"החמ"ד מתייבש בפריפריה - כי הוא לא קיים"

העיתונאי אלישיב רייכנר התייחס למספרם ההולך וקטן של תלמידים בחינוך הממלכתי דתי בפריפריה, וטען כי המגמה המדאיגה נובעת מכך ש"הציבור הדתי לאומי לא שם". "קורא לחזק את ההליכה נגד כיוון התנועה", אמר

חדשות כיפה דויד ליבנה 24/01/18 17:14 ח בשבט התשעח

"החמ"ד מתייבש בפריפריה - כי הוא לא קיים"
רייכנר, צילום: יאיר קלייטמן

"החינוך הממלכתי דתי מתייבש בפריפריה כי הוא לא קיים. הוא מתייבש כי הציבור הדתי לאומי לא שם", כך אמר השבוע עיתונאי מקור ראשון, אלישיב רייכנר, בכנס הורי החינוך הממלכתי דתי שארגנה תנועת נאמני תורה ועבודה.

בדבריו התייחס רייכנר למגמה מדאיגה - מספרם ההולך וקטן של תלמידים בחינוך הממלכתי דתי ביישובי הפריפריה, שנובע כתוצאה מהמספר הקטן של אנשים בציבור הדתי לאומי שעוברים להתגורר באזורים אלו. הוא ציין לדוגמה את ערד - עיר של כ-25 אלף תושבים - שבה ישנם בסך הכל 150 תלמידים בכיתות א' עד ח' במסגרת  החמ"ד.

רייכנר טען כי אחת הסיבות המרכזיות לכך שאנשים לא מגיעים לפריפריה היא מכיוון שאנשים מפחדים מאינטגרציה עם הסביבה - "קיבוץ גלויות זה דבר קשה", כלשונו. כמו כן הוא טען כי אנשים אוהבים להיות עם הדומים להם ומפחדים מהשונה ומהשפעה שלילית, מה שמרחיק אותם מלצאת לפריפריה.

https://www.facebook.com/toravoda/videos/1837693036282783/

"ספציפית בירוחם, איפה שאני גר, החמ"ד בפריחה, אבל זה לא מאפיין את הפריפריה. הציבור הדתי לאומי לא נמצא בפריפריה. אמנם קיימים גרעינים, אך הם מהווים רק שלושה אחוז מהציבור", ציין רייכנר.

בהמשך הוא קרא לבוא ולחזק את ההתיישבות בפריפריה, כשבין היתר הסביר כי הדבר נכון מבחינה חברתית וערכית ומחובר לאמונה ב"כלל ישראל". "אני חושב שהנושא של אינטגרציה זה ללכת נגד כיוון התנועה, מכיוון שללכת עם כיוון התנועה זה ללכת עם מי שדומה לי, מי שעושה לי נעים בגב ונראה כמוני. במובן הזה אני קורא לחזק את ההליכה נגד כיוון התנועה", אמר.