המשורר אלחנן ניר זכה בפרס תרבות יהודית

שר החינוך פרץ הודיע כי המשורר אלחנן ניר זכה בפרס שר החינוך לתרבות יהודית על שם אורי אורבך: "יצירתו פרושה לכל יריעות ארץ ושמיים". גם עמותת זלדה זכתה בפרס: "אבן דרך בפריחתה של היצירה האמונית בישראל"

חדשות כיפה חדשות כיפה 10/09/19 11:50 י באלול התשעט

המשורר אלחנן ניר זכה בפרס תרבות יהודית
אלחנן ניר, צילום: מיכל פתאל, באדיבות 'מקום לשירה'

שר החינוך, הרב רפי פרץ, הודיע היום (א') למשורר אלחנן ניר ולעמותת זלדה על זכייתם בפרס שר החינוך ליוצרים בתרבות יהודית בתחום ספרות ושירה ע"ש אורי אורבך לשנת 2019.

השר פרץ בירך את הזוכים על תרומתם הייחודית לספרות ולשירה בתרבות היהודית: "שבעים פנים לעם הספר וכולם מצטרפים כמקשה אחת לאריג יפיפה ומגוון של תרבות יהודית עשירה. הכתיבה, העריכה והשירה של אלחנן ניר מבטאים חיבור עמוק בין קודש לחול, בין דרש ורמז לחסידות ותלמוד ובין מסורת עתיקה ליהדות עכשיווית.
יצירותיה של המשוררת זלדה שניאורסון-מישקובסקי מהוות בסיס ליצירות רבות בשנים האחרונות. שורשיה הנטועים עמוק בעולם הדתי-חסידי, כתבה זלדה שירה עברית עשירה ועמוקה. עמותת זלדה אשר קמה במטרה להפיץ ולפרסם את יצירותיה, ובהן יצירות שטרם פורסמו, ראויה לפרס השר בקטגוריה ספרות".

בנימוקי הוועדה למתן הפרס נכתב: "אלחנן ניר - יצירתו של אלחנן ניר פרושה לכל יריעות ארץ ושמיים. גרעיני שירתו, הגותו התורנית, כתיבתו העוסקת בתרבות ובזמן, עבודת העריכה במוסף 'שבת', יצירת במה תרבותית חשובה לכותבות וכותבים, ולאחרונה - אף רומן פרי עטו. בכל אלה קולו הייחודי של אלחנן שוזר ועולה, קול הנובע מסתרי בתי המדרש שבארץ ישראל בהם פשט לוחש לסוד, ניגון נושק לדרש. שורשיו של אלחנן ניר בתורות הרז והחסידות, יחד עם תרבויות מגוונות הפתוחות בפניו. כתיבתו מצרפת הכל יחד לשפה חדשה, שפה בה כאביו וגעגועיו של האדם לפני אימו החסרה נארגים  בעדינות ובכנות חודרת עם צער השכינה וההעדר הקוסמי. אלחנן ניר מבטא באופן השלם ביותר את בשורתה של התרבות היהודית הצעירה והמתחדשת. אנו מקווים כי הפרס יאפשר לניר להעשיר את הציבוריות הישראלית בקולות ויצירות נוספים משלו".

עמותת זלדה - "יצירתה של המשוררת זלדה שניאורסון-מישקובסקי, מהווה אבן דרך בפריחתה של היצירה האמונית בישראל של העשורים האחרונים.  לכל איש יש שם, כתבה המשוררת בשירה המוכר, ושמה שלה,  בפשטות ובצניעות - זלדה, מדליק נר בכל עולמות הנפש והרגש. מתוך שורשיה הנטועים עמוק בעולם הדתי-חסידי, כתבה זלדה שירה עברית עשירה ועמוקה, מחוברת לעכשיו וטעונה בעולם סימבולי-מיסטי מעודן ומחשמל. מבטה מלא פליאה וכאב, שמחה פשוטה וצער, כשהיא נתונה בשיחה מתמדת עם הנשגב והיומיומי כאחד. כשירה גדולה באמת היא מעניקה לקוראיה תחושת שותפות גורל ומזור. שלושים וחמש שנה לאחר פטירתה של המשוררת השקטה והחזקה הזו, אנו מעניקים את פרס שר החינוך לתרבות יהודית, לעמותת זלדה אשר קמה במטרה להוציא אל האור, כפשוטו, מכתביה אשר לא פורסמו מעולם, ולשמר עבורנו ועבור קוראיה בעתיד את האפשרות להתחבר אל התקווה העדינה לטוב ולקשר העמוק לברקים ולקולות שנשמעו בסיני".