אלו הזוכים בפרס תרבות יהודית בתחום התאטרון

השר פרץ, הודיע  ליוצרים שמואל עצמון-וירצר ונתנאלה אסתר תירוש הכהן על זכייתם בפרס לתרבות יהודית ע"ש אורי אורבך בתחום התיאטרון

חדשות כיפה חדשות כיפה 28/08/19 18:54 כז באב התשעט

אלו הזוכים בפרס תרבות יהודית בתחום התאטרון
צילום: יח"צ

שר החינוך, הרב רפי פרץ, הודיע היום (ד')  ליוצרים שמואל עצמון-וירצר ונתנאלה אסתר תירוש הכהן על זכייתם בפרס לתרבות יהודית ע"ש אורי אורבך בתחום התיאטרון לשנת 2019.  

הרב פרץ הסביר: "שמואל ונתנאלה הצליחו כל אחד בדרכו להעניק תרומה ייחודית לתרבות היהודית. שמואל באמצעות היידיש והעיסוק הרב בהווי היהודי, ונתנאלה בדרך של העמקה במקורות והבאתם אל קדמת הבמה האמנותית. התרבות היהודית עשירה בחכמה, בערכים ובנכסים רוחניים, אך את חוסנה היא לא שואבת רק מהעושר הרב שבה אלא ובעיקר מהעיסוק שבהם, ובשילוב שלהם  בחומים רבים ובהם האומנות. אני מברך את הזוכים בפרס ומאחל להם שנים רבות של עשייה פורה".

שמואל עצמון הקים בשנת 1958 עם קבוצת שחקנים את התאטרון האוונגרדי הראשון בישראל, "זווית". בו הועלו לראשונה, בין היתר, המחוזות של: ז'אן פול סארטר, אוגו בטי, טנסי, פאבל קוהוט ומחזות מקור מאת יהודה עמיחי. בשנים 1968–1993  שיחק שמואל בתאטרון הבימה. ב- 1987 הקים את תאטרון יידישפיל בתל אביב. לתאטרון יש להקה קבועה של שחקנים המעלים הצגות ביידיש בישראל וברחבי העולם היהודי. על מנת להעביר את המורשת התרבותית גם לדור הצעיר, יזם עצמון סטודיו ללימוד תרבות היידיש. בשנת 1996 יזם עצמון את "תאטרון החסד" המגיע לבתי אבות ומוסדות סיעודיים בכל הארץ.  עצמון זכה למספר פרסי הוקרה על מפעל חייו בתאטרון. בשנת 2003 זכה בפרס התאטרון הישראלי על מפעל חיים, ובשנת 2011 זכה באות מופת על תרומה לשימור שפת היידיש מטעם הארגון ההתנדבותי ליונס ישראל,. בנובמבר 2012 העניק לו איגוד אמני ישראל אות הוקרה על תרומתו לתרבות הישראלית לאורך השנים.

"שמוליק עצמון מביא לבמה שפה יהודית שורשית ואותנטית שמחזירה את הצופים לעולמות נשכחים. אלפי הצופים של היידישפיל, מתמודדים לא רק עם שפה עתיקה, אלא גם, ואולי בעיקר, עם תרבות שספוגה במסורת, בהווי יהודי ובעולמות תוכן שכל כך רחוקים מההוויה הישראלית היום יומית. תכנים עתיקים אלו, לא פוגמים בחוויה המקצועית והתחושה שבפנינו עומד תיאטרון ברמה גבוהה ביותר. כל מי שמגיע להצגות היידישפיל, מתרגש לראות את השחקנים (והצופים) הצעירים שבוחרים למקד את יצירתם בעולמות אלו ובכך מוכיחים שהמפעל אותו ייסד שמוליק, צפוי לעתיד מעניין וחדשני. על כך, ועל התמדה ונחישות של שנים, החלטנו להעניק את פרס שר החינוך ליוצרים בתרבות יהודית בתחום התאטרון לשמואל עצמון", נימקו חברי הוועדה את ההחלטה להעניק את הפרס לעצמון –וירצר

נתנאלה אסתר תירוש כתבה, ביימה ועיבדה שורה של יצירות, בהן: "ספר תולדות אדם", "בונבוניירה של סיפור", "הפנס של מיקה", "הסיפור שאינו נגמר" ו"היורה רותחת- פן ואלתרמן בקלחת". היא  שיחקה בין היתר בסרט ב"קולות רקע", ב"הלמות הלב" בפסטיבל ירושלים, "מעורבות" שעלה בתאטרון הרפרטוארי אספקלריא, ירושלים וב"מנעי קולך מבכי". על פועלה זכתה נתנאלה בשורה של פרסים ומלגות.

חברי הוועדה נימקו את חלטתם גם בנוגע לתירוש כהן: "נתנאלה תירוש יוצרת אמיצה ומוכשרת שמחפשת צורות חדשות של תוכן והבעה בימתית תוך עיון והעמקה במקורות. ביצירתה מובילה נתנאלה את אנסמבל התאטרון כשחקנית, מחזאית ובימאית רב תחומית. ההצגות אותן יצרה מביאות לבמה מורכבות ותחושה של חופש. במשחקה מגלה נתנאלה נוכחות חזקה וכריזמטית המשאירה חותם ברור ונוגע ללב בקרב קהלים מגוונים. אנסמבל התאטרון אותו היא מובילה, מהווה כח עולה ומשמעותי בסצנת התאטרון הירושלמי. אני מקווים שפרס זה יהווה דחיפה משמעותית להרחבת ההשפעה על התאטרון בישראל. על כך ניתן לה פרס שר החינוך ליוצרים בתרבות יהודית בתחום התאטרון.

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן