ראיון שי המבר מודה: "מחוברת מאוד לאלוקים, חלק בלתי נפרד מהשירים שלי"

בראיון מיוחד לכיפה לאחר השקת אלבום הבכורה "כל החלומות", שי המבר מספרת על התהליך הדתי שעברה, היחסים עם אלוקים, הפרגון והקשיים בתעשיית המסיקה, ומגלה מי הקולגה המפורסמת שהגיעה להופעה היישר מנתב"ג?

מתן ליונס מתן ליונס, חדשות כיפה 03/08/23 14:53 טז באב התשפג

שי המבר מודה: "מחוברת מאוד לאלוקים, חלק בלתי נפרד מהשירים שלי"
שי המבר במופע השקה בבארבי בתל אביב, צילום: אורית פניני

שי המבר השיקה את אלבום הבכורה שלה במועדון הבארבי בתל אביב בערב ט"ו באב. במופע עם מיטב הלהיטים החדשים והישנים ושלל אורחים היא הוכיחה שוב שהיא לא רק יוצרת מעולה אלא גם פרפורמרית וחיית במה. 1000 אנשים הגיעו לשמוע את הזמרת המוכשרת ביניהם חברים וקולגות, וכמובן המשפחה שמלווה אותה מימיה כילדת ריאליטי בתוכנית "בית ספר למוסיקה".

אני רואה שאמא שלך הגיעה והיא עם כיסוי ראש. יש לך רקע דתי?

"כן", היא השיבה, "גדלתי בבית מסורתי-דתי. עם השנים הדבר הזה תפס יותר ויותר מקום בבית. חלק מהאחים שלי למדו במסגרות דתיות, אני לא, אבל אני באה מבית שמקיימים בו את כל המצוות, הצומות, שבת, כשרות, חגים ותפילות".

איך היחסים שלך עם אלוקים?

"אני בן אדם מאוד מאמין", הודתה, "אני אומרת 'שמע ישראל' לפני שאני עולה על כל במה ולפני שאני הולכת לישון, בעצם ברגעים החשובים". המבר המשיכה להדגיש שהיא בן אדם מאוד מאמין, "בסופו של דבר אני מנהלת אורח חיים שנכון לי, אני כבר לא גרה בבית".

"יש את הגיל שאתה רוצה לגלות את עצמך, למצוא את מי שאתה בתוך המסגרות ובעולם שנולדת אליו, אז הצצתי בעולמות אחרים כדי להבין מה נכון ומה לא נכון, למה אני כן מתחברת ולמה לא. עברתי דרך עם הזהות היהודית-מסורתית-דתית שגדלתי בה. היום אני במקום מאוד שלם". כיום, המבר מודה שהיא מאוד מחוברת לאלוקים, "אני במקום מאוד שלם, מאוד מחוברת ליהדות. זה חלק בלתי נפרד מהשירים שאני כותבת".

"גדלתי בעולם החילוני אבל גם בבית כנסת, שומעים את זה הרבה במנגינות של השירים שלי"

"גדלתי בעולם החילוני אבל גם בבית כנסת, שומעים את זה הרבה במנגינות של השירים שלי" צילום: אורית פניני

באחד השירים שלך, שנקרא "שיר ליואל", כתבת "ורק חוה עוד מחכה שבן יחזור הלילה למיטה". מה התכוונת?

"התכוונתי לשני הבנים של חווה", היא הסבירה, "כמעט בכל השירים שלי יש רפרנסים שקשורים בתנ"ך. אני גדלתי בבית ספר חילוני אבל גם בבית כנסת, שומעים את זה הרבה במנגינות של השירים שלי".

"חווה מייצגת גם את האמא של הקורבן וגם את האמא של הרוצח, אמא שמחכה שהבן שלה יחזור הביתה. כתבתי 'ורק חוה עוד מחכה שבן אחד יחזור הלילה למיטה', שלא נדע לאיזה מהבנים שלה היא מחכה. קין נשלח לגלות עם אות קין על המצח והבל נרצח, ונשארה אמא אחת בעולם עם ילד שעשה פשע נוראי והילד השני שפשע בו".

