יוזמה חדשה בתיכון הירושלמי לשילוב החינוך המיוחד: "מטבח חינוכי"

מנהל חינוך ירושלים ותיכון 'אור תורה אריאל' הוליד יוזמה מיוחדת של מטבח חינוכי, זאת ביוזמתה של מחנכת אחת. "שאני רוצה להירגע, אני נכנסת למטבח"

חדשות כיפה חדשות כיפה 05/12/22 09:40 יא בכסלו התשפג

יוזמה חדשה בתיכון הירושלמי לשילוב החינוך המיוחד: "מטבח חינוכי"
מטבח חינוכי, צילום: אור תורה אריאל

מטבח חינוכי: שיתוף פעולה של יחידת "ביתא מחנכים" לחדשנות של מנהל חינוך ירושלים ותיכון 'אור תורה אריאל' הוליד יוזמה מיוחדת של מטבח חינוכי אשר נחנך היום ומשמש מרחב למגוון תהליכים חינוכיים ולמידה יומיומית בכל תחומי החיים, תוך שילוב בין החינוך המיוחד לחינוך הרגיל וקידום תחום הקיימות ואיכות הסביבה.

עבור חנה ריין, מחנכת כיתה ז' בבית הספר 'אור תורה אריאל' מבית רשת 'אור תורה סטון', המטבח תמיד היה הזדמנות להירגע וליהנות, והיא חלמה לשלב בינו לבין אהבתה לחינוך. לפני כשנתיים, נתקלה חנה במודעה של 'ביתא מחנכים', יחידת החדשנות של מנהל חינוך ירושלים, הפועלת לליווי ופיתוח של יוזמות חינוכיות ותהליכים פדגוגים, שקראה לאנשי חינוך להצטרף לתוכנית "פרפרים" של היחידה.

מטבח חינוכי

מטבח חינוכי צילום: אור תורה אריאל

במסגרת הרעיונות החדשניים - מטבח חינוכי

במסגרת התוכנית הוזמנו אנשי החינוך המיוחד לחלום ולפרוץ מעבר לשגרת היומיום העמוסה, ולהציע את הרעיונות היצירתיים והחדשניים שלהם המשתוקקים לצאת מהכח אל הפועל, על מנת להוביל תהליכים משמעותיים ועמוקים ולייצור שינויים בתחומי העשייה השונים של מסגרות החינוך בהם הם מלמדים.

חנה החליטה להרים את הכפפה והגישה הצעה להקמת מטבח חינוכי בבית הספר. "שאני רוצה להירגע, אני נכנסת למטבח, לכן חשבתי מה יכול היות יותר נכון עבור התלמידים" מספרת חנה. "המטבח משמש מרחב למגוון תהליכים חינוכיים ולמידה יומיומית בכל תחומי החיים – תקשורת בינאישית, עבודת צוות, לימוד חוותי של מתמטיקה, מדעים, כישורי חיים ועוד עולם ערכים שלם אליו נחשפים התלמידים".

"בית הספר דגש על השילוב בין החינוך המיוחד לחינוך הרגיל"

עיריית ירושלים הקצתה תקציב לבניית המטבח, ומנהל בית הספר יובל פרג'ון נרתם אף הוא להגשמת החלום והקצה שטח לבנייתו במרכז בית הספר, למרות קשיי המקום שבית הספר מתמודד עימם. היום, נערך אירוע מרגש לחנוכת המטבח, אשר כבר החל את פעילותו לאחר שצויד ואובזר בכל הציוד הנדרש, ואף הוקצו לטובת הפרויקט שעות לימוד של המורים, אשר מלמדים בו את תלמידי חטיבת הביניים של בית הספר בכיתות ז' עד ט' - הן תלמידי חינוך מיוחד המשולבים בבית הספר, והן שאר התלמידים.

מטבח חינוכי

מטבח חינוכי צילום: אור תורה אריאל

"היבט מרכזי בפעילות המטבח הוא בעצם היותו סביבה נוספת בה שם בית הספר דגש על השילוב בין החינוך המיוחד לחינוך הרגיל" מציינת חנה, "בנוסף, חלק בלתי נפרד מהפעילות במטבח הוא שילוב תחום הקיימות ואיכות הסביבה בעבודה ובלמידה. אנחנו מייצרים מעגל של המשכיות כאשר התלמידים קוטפים תוצרת חקלאית בגינה המיוחדת שנשתלה בגג בית הספר, ומשתמשים בה  כחומר הגלם לעבודה שלנו במטבח. כמו כן, היה חשוב לנו שיעשה שימוש בכלים רב פעמיים בלבד, ולשמחתנו בית הספר הקצה תקציב נוסף לטובת העניין על מנת לאפשר זאת".