ביקורת לדור ההמשך: ההצגה שמספרת את השואה בעיניים שלנו

הצגות על השואה בדרך כלל לא מתעסקות בבני הדור השני. בתקופה שהשלטונות הפולניים מנסים לטשטש את היחס שלהם לשואה ויוצרים משבר דיפלומטי, "פולין ארץ ירוקה" מעבירה מסר ברור: האנטישמיות תמיד הייתה ותמיד תהיה

מתן ליונס מתן ליונס, חדשות כיפה 24/05/23 14:40 ד בסיון התשפג

לדור ההמשך: ההצגה שמספרת את השואה בעיניים שלנו
ליא קניג, פולין ארץ ירוקה , צילום: ללא

יש כל כך הרבה הצגות שמספרות את זוועות השואה, אבל הצגה שמספרת את סיפרו על בני הדור השני היא חריגה בנוף, ומאוד מסקרנת. בהצגה "פולין ארץ ירוקה", יעקב (דני גבע), יליד הארץ שמעולם לא רצה לשמוע על קורותיהם של הוריו בכפר שבו חיו בפולין, החליט לנסוע אל הכפר הנידח כדי ללמוד את ההסטוריה של הוריו.

שם הוא פגש את מגדה (נינה קוטלר), איכרה נאה, שהכירה את משפחתו כשהיתה ילדה והיתה עדה להשמדתם של כל תושבי הכפר. במהלך הביקור שלו בכפר מתגולל בפניו הסיפור האמיתי של זוועות השואה בכפר הילדות של הוריו. 

המפגש בין יעקב לאיכרה הפולנית

המפגש בין יעקב לאיכרה הפולנית צילום: ללא

בהצגה מככבת השחקנית הוותיקה ליא קניג, שורדת שואה בת 93, וכשהיא מספרת ליעקב את הסיפור המשפחתי דברים נשמעים כל כך נוכחים, כמעין זיכרון בסלון חי על הבמה, "בלי יהודים הכפר שומם, אין פסח, סוכות, חנוכה".קניג. בתפקיד קשישה פולניה, שיתפה את יעקב, "הרופא של הכפר היה יהודי, דאג לכולם אבל אף אחד לו".

בתקופה האחרונה, כשהשלטונות הפולניים מנסים לטשטש את היחס שלהם לשואה ויוצרים משבר דיפלומטי, "פולין ארץ ירוקה" מעבירה לקהל את המסר: האנטישמיות תמיד הייתה ותמיד תהיה.

בפאב הפולני, פולין ארץ ירוקה

בפאב הפולני, פולין ארץ ירוקה צילום: ללא

ניקולאי (הדר שיש), איכר פולני מהדור שלאחר השואה, סיפר ליעקב את האמת המרה, "אתה רוצה לדעת הכל על אנשים שאתה אוהב, אבל אני לא כל כך אהבתי אותם". הוא סיכם, "תמיד היו יהודים ותמיד יהיו". גם אשתו של יעקב, שחיכתה לו בישראל, השתמשה בטיעון, "תחזור, הם לא רוצים אותך שם".

ההצגה מגוללת אהבה עמוקה ומרגשת, במקום מלא סודות וסכנות, עד סופה העגום. חשוב לציין את שיתוף הפעולה בין תיאטרון הבימה ושחקניו המנוסים והוותיקים לבין בית הספר לאמנויות הבמה של סמינר הקיבוצים, שנותן במה לדור הבא של עולם המשחק בישראל.

פולין ארץ ירוקה, התיאטרון הלאומי הבימה, תל אביב. משך ההצגה: 90 דקות (ללא הפסקה). תאריכים קרובים: 31.5, 1-2.6.

פולין ארץ ירוקה

פולין ארץ ירוקה צילום: ללא

ליא קניג בסיום ההצגה

ליא קניג בסיום ההצגה צילום: ללא