צפו אחיו של סמוטריץ': "אני לא אדם מאמין ואין לכם מה לעשות עם זה"

בכנס בנושא הדתל"שים נערך פאנל בהנחיית הרבנית רחלי פרנקל ובהשתתפות טוביה סמוטריץ', שהתבטא בנושא באופן פתוח: "צריך לקבל את הדתל"שים. אפשר לחשוב שההחלטה לא נכונה אבל צריך לראות איך חיים עם זה ביחד"

חדשות כיפה חדשות כיפה 07/06/23 22:22 יח בסיון התשפג

אחיו של סמוטריץ': "אני לא אדם מאמין ואין לכם מה לעשות עם זה"
כנס בין עולמות | , צילום: לייבגיבינג - צילום ושידור חי

מכון "עולמות - לדעת להאמין" ערך היום (ד') כנס בשם "בין עולמות - בנושא הדתל"שים". בפאנל בהנחיית הרבנית רחלי פרנקל ובהשתתפות מספר דתל"שים, השתתף גם טוביה סמוטריץ'אחיו של שר האוצר בצלאל סמוטריץ'. מי שעוד לקחו חלק בפאנל הם הבמאית יהודית כהנא ועוז וקסברג, אשר ביקשו להביע את התחושות והמחשבות שלהם כמי שהכנס עוסק בעולם בו הם חיים.

הפאנל בהנחיית הרבנית רחלי פרנקל |

הפאנל בהנחיית הרבנית רחלי פרנקל | צילום: לייבגיבינג - צילום ושידור חי

"אני פשוט לא אדם מאמין"

"למה בעצם זה כל כך מטריד? למה כנס שלם סביב הדבר הזה?", תהה סמוטריץ' האח, "אני חושב שאחת הבעיות הכי קשות בעולם הזה שאנשים צריכים לקבל אישור מבחוץ. זה נכון בכל תחום. אני שלם עם עצמי לחלוטין, אני פשוט אדם לא מאמין. אני לא פסיכולוג ולא חקרתי את זה. אבל אני פשוט לא אדם מאמין. הקשת של להיות אדם דתי השתנתה מאוד לאורך השנים. הקשת היום מאוד רחבה. יכול להיות שהיום הייתי נשאר אדם דתי אבל אני לא אדם מאמין. ואין לכם מה לעשות עם זה. אפשר לעשות כנסים. אני לא אדם מאמין. למה? לא יודע". 

בדבריו החמיא טוביה להוריו: "מה כן אפשר לעשות? ההורים שלי גיבורים. אני עם המשפחה. עם ההורים. מה שבין בן אדם למקום זה בין אדם למקום. צריך לקבל את הדתל"שים. אפשר לחשוב שההחלטה לא נכונה אבל צריך לראות איך חיים עם זה ביחד".

הסיפור של טוביה סמוטריץ':

צילום: לייבגיבינג - צילום ושידור חי

"הבנתי שיש בחוץ כאלה אנשים טובים ואיכותיים"

יהודית כהנא תיארה את שחוותה במהלך השנים: "יצאתי בשאלה בגיל מאוחר בגיל 28 אחרי שהוצאתי את הסרט הראשון שלי שהיה מועמד לאוסקר הישראלי. עד אז הייתי דתייה. אני חושבת שמה שהפתיע אותי זה שהבנתי שיש בחוץ כאלה אנשים טובים ואיכותיים. שהם קיימים גם בחוץ. יש להם מידות וערכים ואתה שואל את עצמך הרבה שאלות. אמרתי לעצמי שאין לי בעיה עם חברים כאלה".

כשצילמה במנהטן החליטה שזהו. "סיימתי עם הדבר הזה. העניין של השבת היה מהותי. הרגשתי שהיא איבדה את המהות שלה עם הזמן. אני מאמינה ומדליקה נרות בשבת אבל אני מאמינה בדרך שאני חושבת שהוא היה רוצה שאני אחיה את החיים הרוחניים שלי. אני מרגישה שאני בוחרת ומה שאני עושה אני עושה מתוך בחירה באמת".