אסף הרוש מספר על השירים שנגנזו: "הרגשתי שהם לא מתאימים"

היוצר החרדי והחוזר בתשובה מספר על הדרך שלו למעלה ועל ההתמודדויות: "בסופו של דבר כולנו מתמודדים על האמונה, השאלה היא מה אני רוצה לעשות עם היכולת שלי להשפיע" | וגם: למה הוא לא מגדיר את עצמו כציוני

אביחי ישראל אביחי ישראל, חדשות כיפה 04/08/23 11:04 יז באב התשפג

אסף הרוש מספר על השירים שנגנזו: "הרגשתי שהם לא מתאימים"
אסף הרוש, צילום: טל עבודי

אסף הרוש, זמר ויוצר חוזר בתשובה, הוא אחד הקולות הצעירים הבולטים בשנים האחרונות בעולם המוזיקה היהודית. הוא פרץ לעולם עם הסינגל "מקום", ומאז שחרר יותר מעשרה סינגלים שחלקם הגיעו למיליוני צפיות. בראיון מיוחד עם "חדשות כיפה" הוא מספר על הדרך המיוחדת שעבר ועל ההתמודדויות.

מהרכב קאברים בבאר שבע - לישיבה של הרב ארוש

"התחלתי לעשות מוזיקה בגיל 20 תוך כדי השירות הצבאי. הקלטתי קאברים, התחלתי לעשות הופעות בפאבים עם הרכב שאספתי", הוא מספר על תחילת הדרך. הרוש גדל בבאר שבע כחילוני והקליט שני סינגלים שנגנזו בעקבות ההתקרבות, "עם החזרה בתשובה הרגשתי שהם לא מתאימים למסרים שאני רוצה להעביר".

לאט לאט, עם ההתקרבות, גמלה בליבו ההחלטה לעבור לישיבה. "הרגשתי תחושה של חוסר סיפוק. לא הצלחתי לקבל את זה שהדבר המרכזי בחיים שלי סובב סביב כסף או הנאות. חיפשתי משמעות לחיים והיהדות נתנה לי את המשמעות הזו. אמרתי לעצמי שאני אלך לישיבה, 'מקסימום ניקח אוטובוס חזור'. לא הייתי מחוייב לכלום אז זה היה קל. מאז כבר עשר שנים אני בישיבת 'חוט של חסד' של הרב שלום ארוש".

הרב ארוש

הרב ארוש

החזרה למוזיקה: "היום אני שלם וכן במאה אחוז עם השירים"

עם המעבר לישיבה כל עולמו סבב סביבה. "בישיבה התחלתי דרך חדשה, השנה הראשונה הייתה סוג של שנת שבתון. היו לי הרבה פערים להשלים וזה היה בראש מעייני". אחרי שנה, בה הוא התבסס במקומו הרוחני, הוא חזר למוזיקה.

המון מהשירים שלו מכילים מסרים של קירוב ואמונה, והרוש מסביר: "אני לא אשיר משהו שאני לא מאמין בו. השירים שלי מלווים בדרך כלל בהשקפה וערכים מסוימים שמושתלים אי שם. אחרי שחזרתי בתשובה הבנתי שאני לא מאמין במה שניסיתי למכור אז, בסינגלים שנגנזו. היום אני שלם וכן במאה אחוז עם השירים - שמכילים מסרים על התקרבות, אחדות, חיזוק האמונה".


(האזינו לשיר "בסוף יהיה טוב")

"בסופו של דבר כולנו מתמודדים על האמונה, השאלה היא מה אני רוצה לעשות עם היכולת שלי להשפיע"

ויש לך שירים שאתה מעביר בהם מסר יותר מורכב?

"שירים כמו 'לעמוד' וכמו 'כל מה שהיה' אלו שירים שמספרים על התמודדות, בעיניי ההשקפה האמונית היא אחת. צריך לחשוב על המציאות שבה אתה משפיע. ברגע שאתה בוחר להוציא שיר אתה גורם משהו לאנשים, צריך לקחת את זה בחשבון. אם אתה בא לעשות טוב אז מצד אחד אתה לא רוצה לבוא ולפרק, ומצד שני אם אתה רוצה להתחבר יותר לעצמך ואתה מגיע לנקודה שאתה עושה את המוזיקה בשביל עצמך אז כן יכולים לצאת שירים שסותרים קצת ערכים אמוניים".

הרוש משתף בפתיחות על החווייה שלו: "בסופו של דבר כולנו מתמודדים על האמונה ויש ימים שאתה מרגיש שאתה לא מוצא את הכוח להאמין. אז כן, יכול להיות שיצא לך שיר ביום כזה - השאלה היא מה אני רוצה לעשות עם היכולת שלי להשפיע".

"אני לא קורא לזה ציונות כי אני לא באמת מבין מה זה ציונות"

באחד השירים האחרונים ששחרר הרוש, "אין סוף", הוא מתייחס לחוויה הישראלית. "יום כיפור, בתי הכנסת מלאים / חליפות, ג'ינס, קעקועים / מחילה מאל נורא עלילה", הוא שר כשברקע נשמעת צפירת יום הזיכרון.


(האזינו לשיר "אין סוף")

"אני לא קורא לעצמי ציוני כי אני לא באמת מבין מה זה ציונות. אני מבין שאני בתור יהודי מאמין רוצה להיות פה. אין כאן השקפות אנטי ציונות, אדרבא, המדינה זו מתנה מאוד גדולה שקיבלנו", הוא אומר בנינוחות שמשאירה מאחור את המחלוקות האידאולוגיות. "מדינת ישראל היא המגרש של כולנו, ואנחנו צריכים ללמוד להסתדר יחד", הוא אומר בחיוך.

אסף הרוש יופיע בגולה פתח תקווה ב-7.9