היסטוריה בניו יורק: זו השופטת החסידית שמונתה לבית המשפט העליון

השופטת החסידית רחל פרייר שוברת בשנים האחרונות תקרות זכוכית רבות, אך הפעם שברה תקרה גבוהה במיוחד, כשמונתה לבית המשפט העליון במדינת ניו יורק: "לוקחת איתי את הבית החסידי שלי לבית המשפט"

חדשות כיפה חדשות כיפה 10/02/23 09:44 יט בשבט התשפג

היסטוריה בניו יורק: זו השופטת החסידית שמונתה לבית המשפט העליון
השופטת רחל פרייר, שופטת חסידית ראשונה, צילום: CC BY-SA 4.0 Jrathkopf

שוברת תקרות זכוכית: השבוע מונתה לבית המשפט העליון של מדינת ניו יורק, השופטת רחל פרייר. המינוי לא היה מקבל הדים רבים כל כך לולא הייתה השופטת אישה חסידית, אם לשישה וסבתא לנכדים, דבר חריג ביותר בעולם החסידי. פרייר שחברותיה מכנות אותה "רוחי" היא חסידה באבוב והשבוע כאמור הפכה לאישה החסידית הראשונה בבית המשפט בארצות הברית.

השילוב בין הבית החסידי לעבודה כשופטת

ב-2016 הפכה לראשונה לשופטת כאשר הכריזה על ריצה במחוז קינגס, שם החליפה את דוד שלה בתפקיד לאחר שזה עבר לבית המשפט העליון, שב שנים מאוחר יותר עושה זאת גם פרייר, לאחר שקיבלה את המינוי היוקרתי. בחשבון האינסטגרם של הרבנית ימימה, סיפרה הרבנית על הקשר לבנותיה של פרייר: "כששאלתי אותה: איך את לוקחת הביתה את הסיפורים הנוראים מבית המשפט? יש לה בית חסידי מתוקתק ומלא בתורה, והיא ענתה לי: יש לך טעות אופטית ימימה. אני לוקחת איתי את הבית החסידי שלי לבית המשפט, לא להיפך".

בית המשפט בניו יורק, אישה חסידית ראשונה

בית המשפט בניו יורק, אישה חסידית ראשונה צילום: shutterstock

בראיון שנתנה ל"ישראל היום" לפני מספר שנים, אמרה פרייר כי "המשפחה שלי תמכה בי באופן מלא. אני זוקפת חלק גדול מההצלחה שלי לזכות הבנים שלי, שכל כך גאים בי, והם עודדו אותי ועזרו לי מאוד לאורך כל הקמפיין, שנמשך כמה חודשים. הם עבדו איתי חזק מאוד בשטח וחיברו ג'ינגל בחירות ביידיש, 'Vote for Freier'. הם שכרו כלי רכב, שנסעו ברחבי בורו פארק, ניגנו אותו בקולי קולות ושילהבו את כולם, כולל את החסידים. Borough Park Rocked".

הפעילות החברתית של פרייר

עוד לפני שמונתה להיות שופטת, הייתה פרייר עסוקה בפעילות חברתית ובשנת 2011, הייתה פרייר מעורבת בהקמת ארגון "עזרת נשים", ארגון חירום רפואי ייחודי המופעל על ידי נשים מתנדבות בלבד, במטרה לשמור על צניעותן של נשים במקרי חירום רפואיים, בעיקר בלידות. הארגון הוקם לאחר שארגון "הצלה" סירב לצרף נשים מתנדבות לשורותיו, מה שגרר ביקורת קשה בתקשורת. בתחילה סיפקה פרייר שירותים משפטיים לארגון, לאחר מכן נעשתה מנהלת הארגון. בפברואר 2013 אושר הארגון על ידי מחלקת הבריאות של מדינת ניו יורק.