אברי גלעד סובל מבעיה ויוצא בקריאה חשובה: "תנו לישון בארץ הזאת"

איש התקשורת המתבגר התלונן בטורו השבועי על השינה שלו שהולכת ומתמעטת. הוא החל לחפש תכשירי שינה ומצא תוסף תזונה, וכתב לממשלה בתסכול: "שחררו את המלטונין לציבור. כי בזמן שערים קורים פה דברים מפחידים"

חדשות כיפה חדשות כיפה 17/02/23 12:23 כו בשבט התשפג

אברי גלעד סובל מבעיה ויוצא בקריאה חשובה: "תנו לישון בארץ הזאת"
אברי גלעד. , צילום: פלאש 90. אורן נחשון

איש התקשורת הוותיק אברי גלעד כותב טור שבועי ב"ישראל היום" כבר ארבע שנים. בטור האחרון שפירסם הבוקר (ו') התלונן גלעד על בעיה ממנה הוא סובל כמתגבר, וציין שהבעיה קיימת לעתים גם בקרב ילדים.

"שעון השינה ממאן לשוב אל ימי נעוריי"

"ככל שאני מתבגר", פתח וכתב גלעד בחלק האחרון של טורו, "כך השינה שלי מתקצרת. כאילו משהו בי יודע שעוד מעט כבר אישן את השינה הסופית ולכן מקמץ מאוד בשעות שבהן אני יכול לישון שינה רציפה וטובה. או-הו כמה ישנתי כשהייתי צעיר. לקום ב-10-11 בבוקר היה עניין ששגרה. עכשיו אני אומר תודה אם עיניי נפקחות, כשאור בחוץ. בדרך כלל אני מקדים את הזריחה". גלעד זכור לכולנו מתכניות הבוקר אותן הגיש, והוא הזכיר גם אותן: "אני מניח שגם שנים של יקיצה מוקדמת לתוכנית בוקר נותנות את אותותיהן במערכת, אבל כבר שנה שאיני משכים, ושעון השינה ממאן לשוב אל ימי נעוריי".

כך הגיע איש התקשורת למצב בו הוא בודק תכשירי לשינה. "כדורי שינה לא באים בחשבון מבחינתי. הם יוצרים תלות ומפסיקים להשפיע די מהר. הם מעולים לטיסה טרנס אטלנטית חדפעמית, אבל לא לשימוש קבוע". אברי מצא את ה"מלטונין", הורמון השינה בצורתו המסונתזת. ההורמון אמנם עזר לו מאוד להירדם, אבל השאיר סימנים לא נעימים בבוקר. "המשכתי לחפש מה יושיעני מציפורני הערות, ומצאתי. 'מלטונין ארוך טווח בשחרור מושהה' - זה הבינגו. אני לוקח אותו בכל לילה וישן יותר טוב, עמוק יותר, ארוך יותר". 

צילום: shutterstock

אלא מה? גלעד נתקל בבעיה: "בעוד בכל ארצות העולם מלטונין הוא תוסף תזונה שבכל חנות פארם מאכלס מדף באורך קיר שלם - בארץ, ורק בארץ, זוהי תרופת מרשם. סירקדין שמה ובערך 100 שקלים לחפיסה של 30 מחירה. 50 עם מרשם של קופת חולים, שקל וחצי ללילה. לא תישנו? בעולם עולה קופסה של 100 טבליות 25 דולר, נוח לכל כיס. איך משיגים? בכל אתר שמוכר תוספי תזונה תמצאו את זה. מלטונין בשחרור מושהה, יש טיפה עניינים עם המכס פה, אבל לא משהו שאי אפשר לפתור בשתי דקות של ניג'וס עם טפסים מקודמים", הסב את תשומת לב הקוראים. 

"לא יודע אם הממשלה הזאת שישנה על הפרצוף ברוב התחומים, היא הכתובת לקריאתי"

לסיום, תהה אברי גלעד מדוע זה המצב "הרי מבוגרים מאבדים את יכולת הפקת המלטונין העצמונית שלהם אי שם בשנות ה-50 שלהם ונקלעים לקשיי שינה כרוניים. למה בארץ הנושא כלל לא מדובר? ויותר מזה, גם ילדים בעלי הפרעות נוירולוגיות, כמו הפרעת קשב, מתקשים לישון ונעים בעולם כזומבים. גם לחלק מהם עוזר על פי מחקרים מלטונין. אם זה מוכר לכם – תשאלו את הרופא שלכם על מלטונין. אולי זה התשובה גם אצלכם".

"לא יודע אם הממשלה הזאת שישנה על הפרצוף ברוב התחומים, היא הכתובת לקריאתי - שחררו את המלטונין לציבור! תנו לישון בארץ הזאת. כי בזמן שערים קורים פה דברים מפחידים".