אשת חיל: אלו נשות השנה של אמונה

הנבחרות הן: אורית מסמי, מנכ"לית בפועל של פורום חברות הקדישא בישראל ומיטל בנשק, אקטיביסטית חברתית למיגור הזנות בארץ. ליאורה מינקה ברכה את הזוכות: "נשים מסוגן הן מודל ההשראה לנשים הדתיות ולציונות הדתית כולה"

חדשות כיפה חדשות כיפה 22/01/20 13:00 כה בטבת התשפ

אשת חיל: אלו נשות השנה של אמונה
אורית מסמי , צילום: מדר כפרי-סטודיו לצילום פרוטרט

כמדי שנה, תנועת "אמונה" בוחרת את אשת השנה המייצגת את המודל לאשת החיל של הציבור הדתי לאומי בישראל. השנה לראשונה נבחרו שתי נשים. הראשונה נבחרה על ידי הוועדה שעל פי המסורת בוחרת את אשת השנה כזו המשלבת מצוינות מקצועית עם משפחה ותרומה לחברה. השניה נבחרה לראשונה על ידי הציבור בלבד אשר בחרו בהמוניהם עשרות נשים שהשפיעו משמעותית על כל מצביעה ומצביע.

חברות הוועדה בחרו השבוע פה אחד את הגברת אורית מסמי , בת 50 מכפר סבא, נשואה ואם ל 4 ילדים, המשמשת  כמ"מ מנכ"ל פורום חברות קדישא בישראל. אורית מסמי נחשבת היום לאישה הבכירה ביותר בתחום הקבורה בישראל . הגוף בראשו היא עומדת משמש כארגון גג ל-600 חברות קדישא בישראל. בעמותה בה חברות 15 החברות הגדולות בישראל האחראיות על כ-60% מהקבורה בארץ וכן מועצות דתיות וחברות קטנות.  חברות הקדישא מתמודדות עם שלל בעיות בתחום הרגולציה, מצוקת שטחי קרקעות לקבורה, משברים ובעיקר בעיית תדמית. 

את הקריירה המקצועית שלה בחברה קדישא, החלה לפני 30 שנה כרשמת הלוויות בחברה קדישא בכפר סבא ומאז התקדמה בהדרגתיות עד שהגיעה לתפקיד סמנכ"ל הפורום. לאחרונה מונתה למ"מ מנכ"ל הפורום.  במהלך השנים אורית יזמה והובילה עשרות רפורמות בתחום הקבורה שהשפיעו על משפחות רבות בשעתן הקשה ביותר. במהלך השנים הובילה אורית תהליך אינטנסיבי לשיפור השירות שמקבלות משפחות הנפטרים בשעתם הקשה. במסגרת תפקידה יזמה אורית שורה של פעולות בתוכם: מוקד מידע למשפחת הנפטר הפועל 24/7 ומטרתו ללוות את המשפחות ולתמוך בהן בתוך תהליך הפרידה מיקירם, מכללה מקצועית למקצועות הקבורה, ייזום  מערכת ניווט בבתי העלמין ועוד. אורית היתה שותפה לשינוי היחס לנשים שעברו לידות שקטות ולתהליך קבורת העוברים.

אורית מסמי הודתה לועדה שבחרה בה: "הבחירה בי נותנת גושפקנא למהלך שהובלתי בשנים האחרונות יחד עם מנכ"לי חברות קדישא  בכל הנגע ל שיפור השירות. אנשים נתקלים בחברות הקדישא ברגעים הקשים להם ביותר, ולכן  חרטנו על דגלנו את הניסיון להקל עליהם ככל יכולתנו. אני חושבת של העוסקים בקבורה בישראל הם אנשי חסד של אמת שעושים יום וליל על מנת לאפשר לכל אדם לבחור את הקבורה הראויה ליקירו כל עוד היא במסגרת ההלכה היהודית" 

צילום: באדיבות המצולמת

 

הצבעת הציבור הביאה לבחירה ברורה במיטל בנשק, נשואה ליהושע ואמא ל-4 ילדים המתגוררת במעלה אדומים. בנשק פעילה חברתית מוכרת בציונות הדתית. היא סמנכ"לית קרן בריאה שנועדה לשפר את השירות, הנגישות והטיפול שנשים מקבלות במערכת הבריאות. מיטל מוכרת גם בעולם האקטיביזם הפוליטי, היתה חברה בועדת ההיגוי של פורום הנשים של הבית היהודי ועבדה צמוד עם שרת המשפטים לשעבר איילת שקד וח"כ שולי מועלם רפאלי בקידום סוגיות חברתיות. בין השאר, בנשק אקטיביסטית בתחום המאבק בזנות וקידמה את החוק להפללת לקוחות זנות. היא מייסדת ומנהלת שותפה של קואליציית הארגונים הדתיים למאבק בזנות ושל קבוצת הפייסבוק המפורסמת "פמיניסטיות הלכתיות" בה חברות למעלה מ10,000 נשים. בעבר ניהלה בנשק את קדמה, ארגון סטודנטים מארה"ב שמקדם אקטיביזם בקהילה.

מיטל בנשק: "התרגשתי מאוד לשמוע את תוצאות בחירת הקהל של תנועת האישה הדתית אמונה. העשייה החברתית שאני מקדמת היא חלק אימננטי מהזהות שלי כאישה ציונית דתית. עומדת לנגד עיני תמיד החובה להאיר פינות אפלות ולקדם תיקון ללא מורא מתוך הבנה שיש לנו את הכח לשנות ולהשפיע על פניה של המדינה שלנו. תודה גדולה לליאורה מינקה, מנכ"לית אמונה, לתנועת אמונה על ההכרה והתמיכה ולכל הנשים שבחרו בי. זו רוח גבית עוצמתית מבחינתי להמשך עשייה משמעותית של תיקון עולם. תודה".

ליאורה מינקה יו"ר אמונה: "השנה הגיעו עשרות מועמדות הן לוועדה והן בבחירת הציבור.  בחירתה של אורית מסמי היא בראש ובראשונה אות מופת לאישה בסביבה הכי גברית שיש בארץ, והבחירה במיטל היא כאות מופת למלחמה היום יומית, הסיזיפית והקשה של מיגור הזנות וסחר הנשים בישראל. מרגש ביותר לראות את רחשי לב הציבור שמוקיר פעילויות ציבוריות חשובות ומעלה על נס את נשות החיל המודרניות. אשת חיל מי ימצא? אנחנו מצאנו השנה שתיים. מדובר בשתי נשים יוצאות מגדר הרגיל שכל אחת מהן פורצת דרך ומנפצת את תקרת הזכוכית. נשים מסוגן הן מודל ההשראה לנשים הדתיות ולציונות הדתית כולה."