זמן בת מצווה - מתי בפעם האחרונה דיברתם עם הילדה בלי הפרעות?

ב"מרכז מהותי" יש פעילות מיוחדת לבני ובנות מצווה המשלבת גם טכנולוגיה מתקדמת. חלק חשוב בפעילות הוא לאפשר מפגש בלתי אמצעי בין ההורה לילד ולתת לכל אחד מהם להבין את הצד השני אבל גם להתבונן פנימה

חדשות כיפה יעל צלניק אבנרי 21/08/17 17:56 כט באב התשעז

זמן בת מצווה - מתי בפעם האחרונה דיברתם עם הילדה בלי הפרעות?
מרכז מהותי, צילום: אמית הרמן

"'זמן מהותי' היא פעילות משותפת לנערות ואמהות, שמתאימה לגילאי 12- 14, גיל ההתבגרות. הרציונל הוא לאפשר זמן איכות של אמא ובת שמנותק מהדאגות המתח והשגרה ומאפשר שיח משמעותי ערכי". כך מספרת לנו נועה חלפון, מדריכה ב'מרכז מהותי', מרכז פעילות חווייתי ערכי, הממוקם בלב תל-אביב ומיועד לילדים, בני נוער והורים. הפעילות במרכז משלבת הדרכה אישית, טכנולוגיה והמון יצירתיות. 

דיברנו עם נועה המדריכה כדי לשמוע עוד על פעילות בת המצווה שנערכת במרכז: "הפעילות מתקיימת בקבוצה, לרוב הבנות בה מכירות זו את זו, למשל כולן מאותה כיתה או שהאמהות עובדות ביחד. עם זאת, הדגש בפעילות הוא על שיח בין האמא לבת ופחות דגש קבוצתי. אנו מקפידים על קבוצות קטנות של עד 15 משתתפים. אם זו קבוצה גדולה יותר אנו מחלקים לכמה קבוצות כדי לשמור על אינטימיות. חשוב לנו שלכל אחת יהיה מקום לביטוי. 

הפעילות אורכת כשלוש שעות, וכוללת סיור במרכז האינטראקטיבי וסדנה משלימה לגיל בת המצווה המתמקדת בשפה. מלווה את האם והבת 'לוח עד', לוח מעוצב ויפה שהן מקבלות אחר כך במתנה. בכל אחת מהתחנות יש דפים שהן צריכות למלא והכל נשאר בתוך לוח העד כדי שתהיה מזכרת ויהיה בסיס לשיח המשך ביניהן".

מרכז מהותי

מרכז מהותי צילום: אמית הרמן

אתם עושים גם פעילויות לבנים, לבר מצווה?

"אנחנו עושים פעילויות גם לבנים, אבל בדרך כלל לא ביחד עם הבנות. בגיל הזה נראה לנו שיותר מתאים אמהות ובנות ללא גברים". 

תוכלי לספר לי מה קורה במהלך הפעילות?

"הסדנה המיוחדת לבנות המצווה ולאמהות נקראת "השפה שלי". ומתרכזת באינטראקציה המשפחתית בין האמא לבת. בתחנה הראשונה, אנו מבקשים מכל משתתפת לרשום שלושה מילים או ביטויים שהכי בולטים אצל השניה. האמא על הבת והבת על האמא. קבוצת האמהות וקבוצת הבנות בנפרד מציגות את המילים בטכניקה של פלייבק. מצחיק שהאם משחקת את הבת ולהפך. הרצון הוא לשקף ולהבין איך הצד השני חווה אותנו.

אחר כך אנו משתמשים באסוציאציות. שלוש קבוצות של אמהות ובנות עולות לבמה ומשתמשות במילים השייכות לגיל ההתבגרות ושנויות במחלוקת כמו מראה חיצוני, משפחה, סמארטפון, לימודים ועוד. לכל אחד יש פרשנות אחרת לאותה המילה והמטרה היא להראות שכל אחד מפרש מילים או סיטואציות בדרך אחרת לגמרי. הרבה ריבים הם סביב מקרים שבהם יש פרשנויות אחרות למילה מסוימת, ופתאום פתאום שמים לזה לב. בסוף הן בוחרות שלוש מילים שהיו רוצות להשתמש בהן בעתיד בשיח ביניהן ושמים אותן על לוח העד. 

אנחנו גם עורכים סיור במרכז האינטראקטיבי שלנו שכל הקבוצות אצלנו עוברות והוא כולל מעבר בין כמה תחנות. המטרה היא לאפשר למשתתפים לצאת עם היכרות עם עצמם והיחוד שלהם, הבחירות שלהם וההשפעה על הסביבה. כמובן שהקונטקסט יהיה בהתאם לבת מצווה ואמהות ובנות. יש לנו שם סרטונים, חדר של 360 מעלות בו המשתתפות בונות קולאז' תמונות, חדר תנועה בו תנועות הגוף של המשתתפות מוקרנות על גבי מסך ומשקפות את השפעתנו על העולם. לבסוף, כל אם ובת כותבות בלוח העד שלוש פעילויות שירצו לעשות יחד וקובעות תאריך לפעילות הראשונה". 

מרכז מהותי

מרכז מהותי צילום: אמית הרמן

מהן התחושות אחרי הפעילות? אלו פידבקים אתם מקבלים?

"תמיד נורא מרגש לראות את זה מהצד. הבנות מרגישות יותר נוח לשתף, למשל בת שאומרת שהיא מקבלת השראה מאמא שלה. רואים שהן מתחבקות ומתרגשות. אנחנו מקבלים פידבקים חיוביים, אמהות שאומרות תודה ואיך זה פתח להן את העיניים לגבי הבת ואיך זה אפשר שיח משמעותי ביניהן זו בהחלט פעילות מעצימה".

בין הקבוצות המגיעות לפעילות בת מצווה במרכז יש גם קבוצות של עובדים וילדיהם. בשנתיים האחרונות, משרד הבריאות מארגן פעילות כזו לעובדי המשרד שיש להם בנים או בנות בגיל בת או בר מצווה: "זו השנה השניה שלנו ועוד נחזור לאור ההצלחה. כל הורה אצלנו, אב או אם, שיש לו ילד או ילדה בגיל מצוות, אנחנו מוציאים ליום חוויתי ב'מהותי'", כך דורית, מנהלת משאבי אנוש במשרד הבריאות: "בהתחלה חשבתי שלבנים זה יהיה פחות משמעותי אבל הם מאוד תקשורתיים ומדברים. עובדים שם בקבוצות קטנות ויש שחרור של השיח, הם לא מרגישים שהם עומדים במבחן, זה משהו אחר. כאמא שהייתה שם זה מאוד חיזק את הקשר עם הבת שלי. זה נטו הורה וילד".

מה חשבתם על התכנים עצמם?

"התכנים מאוד מעניינים ומשמעותיים. גם הילד וגם ההורה נחשפים לפתיחות ולהסתכלות פנימית. מגיעים למקומות משמעותיים מאוד של העצמת הקשר בין הילד להורה. הרבה פרגון ומשוב אחד לשני. אחת הפעילויות היא החלפת תפקידים בין הילדים להורים, הילדים וההורים יוצאים ממנה מחובקים וזה מאוד משמעותי". 

מרכז מהותי

מרכז מהותי צילום: אמית הרמן

אלו משובים קיבלת מההורים?

"המשתתפים מאוד מרוצים. גם העלות היא מאוד סבירה מבחינת המעסיק וההורים לא מתעסקים בהוצאה כלכלית כי לעובדים זה ללא עלות. אנחנו לא מסגרת דתית ואין לנו הרבה הורים דתיים, אבל בחרנו לתת לכל ילד שי של ספר תהילים. זה גיל מיוחד שצריך להתייחס אליו ו'מהותי' נתנה את המענה לזה. וגם הצוות מדהים, יש ילדים שחששו שיאלצו לקרוא או לכתוב אבל יש זרימה של הצוות ותשומת לב והכל עבר חלק". 

 

מרכז מהותי, רח' שאול המלך 21 (ברחבת הקאמרי), ת"א. הביקור – בתיאום מראש בטלפון 03-7181333 

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן