאנו זוכים להיות בדור של גאולה, של שיבת עם ישראל לארצו."

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן