התקווה לטוב גם בימים של חושך...

מכירים את התחושה שהפחד מהלא ידוע משתלט עליכם? איך ניתן להתמודד איתו, וכיצד ניתן להפוך את החששות למקור של צמיחה?

חדשות כיפה אודליה מימון 08/12/11 16:56 יב בכסלו התשעב

התקווה לטוב גם בימים של חושך...
bachz-cc-by-sa, צילום: bachz-cc-by-sa

"אני מפחד ממה שהולך לקרות, אני מרגיש כי בכל רגע משהו לא טוב יכול להתרחש ויש בתוכי הרבה חוסר מנוחה ופחדים לגבי עצמי, לגבי משפחתי, ובכלל...". חוויה זו של פחד, דאגה וחששות רבים הינה חוויה אנושית וטבעית, אך יחד עם זאת היא יכולה להיות מטרידה ולא נעימה בכלל.

לאחרונה לצערנו הרב שמענו על הרבה מקרים קשים וכואבים של אנשים ונשים, יקרים ויקרות שנפטרו מהעולם. החוויה הזו של המוות, של הסוף, של פתאומיות החיים גרמה לאנשים רבים לחוש פחד ואי שקט. קיבלתי למייל האישי שלי הרבה פניות שביטאו את החשש והפחד ממה שעוד יכול לקרות חלילה...

חשש זה הוא אמנם טבעי, אך כפי שציינו, הוא עלול להיות מטריד מאוד, מעורר חרדה, אי שקט וחוסר נחת ומנוחה פנימית. אם כך, כיצד ניתן להתמודד עם הפחד הזה? כיצד ניתן להפוך את החששות למקור של צמיחה? התגברות? ואמונה?

הציפיה לטוב
פגשתי לפני זמן מה אישה שסיפרה לי בכאב גדול, כי היא כל הזמן חוששת מכישלון. היא מתחילה לבצע משימה כלשהי ומיד עולה בה החשש "ואולי אני לא אצליח?", היא נכנסת ללמד בכיתתה ולוחשת לעצמה: "ואם השיעור יהיה גרוע? ואם אכשל?" הפחדים הללו לא עזבו אותה.

שוחחנו על כך רבות. בשלב כלשהו הצעתי לה לנסות לומר לעצמה לפני שהיא מבצעת משהו: "איזה הרגשה טובה תהיה לי כשאצליח!" או "איזה כיף יהיה כשהשיעור יהיה טוב!". למשמע הרעיון שלי היא הזדעקה ואמרה: "אבל זה שקר! הרי איך אני יכולה לדעת שהשיעור יהיה טוב? אולי הוא יהיה גרוע?" ואני עניתי לה בחזרה: "ואיך את יכולה לדעת שהשיעור יהיה גרוע?..."

מצד האמת, אין לנו מושג מה יקרה איתנו היום או מחר. איננו יודעים אם נצליח או נכשל ומה יקרה איתנו לאורך השבוע. אין ספק שהעולם שלנו נתון לשינויים בכל רגע, אלא שיש בידנו בחירה כיצד לכוון את מחשבותינו!! האם לכוון את המחשבות ל-"אילו דברים רעים חלילה יכולים לקרות לי היום?!" או אולי לכוון את המחשבה ל- "אילו הצלחות וחוויות טובות מחכות לי היום?!". יש לנו כאן בחירה משמעותית!

כוחה של מחשבה!
במזמור כז' בתהילים, כתוב לקראת סוף הפרק: "אל תתנני בנפש צרי, כי קמו בי עדי שקר... ללוא האמנתי לראות בטוב ה'- בארץ חיים!". פעמים רבות הפחדים שלנו, הייסורים שלנו, בלבולי הנפש שלנו באים דווקא מתוך כך שאיננו מאמינים ומצפים לטוב. שאנו עסוקים וטרודים בפחדים ובחששות. דרך מזמור זה מלמד אותנו דוד המלך עניין חשוב ומרכזי: האמונה בטוב! אמונה זו מביאה אותנו אל ארץ של חיים, אל תחושה של חיות, של התגברות על ייסורי הנפש, של התמודדות אמיתית ושל חיים טובים באמת!

המחשבות שלנו יש בהן בכדי לנבא מה יקרה איתנו היום. ברגע שאני מרוכז במחשבה ובהתבוננות על מה שיקרה שיכול לקרות לי רע היום, אני מושך אלי את ההרגשה הרעה, ואת ההתמקדות בצדדים הפחות טובים שבמציאות. אך אם אתרכז ואחשוב- מה יכול לקרות לי טוב היום, אני יוצר בתוכי חוויה רגשית טובה! (המחשבה משפיעה באופן ישיר על ההרגשה) אשר תפתח בתוכי את העין הטובה ובעז"ה חוויות טובות, ותחושת חיים וכוח!

"ובחרת בחיים"
העולם שלנו מלא בנקודות של בחירה. כאן יש לנו נקודה משמעותית נוספת. במה אני בוחר? האם אני בוחר בציפייה לטוב? או שחלילה בציפייה לרע? האם אני בוחר בלחפש את האור שבחיים, או חלילה את החושך? דווקא בחודש כסלו, חודש האור, חודש של ניצחון מעטים מול רבים- יש לנו הזדמנות מיוחדת לחזק את כוח האמונה בטוב!

לקום בבוקר ולשאול את עצמנו: "מעניין אלו דברים טובים יתרחשו עימי היום...?" וכן בסוף היום לנסות ולהתבונן בחוויות החיובית שקרו עימנו. אפשר וכדאי גם לרשום לעצמנו את אותן חוויות ואירועים טובים. וכך, בעז"ה אט אט, התחושה של להאמין ולראות בטוב ה', תקבל ממשות פנימית ואמיתית בתוכנו!

ככל שנכוון את מחשבותינו לטוב, שנתבונן בסוף יום בטוב, שנאמין ונצפה לטוב, נוכל בעז"ה להתמודד עם הפחדים, ולהפוך אותם למקור של אמונה, התחזקות והרבה שפע של חיים, אור וטוב!!

שנזכה לחודש מלא באור, שישפיע על הנפש פנימה, ויזכה את כולנו לגאולה אישית וכללית!

אודליה מימון, עו"ס, מחברת הספר "אוצרות פנימיים", יועצת זוגית ואישית, מנחת סדנאות לנשים בנושאים שונים, ומלווה נשים בטיפולי פוריות