איך נסיים את החופש הגדול?

אוגוסט מגיע לסיומו, החופשה נגמרת וכולנו מצפים לחזרה לשגרה. בשבוע האחרון אני רואה חשיבות ברגיעה, בזמן להיות בבית, ולעשות דברים פשוטים, להתארגן לשנת הלימודים, להתכונן מבחינה טכנית וגם מבחינה נפשית וכך נסיים את החופש בטוב ונתחיל שנה חדשה מוצלחת ושמחה

חדשות כיפה שרון רחל פלג 26/08/19 10:23 כה באב התשעט

איך נסיים את החופש הגדול?
צילום: shutterstock

אוגוסט מגיע לסיומו, החופשה נגמרת וחוץ מהשכנה שלי שהיא באמת משהו נדיר, כולנו, אולי אפילו המורים שבינינו, מצפים לחזרה לשגרה. 
אפילו כשאנחנו המבוגרים, יוצאים לחופשה בלי הילדים, יש בנו משהו ששמח לחזור הביתה, אל החיים האמיתיים, אל השגרה, אל העשייה, אל המשמעות. גם הילדים שלנו מחפשים בדיוק את זה, גם אם הם בגיל כזה שהם אומרים אחרת.

בקבוצת הווטסאפ של הגן של בתי הודיעו על ימי הסתגלות. ביום ראשון הם יהיו עד 10, ביום שני עד 11, ורק ביום שלישי עד 14. אלה הוראות משרד החינוך. ואני שואלת למה. גם ככה היה חופש ארוך מידי. גם ככה הילדה כבר זקוקה נואשות למסגרת ומחכה בכיליון עיניים לפגוש שוב את כל החברים משנה שעברה. מה הקטע? אני יכולה להבין כשמדובר בילדים שמתחילים מסגרת בפעם הראשונה בחייהם אבל למה אצלנו? למה למתוח עוד את החופשה הזאת שגם ככה מיותרת?
ואיזה מסר אנחנו מעבירים לילדים? אם הם צריכים זמן להסתגל אז בטח יש פה קושי אדיר, ואם קשה אז בוא נבכה, כי זה מה שכנראה אמורים לעשות, לפחות בשבוע הראשון. כל כך מיותר.

צילום: shutterstock

ולענייננו, מה עושים בשבוע האחרון?
אם יש לכם עוד כוח וחשק ליציאות, לטיולים, קמפינג, לונה פארק וכד', אני מקנאת בכם והילדים שלכם בטח בעננים. אם לא, זה גם בסדר. לי אישית אין תוכניות מיוחדות לשבוע האחרון, לא שהיו  אטרקציות מטורפות עד עכשיו, אבל בשבוע האחרון אני ממש רואה חשיבות ברגיעה, בזמן להיות בבית, ולעשות דברים פשוטים, להתארגן לשנת הלימודים, להתכונן גם מבחינה טכנית וגם מבחינה נפשית. זה הזמן לעבור על רשימת הציוד לשנה הבאה ולהצטייד במה שחסר וגם זמן לעשות סדר בארון הבגדים, להסתפר, לגזור ציפורניים וכד'. החזרה ללימודים היא סוג של פרומו לראש השנה.      

בשבוע שעבר ניקיתי עם הילדים את כלי הכסף שלנו, הפמוטים והגביע של הקידוש. אני אוהבת את השיטה של המים הרותחים והסודה לשתייה עם הנייר כסף והילדים תמיד מתלהבים מנפלאות המדע. 
עוד תחום שבו כדאי להתקדם לכיוון השגרה הוא שעות השינה. נדמה לי שאחת הטעויות הכי גדולות בחופש זה בנושא הזה. יש לנו איזו הנחה בסיסית מוטעית שבחופש לא צריך להקפיד על שעת השינה כמו בשגרת בי"ס. אנחנו מנמקים את זה בכך שהילדים לא צריכים לקום בבוקר בזמן לבי"ס, שלא נדרש מהם ריכוז כמו שנדרש בבי"ס ועוד ועוד אבל האמת היא שגם בחופש הגוף שלהם, וגם שלנו, זקוק לאותן שעות שינה, ואפילו יותר. העייפות שהילדים מסתובבים איתה בחופש לא טובה להם ומשפיעה גם עלינו כתוצאה מההתנהגות שלהם. הערב כשהשכבתי את הילדים, בשעה מאוחרת מהרגיל, אמרתי להם שמיום שלישי אנחנו נתחיל להקדים את שעת השינה כדי להרגיל את עצמנו ללו"ז החדש.

צילום: shutterstock

בשבוע האחרון כשכבר אין לנו כח לכלום ואנחנו נוטים לוותר לילדים ולשחרר לגמרי את הרסן מתוך ידיעה שעוד מעט זה נגמר, אני דווקא מציעה לחזור למקום הסמכותי שלנו, להיות נוכחים, גם אם אנחנו לא שם פיזית ולדרוש מהילדים. התנהלות כזאת יכולה לסייע לילדים להיכנס לשגרה בצורה חלקה יותר ולא לנחות אליה בבום.
אני קוראת אותי עד פה. מרגישה איך הטור בא ממקום קצת שלילי, מאנרגיה ירודה משהו, ואולי לא מתלבש הכי יפה על מנחת הורים, בטח לא לזה כיוונה העורכת שביקשה ממני טור לסוף החופש. אבל גם אני בסוף עוד הורה, כמו כולם, שכמהה לאחד בספטמבר.
חזרה מוצלחת לכולנו

לטורים קודמים

הכותבת שרון רחל פלג, אם לחמישה, מנחת הורים ומורים בגישת שפר, מורה לעברית וסטודנטית לתואר שני במחשבת ישראל ובחינוך.

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן