דעלך סני לחברך לא תעביד

כמה פעמים נסעתי עם אורות גבוהים מבלי לשים לב לכך שאני מסנוור מישהו, (ואולי זה שמולי גם בטעות לא הנמיך אורותיו?), האם ביציאתי לעקיפה אני מקפיד שיהיה לי טווח עקיפה מספיק? האם לא נדחקתי אף פעם בצומת או בכיכר תנועה?

חדשות כיפה הרב אלישיב קנוהל 25/02/08 00:00 יט באדר א'

"שוב מעשה בנכרי אחד שבא לפני שמאי, אמר לו: גיירני על מנת שתלמדני כל התורה כולה כשאני עומד על רגל אחת. דחפו באמת הבנין שבידו. בא לפני הלל, גייריה. אמר לו: דעלך סני לחברך לא תעביד - זו היא כל התורה כולה, ואידך - פירושה הוא, זיל גמור" (בבלי, שבת לא,א).

כמה פירושים נאמרו על מימרתו של הלל הזקן, אציע אחד מהם: הלל מדגיש לאותו גוי שעם ישראל הוא עם אחד, והתורה שקבלנו אמורה להתקיים על ידי כל ישראל ולא רק על ידי אדם אחד פרטי, וזהו יסוד כל התורה. הוא ממחיש זאת באמירה שלילית - כמו שאינך אוהב שידרכו לך על הרגל, אל תדרוך על הרגל של חברך. כי סוף סוף חברך זו הרגל השניה שלך...

הרבה דברים מפריעים לי בשעת הנהיגה, כשהנהגים שמסביבי אינם מקפידים עליהם.

דוגמאות:

  • א. בלילה, והנהג שמאחורי שכח להנמיך את אורות רכבו, ואני מסתנוור דרך המראות.
  • ב. כשהנהג מולי נוסע עם אורות גבוהים ולא שועה לסימנים שאני מסמן לו שינמיך את אורותיו.
  • ג. כשנהג יוצא מולי או מאחורי לעקיפה ואין לו טווח מספיק לכך, ועוד רגע אהיה מעורב חס ושלום, בתאונה מחרידה מבלי שאהיה אשם בה בכלל.
  • ד. בהגיעי לצומת ונהג מולי יוצא לתוך הצומת למרות שלי יש את הזכות לצאת לפניו.
  • ה. הוא הדין בכיכר תנועה כשאני בא להשתלב בתנועה ומישהו נדחק לפני.
  • ו. כשמולי נהג חותך את המסלול שלי ומכוניתי קרובה מדי אליו, ואם לא האטתי אזי ההתנגשות היא בלתי נמנעת.
  • ז. אני מתחיל להיכנס לחניה ברוורס, והנה נהג מאחורי משתחל לחניה בה התכוננתי לחנות.
  • ח. אני בא לרכבי החונה כדי לצאת לדרך, והנה מישהו החנה את הרכב במקום האסור כך שהוא חוסם את הדרך היחידה בה אני יכול לצאת מחנייתי.

ועוד ועוד.

האם יש לי את האומץ להיזכר כמה פעמים אני עשיתי זאת לנהגים אחרים? כמה פעמים נסעתי עם אורות גבוהים מבלי לשים לב לכך שאני מסנוור מישהו, (ואולי גם זה שמולי לא שם לב ובטעות לא הנמיך אורותיו?), האם ביציאתי לעקיפה אני מקפיד שיהיה לי טווח עקיפה מספיק, ולא אסכן את עצמי ואת אלה שמסביבי? האם לא נדחקתי אף פעם בצומת או בכיכר תנועה? האם בחניות אני מספיק גנטלמן? וכו

כשם שאני מוכן לדון את עצמי לכף זכות - שלפחות בחלק מהמקרים שהזכרתי לעיל עשיתי זאת בשוגג, כך עלי לדון לזכות את אותם הנהגים שמרגיזים אותי מדי פעם באותם המעשים. יתר על כן, עלי לחשוב מהם אותם הדברים שעלולים להכעיס ולצער אותי על הכביש (הרשימה שלעיל ועוד דברים שכמותה) ולעשות לי רשימה של אותם הדברים, ולהחליט שעלי להתאמץ שלא לבוא לידי כך בשום אופן.

אשרי הזוכה לכך.