ראיון יענקי פותח הכל: זו הסיבה שהתחזקתי דווקא בבית האח הגדול

יענקי גולדהבר, הדייר החרדי שכבש מדינה שלמה, פותח הכל בראיון ל"חדשות כיפה": על המסיבות ("טוב לאנשים אחרים"), על האתגרים בבית ("התייעצתי עם הרב שלי"), על יובל מעתוק ("אף אחת לא צריכה להשתנות בשבילי") והאם הוא ממליץ לחרדים להיכנס לאח הגדול

תהילה שינובר תהילה שינובר, חדשות כיפה 22/09/23 10:36 ז בתשרי התשפד

יענקי פותח הכל: זו הסיבה שהתחזקתי דווקא בבית האח הגדול
יענקי גולדהבר, צילום: משה מזרחי

יענקי גולדהבר יצא מבית "האח הגדול" במקום השלישי לפני פחות משבועיים, אך עדיין לא התרגל לכמות האהבה והתגובות שהוא מקבל ברחוב. "בלאגן גדול, אבל שמח לעבור את זה", סיפר לי בצהרי יום עמוס וגדוש, "אני כל הזמן שומע איזה קידוש השם עשיתי וזה מה שממלא אותי". כשאני שואלת אותו אם הוא באמת מרגיש שעשה קידוש השם, הוא עונה מיד בחיוב, ומספר לי על האנשים שהתחזקו בעקבותיו.

יענקי גולדהבר של אחרי "האח הגדול" הוא בדיוק אותו היענקי שהופיע על המסך. הוא נעים, רגוע, ועונה על כל שאלה שלי בסבלנות ובחיוך גדול. רק כשאנחנו מדברים על המשפחה החסידית שלו, הוא משתדל לברור מילים. "בבית האח הגדול כולם מדברים המון על המשפחה, אני מעולם לא דיברתי על המשפחה שלי", הוא משתף, "הם אמרו לי - אנחנו לא רוצים להיות בטלוויזיה, אין לנו בעיה שאתה תהיה שם. כיבדו אותי ואני אותם". בהמשך ביקש שלא נדבר יותר על המשפחה, והסביר, "כיבוד הורים בעיניי זה הדבר הכי חשוב שיש, כל השאר מתגמד מתחת".

"יצאתי מהישיבה ונחשפתי לכל מיני עולמות"

בתעודת הזהות שלו, בפרק הראשון בתכנית, הוצג כחרדי פורץ גבולות. "הייתה לי תקופה, לפני שהייתי באח הגדול, שהייתי מאוד מעורער", הוא מספר, "יצאתי מהישיבה ונחשפתי לכל מיני עולמות. הייתי מעורער בעצמי וביהדות, היו לי הרבה שאלות ותהיות. לפני שנכנסתי לאח הייתי בטוח שמסיבות זה מה שטוב לי, היום אני יודע להגיד שמסיבות זה טוב, לאנשים אחרים. הדרך שבחרתי לי היא מתחזקת יותר".

כפי שהוא מתאר, גולדהבר עבר בבית דווקא תהליך של התחזקות והתקרבות לדת. ממי שפנטז על מסיבות ומועדונים הוא מצא עצמו מחזק רבים ומעביר מסרים דתיים, וכעת הוא מסביר איך זה קרה. "להיות סגור בבית, מנותק, עם הרבה זמן מחשבה ובלי טלפונים או קשר לעולם החיצון, זה להתחבר לעצמי ולמקורות שלי, לשורש". גולדהבר הוסיף והזכיר שהוא נכד של הבעל שם טוב הקדוש, אותו הרבה לצטט לאורך העונה.

יענקי גולדהבר ביציאתו מבית האח הגדול

יענקי גולדהבר ביציאתו מבית האח הגדול צילום: רשת 13

"אמרתי לעצמי - אולי סתם הביאו אותי בשביל הילד עם הכיפה"

באחד הפרקים, במהלך שיחה פרטית בחדר האח, יענקי הודה שהוא מרגיש "דתי מחמד". "הרבה פעמים הרגשתי לא בנוח", הוא מסביר את האמירה, "אמרתי לעצמי - אולי סתם הביאו אותי בשביל הילד עם הכיפה. לאט לאט למדתי שזה ממש לא ככה. לכל אחד יש מקום פה, וזה מה שבאתי להראות בסוף - אפשר להיות עם כיפה ופאות ובו זמנית לאהוב כל אדם".

לאורך העונה התמודדת עם לא מעט אתגרים דתיים. התייעצת עם רב לפני שנכנסת?

