ביקורת מה סוד הקסם של "בבצ'יק", ואיך זה קשור לאורי אורבך?

בפעם הראשונה על הבמה, קומדיה רומנטית פרי עטו של יוצר הסדרה המצליחה "שטיסל". הצגה נקייה ושנונה שנותנת כבוד למסורת והאופי היהודי | אם חיפשתם את המחזה המוצלח הבא - מצאנו בשבילכם את ההצגה הכי טובה בעיר

מתן ליונס מתן ליונס, חדשות כיפה 13/08/23 16:49 כו באב התשפג

מה סוד הקסם של "בבצ'יק", ואיך זה קשור לאורי אורבך?
הגיע הזמן לתת כבוד לצופים חובשי הכיפה, "בבצ'יק". קרדיט: ישעיה פיינברג, צילום: בית ליסין

אורי אורבך ז"ל כתב כבר לפני 25 שנה על הצורך של חובשי הכיפה לחבוש גם את ספסלי התיאטרון, מהם הרגיש מודר: "במקום שהחילונים ינסו לקרב את הדתיים אל תרבותם ויציגו בפניהם את המאור שבחילוניות, הם ממאיסים את התרבות הזו על הציבור הדתי. בתוך כל הצגה הם דוחפים שלא לצורך סצנות סקס ומשלבים שלא לצורך ניבולי פה".

מחזה פנטזיה על קללה משפחתית מסתורית

החלום של אורבך מתגשם בזכות תיאטרון בית ליסין, שכבר הציג את המחזמר המוצלח שירד לאחרונה, "לעבור את הקיר" וכעת עלה עם הצגת פנטזיה מופלאה של יוצר "שטיסל", יהונתן אינדרוסקי, הקרויה "בבצ'יק".

הקומדיה הרומנטית החדשה מספרת במלוא החן והכבוד את סיפורה של משפחת בבצ'יק, בעלת מסעדה משפחתית שהחלה לפעול עוד בגלות במזרח אירופה והמשיכה להתקיים בירושלים. מזה דורות אב המשפחה מתמודד עם בעיה - קללה מסתורית שרובצת על המשפחה וגובה את חייהם של כל בניה ביום הולדתם ה-57.

העסק המשפחתי היהודי עובר מדור לדור, אבל גם הקללה.

העסק המשפחתי היהודי עובר מדור לדור, אבל גם הקללה. צילום: ישעיה פיינברג

במשך שעה וארבעים דקות מוצגת על הבמה פנטזיה עם המון הומור וכבוד אמיתי למסורת והאופי היהודי השנון. העלילה נעה סביב הדילמה של יודל בבצ'יק המתקרב ליום הולדתו ה-57 ועל כן צריך לקבל החלטה מי יירש את מסעדת "בבצ'יק" האהובה שלו לפני מותו.

מצד אחד בנו הצעיר והנמרץ יוינה (ידידה ויטל), שתמיד חלם להשתלט על העסק, ומנגד בנו הבכור והממולח חצק'ל (אורי גוב), שחזר לעיר מאמריקה לאחר היעדרות ארוכה. המאבק בין שני האחים על ירושת המסעדה, הופך גם לדו קרב על ליבה של מרים יאפצ'יק היפה (דניאל גל/ מירב פלדמן), אהבת ילדותם. כאשר יוינה מבין שהוא עתיד לאבד את המסעדה, הוא מנסה לפחות להסיר את הקללה שרובצת מעל המשפחה.

הזדמנות נדירה להיכנס לשערי התיאטרון להצגה נקייה ושמחה

הפנטזיה היא התקף נוסטלגי לאוכל ולתרבות החרדית המזרח אירופאית. מאכלים ששכחנו שקיימים חוץ מהצו'לנט וההרינג, המתכון הסודי שעובר במשפחה, היידיש והארמית שהייתה מטבע הלשון המקומי והמשיך גם לישראל והציפייה מדור לדור למצוא אישה טובה ולהמשיך את המסורת המשפחתית והיהודית.

בבצי'ק זו הזדמנות נדירה להיכנס לשערי התיאטרון להצגה נקייה ושמחה. מחזה שנותן כבוד לתיאטרון, ליהדות ולקהל. לכל השחקנים המוכשרים והדמויות השנונות בקומדיה החדשה צריך להוריד את הכובע ולהודות להם על משחק עוצמתי, מצחיק ומדויק. אם חיפשתם את ההצגה הבאה שצריך ללכת או שרוצים לחוות את התיאטרון בפעם הראשונה, מצאנו בשבילכם את ההצגה הכי טובה בעיר.

בבצ'יק, תיאטרון בית ליסין. שעה וארבעים דקות.

תצוגת משחק מדהימה של כולם. ידידיה ויטל

תצוגת משחק מדהימה של כולם. ידידיה ויטל צילום: ישעיה פיינברג