ביקורת פוטוגרף 51: סיפורה הלא יאמן של המדענית היהודייה שטלטלה את עולם המדע

האקדמיה מתיימרת להיות נאורה וליברלית אך לא יודעת לקבל אישה יהודייה מצליחה. המחזה שכבש את הבמות הגדולות בעולם מגיע לישראל. למרות שחלפו מעל שישים שנה עדיין נשאלת השאלה - למה זה נשמע לנו כל כך מוכר גם היום?

מתן ליונס מתן ליונס, חדשות כיפה 23/04/23 14:28 ב באייר התשפג

פוטוגרף 51: סיפורה הלא יאמן של המדענית היהודייה שטלטלה את עולם המדע
פוטוגרף 51, צילום: ללא

בשנים האחרונות יש מגמה להציג בתיאטראות הגדולים בישראל סיפורים בצורה קלילה יותר, שמתעסקים פחות בירידה לפרטים ויותר בתמונת רקע על האירוע התקופתי אותו ההצגה מציגה. החשש של העוסקים במלאכה הוא מובן - הפחד כי הקהל הישראלי ישתעמם או לא ימצא עניין.

סיפורה של ד"ר רוזלינד פרנקלין, מדענית יהודייה צעירה ומבריקה, שמצליחה להביא לפריצת דרך מדעית עולמית בחקר הDNA הוא סיפור שמאוד מורכב להציג אותו, דווקא בגלל הירידה לפרטים. ההתעסקות בנושאים מדעיים ביולוגיים על במת התיאטרון עלולה להפוך אותה להצגת בוטיק או מנגד לקבל ביקורת קשה מאנשים שזהו תחום עיסוקם.

במה משוקעת בסט אחד

במה מושקעת בסט אחד 

בהצגה החגיגית בה צפינו הגיעו מיטב המדענים של מכון ויצמן ומתגובות הקהל במהלך ההצגה ובסופה, נראה שהם התרשמו לטובה. שאר הצופים שאין זה תחום העניין שלהם מאוד נהנו מההצגה דווקא בגלל הירידה לפרטים בצורה פנומנלית. 

המחזה מבוסס על פרשה מסעירה שטלטלה את עולם המדע וחושף את היצרים והרגשות האפלים שמאחורי המבחנה והמיקרוסקופ. פרנקלין הייתה אמורה לקבל הכרה כמדענית פורצת הדרך, אך לבסוף פרס נובל הוענק דווקא למדענים גברים, שהתבססו על הגילוי הפנומנלי שלה.

היכולת לקחת סיפור אמיתי ולהציג אותו על הבמה אינה פשוטה. הבמאית מור פרנק מצליחה להפוך על במה את הסיפור הבריטי הישן לאמיתי, חי ורלוונטי בבמת תיאטרון הקאמרי, וכל זה רק עם סט אחד מושקע מאוד של תפאורה.

משחק יוצא מן הכלל של נטע גרטי

משחק יוצא מן הכלל של נטע גרטי 

חובה לציין את יכולות המשחק המדהימות של השחקנית נטע גרטי. "סוף סוף תפקיד ראשי במחזה שאישה מובילה", אמרה לנו השחקנית שרה פון שוורצה שישבה בקהל. גרטי משחקת את דמותה של ד"ר רוזלינד פרנקלין בצורה שאין צופה שלא מזדהה איתה. הקשר היהודי גורם לכולם להרגיש לרגע פרנקלין בעצמם.

גם ההתנשאות הגברית האקדמית שמשחקים מיכה סלקטר, תום אבני ויתר השחקנים, היא יוצאת מן הכלל. אינספור רגעים שהצופה רוצה לצעוק כנגד חוסר הצדק שהם עושים ולשאול שאלות קשות על האקדמיה שמתיימרת להיות נאורה וליברלית, אך לא יודעת לקבל אישה כפורצת דרך. אקדמיה שנלחמת על קרדיטים במקום על יצירת מחקר מוצלח ואיכותי ביותר.    

המחזה כבש במות בלונדון ובניו-יורק וזכה בשלל פרסים, כעת הוא מגיע בתרגום לעברית לבמת הקאמרי. למרות שלמעלה משישים שנה חלפו מאז הניסיון הגברי לדחוק את ד"ר פרנקלין אל מחוץ להיכל התהילה של המדע, עדיין נשאלת השאלה - למה זה נשמע לנו כל כך מוכר גם היום?  

11-13.5, קאמרי 2, תיאטרון הקאמרי, תל אביב.

קאסט השחקנים פוטוגרף 51

קאסט השחקנים פוטוגרף 51 

המעבדה, פוטוגרף 51

המעבדה, פוטוגרף 51