"התייעצתי, ואני זוכר שדיברתי עם רב קרוב אליי והוא אמר לי - יענקי, אם בורא עולם שלח אותך לשם אתה תצליח שם ואתה תקדש שם שמיים, וזה כל הזמן עמד לי בראש. אנשים אמרו לי לא ללכת לתכנית כי זה מסוכן, הרב היה הראשון שאמר לי אחרת".

מה היה האתגר הדתי הכי קשה עבורך?

"זה לא סוד, לי היה קושי עם שמירת עיניים. בסוף אני בן אדם, אבל אני גאה בעצמי שרק פעם אחת הערתי לבחורה. היה כבוד כל כך גדול מהדיירים, הבנות היו מכבדות אותי ואני הייתי מכבד אותן. הן לא היו מסתובבות בבית עם בגדי ים, למרות שלא ביקשתי את זה. מעולם לא דיברתי איתן על זה, אבל לי באופן אישי היה קשה עם זה ולמדתי איך ללכת עם זה ולשמור על עצמי".

"אם תבוא מישהי שהיא לא דתייה וזה מה שבורא עולם שלח לי - אף אחת לא צריכה להשתנות בשבילי"

אחד הנושאים הכי מדוברים מאז סיום העונה הוא האפשרות לזוגיות בין גולדהבר ויובל מעתוק, שהיו חברים קרובים במיוחד לאורך העונה. גולדהבר, למרבה ההפתעה, לא פוסל את האפשרות. "הדת מאוד חשובה לי, אני יהודי חסיד, וזה חשוב לי גם בבת הזוג", הוא אומר, אך מסתייג, "יש לב, הלב שלי הוא לב של בן אדם רגיל. אם תבוא מישהי שהיא לא דתייה וזה מה שבורא עולם שלח לי, אף אחת לא צריכה להשתנות בשבילי".

גולדהבר היה דייר אהוב בבית האח הגדול ומחוץ לו, אך לא בהכרח אחד הדומיננטים על המסך. הוא לא נכנס לויכוחים, לא הרבה להביע את דעתו ולא הרים את הקול. "לא חייבים להיות חלק מהבלאגן כדי לזכות", הוא מוחה, ולראשונה לאורך הראיון הוא מעט נסער, "למה רוגע ומנוחה זה לא תופס? לקחתי על עצמי להגיד את הדבר הנכון, אבל לחכות עם זה 24 שעות. ואז, אם משהו עדיין חשוב, לדבר על זה".

מאז יציאתו, הוא לא מפסיק לקבל תגובות טובות. רק לאחרונה עצרה אותו אישה מבוגרת אחת וייחלה לעצמה נכד כמוהו, ואדם אחר שיתף שהתחיל להניח תפילין בזכותו. "לא ציפיתי", הוא מודה, "כולם מפרגנים, חילונים וחרדים. וגם מי שלא, זה זכותו". ויש לו גם דוגמאות למי שלא: "היה מישהו שאמר שעשיתי חילול השם שהייתי במקום כזה", שיתף, "עניתי לו - כל הכבוד שאמרת, דעה שלך, מכבד, לדעתי צלחתי את המכשולים ולמדתי איך לחיות לצד הקושי, לכן קידוש השם כל כך גדול".

קידוש השם, יענקי גולדהבר

קידוש השם, יענקי גולדהבר צילום: רשת 13

"מעולם לא הייתי נגד סתיו"

כמה מהסערות הגדולות של העונה סבבו סביב הדיירת סתיו קצין, שהצליחה לעורר הרבה עניין. חלק גדול מהדיירים הסתסכך איתה ואף שאף להדחתה, אך גולדהבר מתעקש להדגיש שלא היה חלק מזה. "אני לא הייתי לא בעד ולא נגד", הוא נחרץ, "סתיו הייתה מאוד מצחיקה אותי והיו לנו הרבה רגעים מצחיקים ביחד. מעולם לא הייתי נגד סתיו", הוא מדגיש, וחוזר על כך שלוש פעמים, "אפילו נתתי לה כרטיס לגמר. הדרך שלה זו הדרך שלה".

ממליץ לעוד חרדים להיכנס לאח הגדול?

"האח הגדול זה מקום מאוד מורכב. לפני שאתם ניגשים, תחשבו עם עצמכם אם זה מתאים לכם. צריך להיות מאוד חזק בנפש ולדעת לשמור על עצמך ולא להתבלבל, כי זה מקום מאוד מבלבל, גם בפנים וגם בחוץ אחר כך. לדעת להתייעץ, לא לפחד ללכת לשיחות פסיכולוגיות, זו לא בושה. ואם אתם מרגישים שזו הדרך שלכם - לכו על זה".