תן טרמפ לאחיך

אני מניח שעל פי רוב אנחנו כן אוספים טרמפיסטים. הפעם אני בא להציע שנקבל על עצמנו שאנו לא 'מפספסים' ולו גם פעם אחת למלא את רכבנו בטרמפיסטים

חדשות כיפה הרב אלישיב קנוהל 25/02/08 00:00 יט באדר א'

הדברים הבאים מופנים לרבים מאיתנו, להוציא אולי יחידי סגולה.

אני מניח שרובנו עוצרים בדרך כלל לטרמפיסטים. אבל לעיתים אנו ממהרים מאד, או אז מתגנבת לליבנו מחשבה - אם כעת אעצור לטרמפיסטים תאבד אותה הדקה הגורלית שאמורה להביא אותי למחוז חפצי בשעה היעודה. לעיתים אני נוסע בנתיב הפנימי של הכביש כך שאיני יכול לסטות לשולי הכביש ולעצור, ולא כל כך מתחשק לי לעבור לנתיב הימיני שהרי הנתיב השמאלי הוא הרבה יותר מהיר.

ועוד ועוד נימוקים שונים, מדוע לפעמים איני עוצר לטרמפיסטים המחכים בכיליון עיניים לטרמפ הגואל.

ברוך השם רבים מאיתנו אינם זקוקים לשירות זה כי הם נוסעים ברכבם הפרטי, אך הבה ונזכור ימים אחרים... אם זה בצעירותנו, אם זה בהיותינו בצבא ולעיתים גם בימים אחרים עת נאלצנו לעמוד בפתח הישוב או באמצע הדרך ולחכות לחסדי שמים ולחסדי הבריות שמישהו יואיל בטובו לאסוף אותנו לרכבו. נסכים כולנו הנהגים ששפר גורלנו ובה יש לנו את האפשרות לנסוע ברכבנו. הרי אלה שעומדים כעת בטרמפידה לא עושים זאת מקמצנות. הם עושים זאת או מפני שאין ביכולתם הכלכלית לרכוש רכב או שאין ביכולתם להשתמש ברכבם עקב העלות הגבוהה שבדבר.

התורה מצווה אותנו "וזכרת כי עבד היית במצרים" (דברים טז,יב), וברוח זו נאמר: וזכרת כי גם אתה עמדת לא פעם וחיכית בכיליון עיניים לטרמפ.

עלינו לזכור שהנסיעה באוטובוסים, בעיקר לישובים המרוחקים יותר, מייגעת וגוזלת זמן רב. איני בא בזאת להמליץ לנסוע בטרמפים, אלא שאני מנסה להבין את הטרמפיסטים וללמד עליהם זכות. בין אם אנו מתנגדים לנסיעה בטרמפים ובין אם אנו מסכימים לה, העובדה היא שרבים רבים עומדים בתחנות ההסעה והם מצפים שנואיל לקחתם.

פתחתי בכך שאני מניח שעל פי רוב אנחנו כן אוספים טרמפיסטים. הפעם אני בא להציע שנקבל על עצמנו שאנו לא מפספסים ולו גם פעם אחת למלא את רכבנו בטרמפיסטים.

יש באיסוף הטרמפיסטים קיום מצוות ואהבת לרעך כמוך ומבשרך לא תתעלם ואף משום הכנסת אורחים.

כאן המקום לקבוע ולתבוע כללי זהירות הכרחיים לטרמפיסטים ולנהגים גם יחד:

  • א. העמידה לעצור טרמפ תהיה אך ורק במקום שיש שוליים לכביש כך שהרכב העוצר יוכל לרדת לשוליים בעת עצירתו.
  • ב. הטרמפיסטים יעמדו בצורה כזו שהשוליים יהיו פנויים לרכב העוצר. לעיתים עומדים המבקשים טרמפ על הכביש, והנהג עוצר באמצע הכביש כדי שלא לפגוע בטרמפיסטים, ובינתיים הוא מסכן את כל הסביבה, שמא תפגע בו מכונית ותיגרם תאונה רבת נפגעים.
  • ג. אתה הנהג אל תוותר!! תמתין עד שייפנו לך את השוליים. אם הטרמפיסטים אינם עושים זאת, המשך לנסוע. הם ילמדו מהר מאד לשמור על כללי הזהירות שנועדו להצלת חיי כולנו.
  • ד. בשום אופן לא עולים או יורדים מהרכב באמצע הדרך, אלא דרך הדלתות הימניות. השימוש בדלת השמאלית באמצע הדרך כרוכה בסכנה אמיתית.
  • ה. על הטרמפיסט ליידע את הנהג היכן הוא מבקש לרדת מבעוד מועד כדי שהנהג יוכל לעצור לו במקום בטוח ובצורה בטוחה.

על השאלה הגדולה היכן נכון ומותר לעמוד על מנת לעצור טרמפים, ועל ההתנהלות וההתנהגות בתוך הרכב - בפעם הבאה.