הרב, הבמאי והקולנוען: הוכרזו הזוכים בפרס אורי אורבך לתרבות יהודית

משה אלפי, יהודה גרובייס וארגון "סולמות" בראשות הרב יוסף צבי רימון הם הזוכים ב"פרס אורי אורבך לתרבות יהודית" לשנת ה'תשפ''ג בתחום הקולנוע | השרה אורית סטרוק בישרה לשלושה על זכייתם בפרס

חדשות כיפה חדשות כיפה 30/04/23 14:18 ט באייר התשפג

הרב, הבמאי והקולנוען: הוכרזו הזוכים בפרס אורי אורבך לתרבות יהודית
הרב רימון, אלפי וגרובייס, צילום: יהושוע הלוי, ברוך גרינברג, דיני גרובייס,

משה אלפי, יהודה גרובייס וארגון "סולמות" בראשות הרב יוסף צבי רימון הם הזוכים ב"פרס אורי אורבך לתרבות יהודית" לשנת ה'תשפ''ג בתחום הקולנוע. השרה אורית סטרוק, שמשרדה אמון על הענקת הפרס, בישרה היום (א') ליוצרים על זכייתם.

"אין ספק שיש לך חלק ונחלה במגוון היצירות העשיר"

בשיחתה עם משה אלפי אמרה השרה סטרוק כי היא שמחה להעניק את הפרס, "אתה שמשקיע כבר עשרות שנים ביצירה קולנועית אמיצה, לא-קונבנציונלית, שיודע להביא אל המסך את השונה והלא-מוכר ולהפוך אותו לאהוב ומחובר. מעבר לכך, זו גם ההזדמנות להכיר לך תודה על שנים של השקעה בתלמידים בתחום הקולנוע בבי"ס מעלה, שאין ספק שיש לך חלק ונחלה במגוון היצירות העשיר שיצא ועוד יצא תחת ידם".

בנימוקי ועדת הפרס נכתב כי משה אלפי, פועל למעלה מ-30 שנה, ביצירה הקולנועית היהודית והישראלית. עוד נכתב כי "במשך שנים, משה אלפי, מלמד ומלווה דורות רבים של תלמידי מעלה שהפכו הם עצמם ליוצרים ומעניק להם את הידע והניסיון האישי ולא פחות חשוב, מעניק להם את הקשר והאהבה לתחום היצירה ובכל מביא, תרומה גדולה לעשייה הקולנועית היהודית והישראלית".

משה אלפי |

משה אלפי | צילום: ברוך גרינברג

"למרות השמרנות במגזר החרדי"

ליהודה גרובייס אמרה סטרוק: "אין ספק שיצרת, במסירות ובמקצועיות, סוג חדש של תרבות בתחום הקולנוע, כזו שבאה מתוך עולם הערכים של החברה החרדית, משקפת אותו ומתייחסת אליו, וזאת ללא פשרות או הנחות בפן המקצועי.מעבר לכך, אני מבקשת להודות לך גם על שנים של הדרכה והנחיה ליוצרים אחרים בראשית דרכם, שיכולים להמשיך וליצור בדרך המיוחדת שסללת עבורם".

הנימוקי ועדת הפרס נכתב כי החל משנות ה90 יהודה גרובייס מביים, מפיק, מצלם ופעמים הוא גם השחקן. "למרות השמרנות במגזר החרדי, התכנים של יהודה גרובייס נכנסו לכל בית. זו יצירה בתפוצה רחבה, שמונה מעל מאה סרטים המותאמים לציבור החרדי. לאורך כל שנות היצירה שלו, יהודה גרובייס שמח להנחות, לייעץ, ללמד, לשתף ולעזור ליוצרים נוספים שרק נכנסו לתחום ובאופן כללי עודד יצירות חדשות". 

יהודה גרובייס |

יהודה גרובייס | צילום: דיני גרובייס

"עבודה פרקטית של איגום תקציבים ובניית צוותי הפקה הוא המנוע"

בשיחתה עם הרב רימון אמרה השרה סטרוק כי "אין ספק  ש'רצים למשנה' היא בשורה של ממש בתחום סדרות-הרשת, והיכולת שלכם לייצר כבר למעלה מ 120 תוכניות כאלה היא לא פחות ממרשימה וראויה להוקרה".

הרב רימון |

הרב רימון | צילום: יהושוע הלוי

ועדת הפרס נימקה: "מזה 5 שנים עמותת 'סולמות' בראשות הרב רימון יוצרת סדרות לילדים שהתרבות היהודית היא הבסיס והתוכן המרכזי שלהן. תוכן של תרבות יהודית לילדים בגיל בית הספר ולנוער כמעט ולא קיים בערוצי המיינסטרים בארץ. הרב יוסף צבי רימון האיש עומד מאחורי המהלך הזה, בחזון רחב והתווית תוכן של תרבות יהודית מחד, ומאידך בעבודה פרקטית של איגום תקציבים ובניית צוותי הפקה הוא המנוע מאחורי ההפקות השאפתניות הללו".

ראש מועצת גוש עציון, שלמה נאמן אמר על רב המועצה שזכה בפרס: "ברכות חמות לרב האזורי שלנו, הרב יוסף צבי רימון, אשר מחבר מבוגרים וילדים גם יחד לשורשי עמינו בדרך ייחודית ויצירתית המיוחדת לו ומניח 'סולמות' ומסילות ללב כה רבים. הרב רימון, תלמיד חכם מופלג מהווה כוח מניע ועושה מהפכות בדרך נעימה, אוהב את הבריות ומקרבן לתורה. אשרינו שהתברכנו בו".