קרן שמש

המבר גדלה במצפה רמון עד גיל 8, ומשם המשפחה עברה לנתניה. כשהייתה ילדה היא השתתפה בתכנית "בית ספר למוסיקה" עם המנטורית קרן פלס, ולאחר ההשתתפות היא הוציאה מספר שירים. בהמשך היא עברה לתל אביב, חזרה לכוכב הבא, וגם שם פגשה את קרן פלס.

איך את מגדירה את היחסים בינך לבין קרן פלס?

"היא כמו חברה, כמו אחות. היא קולגה, מייעצת, מכוונת. היא מלא דברים בשבילי. לא סתם קוראים לה קרן, היא באמת קרן שמש, היא אור בשבילי. זה לא מובן מאליו ומאוד כיף לי שמישהי בסדר גודל שלה באמת נותנת גב ליוצרת צעירה".

לא סתם נותנת גב, באה להופעת הבכורה שלך היישר מנתב"ג.

"היא הגיעה שעה אחרי שהיא נחתה מהופעה בניו יורק, זה באמת לא מובן מאליו. זה מקצוע שיכול להיות בו הרבה אגו אבל הלב שלה כל כך נקי בדבר הזה".

הקשר עם קרן פלס. "לא מובן מאליו, אין אגו".

הקשר עם קרן פלס. "לא מובן מאליו, אין אגו". צילום: אורית פניני

"כולנו מורכבים, ההבדל היחיד הוא שאני כותבת על זה"

שי ואני משוחחים יום אחרי השקת האלבום החדש שלה, במופע ט"ו באב בבארבי בתל אביב. על הבמה במהלך המופע היא ביצעה את השירים מהאלבום ומהעבר ואירחה סוללה מכובדת של יוצרים וזמרים: אפרת גוש, תמיר גרינברג וקרן פלס.

ככה דמיינת את הופעת הבכורה שלך?

"מאוד נהניתי, היה לי כיף. אני בן אדם מאוד ביקורתי כלפי עצמי אבל אני באמת באופוריה".

תמיר גרינברג, הקולגה מהכוכב הבא

תמיר גרינברג, הקולגה מהכוכב הבא צילום: אורית פניני

עברת מסע ארוך להגיע למקום שאת נמצאת בו. בשירים שלך את מתארת הרבה אתגרים שחוות בחיים, זה קושי מהמקצוע שבחרת או פשוט החיים עצמם מזמנים גם רגעים לא פשוטים?

"אני חושבת שאנשים שכותבים שירים לא עוברים יותר אתגרים מאנשים אחרים. לכל אחד יש מורכבות ואי אפשר להשוות ביניהן. ההבדל היחיד הוא שאני כותבת על זה, ואז זה מקבל במה ופוקוס. הכתיבה והבמה נותנות לי לעבור סוג של תרפיה וסיכוי להירפא".

לסיום, מה החלום שלך?

"יש במקצוע הזה נטייה לתחרות אחד עם השני, אבל גם מול עצמך. לא חלמתי לפני שנתיים שהיום יהיה לי אלבום בכורה שניר מימון יפיק לי. אם יש אומן שהצלחה מבחינתו היא למלא היכל מנורה זה מהמם, אצלי ההצלחה זה לא הנצנצים אלא הזכות לשיר את השירים שלי מול אלף איש בבארבי ושאנשים יצרחו את השירים שלי. אצלי כל בן אדם בקהל זה כמו מאה אלף איש. ברור שאני מקווה לגדול כל הזמן, המטרה היא להכות שורשים, להתפרנס ולעשות את מה שאני אוהבת".

שי המבר בהופעה. "כל אחד בקהל זה כמו 100,000 אנשים בשבילי"

שי המבר בהופעה. "כל אחד בקהל זה כמו 100,000 אנשים בשבילי" צילום: אורית פניני