גם המורה הכי טוב - מאבד את קשב התלמידים לאחר עשר דקות

מקצועות רבים ייעלמו מהשוק במהלך השנים הקרובות. ולכן, גם מערכת החינוך נדרשת לרענון משמעותי והתאמה למציאות המשתנה. שוחחנו עם פרופסור יחזקאל טלר - נשיא המכללה האקדמית גורדון לחינוך, על הכישורים החדשים הנדרשים היום ממורים ותלמידים

חדשות כיפה חדשות כיפה בשיתוף האקדמית גורדון 27/05/19 16:40 כב באייר התשעט

גם המורה הכי טוב - מאבד את קשב התלמידים לאחר עשר דקות
מורה בבית ספר. אילוסטרציה, צילום: shutterstock

מחקרים מוכחים באופן גורף, כי בין 60%-70% מהמקצועות בשוק, ייעלמו בשנים הקרובות. עם כניסת הרובוטיקה לחיינו, לא יהיה כמעט צורך בעבודה ידנית. והשאלה הגדולה היא - למה אנו מחנכים את הדור הבא?

"הדבר מחייב אותנו לחשוב היום, מה יהיה תפקידה של מערכת החינוך בעתיד. וכיצד ניתן להכין את התלמידים לחיים. אם בעבר הוענק להם ידע בסיסי והשכלה כללית, וכך השתלבו במערכת הקיימת. בעולם מתחדש, בו טכנולוגיה היא חלק מהמשחק, יש לחשוב על דרכים מתאימות להעברת הידע", אומר פרופסור יחזקאל טלר - נשיא המכללה האקדמית גורדון לחינוך בחיפה. 

"ילד בכיתה א' של היום, הוא ילד שונה מזה שלמד בכיתה א' לפני 15 שנים. להעביר לו שיעור פרונטלי של 45 דקות, פשוט לא יעבוד. יהא מורה טוב כלל שיהא, הוא יאבד את התלמיד לאחר חמש - עשר דקות.

באקדמית גורדון - בה אנו מכשירים את המורים לעתיד, הבנו כי לימודי ליבה הם חשובים, אך חשוב לא פחות כי יהיה גם ידע בטכנולוגיה, וכי צורת הלמידה תהיה שונה ולכן, חלק גדול מהקורסים אצלנו משולבים בטכנולוגיה, ואנו משתמשים בהם לצורך למידה והעמקה, אם זה בפלאפון, אייפד, מחשב נייד ועוד..כל סטודנט חדש אצלנו מקבל אייפד במתנה, מאחר ואנו מאמינים שזהו כלי למידה ועבודה שלו.

כמו כן, אנו מפתחים למידה משמעותית, כלומר, עבודה על פי פרויקטים. אנו חוזרים לגישה ה"ישיבתית" של "סורא ופומבדיתא", של למידת מעט חומר, אך לעומק, ומכך, לומדים כיצד ללמוד. זו גישה ישנה, אך היא חדשה לימנו. לשם כך, אנו מקדמים כל העת חמישה מאפיינים, אשר כולם יחד, מייצרים את השינוי בלמידה".

צילום: shutterstock

 

יצירתיות

"אנו מחנכים לחשיבה מחוץ לקופסה, דהיינו, לקחת מציאות ולדעת להביע דעה ורעיון שאינם מקובלים. מהרעיונות הללו, אנו יוצרים ידע חדש, וכך, בונים עולם ומלואו בדרך ייחודית. על כן, יש לפתח את הדימיון אצל הילדים, ולהסביר להם שאינם חייבים להיות כמו כולם".

 

שימוש בטכנולוגיות חדישות

"אנו היחידים שפיתחנו בארץ מרכז 'למידה אופפת', כלומר, חדר בו משתמשים בכל החושים, למעט טעם. החומר הנלמד מוקרן בחדר מכל זוויות, והילדים יכולים להתנסות באמצעות החושים, בתכני לימוד שונים ומגוונים. אם זה בעלי חיים, הר געש, מצרים העתיקה, או כיצד מחשבים נפח בגיאומטריה. זוהי דרך ממשית ללמידה חווייתית.

