יובל דיין נזכר: היום שבו העזתי להוריד את הכיפה

בפוסט שכתב לכבוד חודש אלול, יובל דיין נזכר ביום בו החליט להוריד את הכיפה וכותב על חזרה בתשובה. גם אחרי ההתרחקות, הוא מודה: "לא מצליח לעבור אפילו יום אחד בלי תורה"

חדשות כיפה חדשות כיפה 24/08/23 10:56 ז באלול התשפג

יובל דיין נזכר: היום שבו העזתי להוריד את הכיפה
יובל דיין | , צילום: Miriam Alster/FLASH90

חודש אלול, שהחל ממש לאחרונה, הביא את יובל דיין לכתוב פוסט חשוף בחשבון הפייסבוק שלו. בפוסט שיתף כי אתמול "שוחח עם רבי נחמן מברסלב", ולמד על אלול ותשובה. בתורתו של הרב הוא כותב שתשובה היא תנועה והעיקר בה הוא להחזיר כל דבר למקום. "שאלתי על איזה מקום מדובר?", כתב דיין, "והוא ענה שאני כבר יודע, ובכל מקרה, מי שרוצה לעשות תשובה צריך לקבל על עצמו שינוי מתמיד. כי ככה זה בחיים, בא בפעימות כמו תדר".

"שנים שהייתי אזוק לכיסא החשוב בראש השולחן"

דיין המשיך וכתב, "נזכרתי ביום שבו העזתי להוריד את הכיפה. שהתחילה התשובה על תשובה. זה היה אחרי שנים שהייתי אזוק לכיסא החשוב בראש השולחן". דיין תיאר את התהליך כמו מים שעוד רגע כבר אי אפשר לשתות מהם. "תשובה על תשובה זה עוד פעם כל הווג'ארס", כתב, מהתחלה כל הסיבוב. קבל מאתיים לירות, זרוק את הקוביות ותתכונן, כי בעוד רגע חרדת הנטישה של מגזר שלם תתפוצץ לך בתוך הפרצוף".

"פעם בשבוע אני מתעורר בבוקר ורץ למחשב לכתוב פשט מבריק שבא לי בחלום"

כשהחליט להתרחק מהדת, דיין נתקל בזרות ובכעס רב מהציבור הדתי. "למה מי אתה שתזיז להם את הגבנ"צ שנמסרה מפי הגבורה?", תיאר את התחושה, "והם צודקים לגמרי והלב שלי אתם, אבל מה נעשה עם העובדה שאיפה שלא תניח את הרגל תדרוך על איזה גבנ"צ". למרות כל זה, דיין לא לקח בחשבון שאחרי שנים בבית המדרש הוא לא מסוגל לעבור יום אחד בלי תורה. "וכמה שצעקתי לאלוהים שישחרר אותי מזה, פעם בשבוע אני מתעורר בבוקר ורץ למחשב לכתוב פשט מבריק שבא לי בחלום על איזה רמב"ם נשכח. לך תבין".

לסיום, דיין סיכם, "אפילו בפעם המאה, תשובה זה תמיד אוירה של אלול. אני לדודי ודודי לי יושבים בחדר משחקים פיפא. בחוץ רעידת אדמה משתוללת אבל אצלנו בינתיים הכל טוב. אני ודודי מחכים בסבלנות להוראות מגבוה וליעד חדש. עד אז אנחנו נותנים לזמן לרפא את הכל הוא מרפא את הכל, ואם לא את הכל את הרוב, וגם זה יעבור".