פרס לשירה עברית יוענק למשוררת הסרוגה

המשוררת סיון הר שפי זכתה בפרס לשירה עברית, על שם נחמה רבילין ז"ל, על ספרה ״זרקא״: "סיון לוקחת את השמיים ומביאה אותם אל הארץ ולהיפך, תוך שימוש בשפה יומיומית יחד עם לשון המקורות"

חדשות כיפה חדשות כיפה 03/11/19 14:55 ה בחשון התשפ

פרס לשירה עברית יוענק למשוררת הסרוגה
חברי הוועדה עם הנשיא ריבלין, צילום: מארק ניימן / לע"מ

הפרס לשירה עברית לזכרה של נחמה ריבלין ז״ל לשנת 2019 יוענק למשוררת סיון הר שפי על ספרה ״זרקא״. "סיון לוקחת את השמיים ומביאה אותם אל הארץ ולהיפך, תוך שימוש בשפה יומיומית יחד עם לשון המקורות", כל נימקו השופטים את בחירתה של הר שפי. ציונים לשבח יוענקו למשוררים אבישי חורי ולי ממן. 

עוד הוסיפו חברי הוועדה: ״זרקא, ספרה הרביעי של המשוררת, נוגע בחוויית הכמיהה והאין סוף:
"ויש אין סוף והוא רחב כחיבור / ויש נקודה והיא כנוסה כעובר". בשירים אלו פונה סיון אל הבורא כגוף נוכח, ממשי, בלשון עמוקה וחושנית היא מדברת אליו, עונה בשמו. שירה מטאפיזית שבה הרחוק הופך קרוב ואינטימי". 
 
הזוכים יזכו בפרסים על סך 70 אלף שקלים, המוענקים על שם ד"ר גרדנר סימון בשיתוף האפוטרופסה הכללית, בבית הנשיא זו השנה השניה. בשיחה טלפונית הודיעה ענת ריבלין, בתם של נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין והגברת נחמה ריבלין, למשוררת סיון הר שפי, על זכיתה בפרס הראשון לשירה עברית על שם ד"ר גרדנר סימון לשנת 2019 על ספרה ״זרקא״.

הפרס יוענק השנה לראשונה לזכרה של נחמה ריבלין ז"ל, מייסדת הפרס, שהלכה לעולמה השנה ויזכה את הר שפי ב-50 אלף שקלים. "אמא שלי אהבה שירה מאוד," אמרה ענת המלווה את ועדת הפרס מאז פטירתה של נחמה והוסיפה: "הפרס הוא יוזמה שלה, והעובדה שהפרס יוצא מבית הנשיא מעניקה לו אופי ממלכתי ועם זאת הוא מאוד ברוחה. אני שמחה בשבילך ומחכה שנפגש," הוסיפה ענת. סיון הנרגשת הודתה לענת ואמרה כי זוהי זכות לה לקבל את הפרס על שמה של נחמה והוסיפה "זוהי זכות כל כך מיוחדת שממלאת אותי הכרת תודה."
 
שיחות מרגשת לא פחות קיבלו גם המשורר אבישי חורי לרגל הציון לשבח בו יזכה ספרו "איך עושה תהום", והמשוררת לי ממן על ספרה "למה הדבר דומה״. על כך יקבלו השניים עשרת אלפים שקלים כל אחד, באדיבות קרן ד"ר גרנדר סימון.
 
הפרס גובש בשנה שעברה כיוזמה משותפת של הגברת נחמה ריבלין ז״ל והאפוטרופוסה הכללית, הגברת סיגל יעקובי, במטרה לממש את עיזבונו של ד"ר גרדנר סימון למען קידום ועידוד הכתיבה בשפה העברית. בראש הועדה עמד הסופר חיים באר, פרופ׳ אמריטוס במחלקה לספרות עברית שבאוניברסיטת בן גוריון. יחד עימו התכנס חבר השופטים שכלל את בלהה בן אליהו, מרצה לספרות במכון כרם, מכללת דוד ילין ומכללת אפרתה; יקיר בן משה, משורר ועורך ספרותי בבית ביאליק, חתן פרס ראש הממשלה לספרות 2013 וחתן פרס שרת התרבות 2003; ציפי גון-גרוס, פסיכולוגית ועורכת ומגישת התכנית ״ספרים רבותיי, ספרים״ בגלי צה״ל ומיה סלע, מגישת המגזין היומי ב״כאן תרבות״ ומבקרת ספרות במוסף הספרים של ״הארץ״. חברי הועדה נבחרו על ידי בית הנשיא והאפוטרופסה הכללית וביצעו את עבודתם בהתנדבות ובאופן עצמאי.
 
במעמד החלטת הועדה על הזוכים, ביום חמישי האחרון, נכח גם נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין אשר הדגיש את משמעות שימור הכתיבה בשפה העברית וחשיבות הפרס. הנשיא הוסיף לספר על החיבור העמוק של נחמה לאומנות ולתרבות, ועל בחירתה להרחיב את השכלתה בתחום כשיציאה לפנסיה. "נחמה נהגה להקריא לי שירים בהם מצאה חן. היתה לה אהבה גדולה למילה הכתובה וכל עת קראה לפחות שלושה ספרים במקביל," סיפר הנשיא וביקש להודות לכל העוסקים במלאכה על המפעל המשותף.
 
מנימוקי הוועדה להענקת ציון לשבח למשורר אבישי חורי על ספרו "איך עושה תהום": ״ספר מפתיע ראשון של משורר אמת, המתאר את המסע של אדם צעיר מתוך עולם דתי, על ההתמודדות שלו והסליחה שלו לעצמו, את יסוריו וכאביו מצליח להפוך לשירה. מסע פואטי-אוטוביוגרפי שעומדת במרכזו היציאה בשאלה וההשלמה עם זהות הומוסקסואלית. מרשימה היכולת להפוך כאב וכעס למוסיקה ולא לאבד את כח האהבה. חורי כותב: ״על דעת המקום ועל דעת הסכנות אני מגדר את....״ על כך, החליטה ועדת הפרס להעניק לו ציון לשבח, בתקווה שספר זה הוא תחילתו של מסע יצירתו של המשורר.״
 
מנימוקי הוועדה להענקת ציון לשבח למשוררת לי ממן על ספרה ״למה הדבר דומה״: ״שירתה העכשווית נוגעת בחוויה של דחיפות רגשית ולשונית בתנופה רטורית - "ואני שואלת אותך יש ואתה אומר יש, יש בוודאי שיש". לי מזמינה אותנו ללוות אותה לתוך ספר שירה מרתק לכל אורכו: "אסור להשאיר אותי דקה לבד". ועל זאת בחרנו להעניק לה ציון לשבח.״
 
נחמה ריבלין ז"ל נפטרה בא' בסיון תשע"ט, בת 73 היתה במותה. נחמה יסדה את פרס רעית נשיא המדינה לשירה עברית בשנת 2018 ובמעמד הכרזת הועדה על הזוכה הראשון בפרס, המשורר עמיחי חסון, אמרה נחמה: "אני מברכת את אוהבי ואוהבות השפה והמילים, את הכותבים והכותבות שעושים בהם קסמים וכשפים ומאחלת לעולמנו שתמיד יהיו בו אנשים שמשוררים אותו."