יש לנו גם חדר בריחה, באמצעותו לומדים תיאוריות בחינוך. מורה לעתיד צריך לדעת להיות היכן שהילדים נמצאים. הם שולטים בטכנולוגיה, הידע זמין להם, ואם מכוונים אותם נכון, הם מגיעים לכל דבר".

פרופסור טלר

פרופסור טלרצילום: יחצ

התלמיד והמורה החדש

"אם אנו קיבלנו כתורה מסיני את מה שהמורים אמרו לנו, היום מורה הוא כבר לא נושא הידע הבלעדי, בימינו יש תלמידים שיודעים הרבה מאוד. ילד סקרן יודע לחפש את מה שמעניין אותו, ולתקן את המורה. אנו מאמינים כי מורים צריכים לעסוק בהכוונה, ביכולת מיקוד של דברים, ביכולות של הילדים לשתף פעולה, ולכוון אותם כיצד להגיע לידע ולעבד אותו בצורה נכונה ומעמיקה, וכמובן, לעורר בהם סקרנות".

 

מרחבי למידה

"מאז המהפכה התעשייתית, הכיתות נראות אותו הדבר. התלמידים יושבים בשולחנות, המורה עם הפנים אליהם. ומרחבים אלה לא מתאימים ללמידה החדישה.  אנו מאמינים כי ילדים יכולים לשכב על פוף עם אייפד וללמוד.

בנינו "כיתת עתיד", אשר בנויה ללא כיסאות ושולחנות, והכל בה טכנולוגי. זו חוויה לראות את הסטודנטים והתלמידים שמגיעים ללמוד בה. אנחנו היום עובדים על ארבעה מרחבי למידה נוספים, שיהיו החדישים ביותר בארץ. חשוב לנו להיות הדגם, ולהראות כיצד יש ללמד במסגרות האלה.

עם זאת, חשוב להדגיש, כי במקביל למרחבים הללו, יש לפתח גם את הפדגוגיה המתאימה. למשל, הלוחות החכמים שהוכנסו לרוב בי הספר אינם שמישים, מאחר והצוותים אינם יודעים כיצד להשתמש בהם. היום, כבר לפני שאנו בונים את המרחבים החדשים, הצוות שלנו עובד על הפדגוגיה המתאימה". 

 

ערכים

"אנו מאמינים כי בית הספר, הוא אינו בית חרושת. ולכל תלמיד, הפוטנציאל האישי שלו, עליו להכיר בו, ולנצל אותו. אנו מחנכים לקבלת האחר, רב תרבותיות, קבלת דעות שונות, קבלת אנשים עם צרכים מיוחדים ויכולות שונות. אנו מאמינים בפיתוח ערכים בין אישיים ולאומיים, כערך שאדם גדל איתו, מה שמאפשר לו בהמשך לקבל ולהכיל את הסביבה. כי הדבר החשוב ביותר בתלמיד, הוא הצד האישיותי. היכולת לעבוד עם צוות ועם אנשים, והיכולת להכיל אנשים עם גישות שונות ואמונות שונות, זה השינוי המהותי שצריך לקרות.

אנו מאמינים כי תפקידנו להתחלק בידע שאנו מפתחים, ועל כן יש לנו קשרים ענפים עם מוסדות אקדמיים בחו"ל, יש לנו קמפוס מחודש עם נוף נפלא לים ואווירה רב תרבותית נהדרת. למשל, את היחידה ללימודי שואה, לומדים כל הסטודנטים אצלנו, מאחר וזה חלק חשוב מההיסטוריה שלנו, וכל מי שרוצה להיות גננת או מורה בישראל, חייב להיות מודע להיסטוריה הזו".

אקדמית גורדון מובילה למצוינות בחינוך - לפרטים אודות המכללה הקליקו