יאיר שרקי לא משוכנע שהפעם מדובר בגזענות: "סאטירה גרועה"

העיתונאי הסרוג מגיב גם הוא לסרטון הגזעני שהפיקו בנות אולפנת חורב בירושלים, מודה שיש גזענות בציונות הדתית ובעיקר במוסדות החינוך התיכוניים שלה - ומקווה שמדובר בהומור גרוע על מקום הלימודים |על המגזר החרדי: "אפליית מזרחים היא עניין רשמי"

חדשות כיפה חדשות כיפה 13/04/23 21:15 כב בניסן התשפג

יאיר שרקי לא משוכנע שהפעם מדובר בגזענות: "סאטירה גרועה"
יאיר שרקי | , צילום: Arie Leib Abrams/Flash90

"כמזרחי בציונות הדתית לא צריך לשכנע אותי שיש גזענות במגזר, שהמעוז העיקש ביותר שלה הוא מוסדות החינוך התיכוניים", כתב הערב (ה') עיתונאי "חדשות 12" יאיר שרקי, בתגובה לסרטון ההומור הגזעני שהפיקו ופרסמו בנות אולפנת חורב בירושלים בחודש שעבר להכתרה שלהן. שרקי סייג את תחילת דבריו, והוסיף: "אבל, מכיוון שיש לי גם היכרות עם סרטוני הכתרות, אני פשוט לא משוכנע, ומודה שגם מאד מקווה, שהסרטון סר הטעם של בנות חורב הוא גזענות ולא סאטירה גרועה על המוסד שבו הן לומדות".

"זה לא עושה לה הנחה, ולפעמים זה יותר גרוע"

העיתונאי הרחיב את דבריו מעבר לסרטון הנוכחי שעורר את הסערה, וכתב כי "יש בעיה, היא לא מתחילה ולא מסתיימת בבנות שבע עשרה שמדינה שלמה (ראש הממשלה וראש האופוזיציה הספיקו לגנות) מדברת עליהן כרגע. אני לא מכיר אף אחת מהן ואין לי שום סיבה להגן על הטמטום הזה, אבל זה ללכת למקום הקל. לא לאלף מופעי גזענות סמויה ואכזרית פי אלף בלב המיינסטרים התרבותי בישראל".

שרקי הוסיף כי מה שקורה בציונות הדתית "הוא בעיקר גזענות שלא מודעת לגזעניותה (למשל לקבוע נוסח תפילה בתיכון כנוסח אשכנז במקום נוסח שמתחלף לפי עדת החזן). זה לא עושה לה הנחה, ולפעמים זה יותר גרוע. או כמו שניסיתי להסביר לאחרונה לידיד שהסביר לי שהוא 'עיוור צבעים': משום מה אף מזרחי לא עיוור צבעים".

"במגזר החרדי אפליית מזרחים היא עניין רשמי"

והיו לשרקי מילות ביקורת גם עבור המגזר החרדי: "ובשולי הדברים: אפרופו העיסוק החרדי הנרחב כעת בגזענות הציונית דתית, לצערנו יש מספיק לכולם, אבל גם הבדל אחד: במגזר החרדי אפליית מזרחים היא עניין רשמי, ממוסדות החינוך ועד העובדה הבלתי נתפסת שספרדים ואשכנזים עדיין לא מתחתנים זה בזה. בין השאר, אולי כי זה משרת פוליטית את מי שקיומה של מפלגתו תלוי בהמשך האפליה. בציונות הדתית היא תחלוף בעזרת השם לכל היותר בעוד דור, ולו בשל העובדה שגם לגדולי הגזענים בה, כבר יש נכדים מרוקאים".