השאלון "זו הבעיה היחידה שלי עם המטפחת": יהל כיאט מוציאה שיר חדש

הזמרת והיוצרת מהשומרון מספרת איך נראה יום העבודה של מוזיקאית עסוקה, מה יש בשקית ההופעות הקבועה שלה, וגם, מה היא אוהבת בעצמה | על השיר: "קנאה בין נשים היא עזה מאוד אך לא פחות מכך – גם האחווה הנשית היא כוח גדול"

שמחה ברנס שמחה ברנס, חדשות כיפה 06/09/22 10:02 י באלול התשפב

"זו הבעיה היחידה שלי עם המטפחת": יהל כיאט מוציאה שיר חדש
יהל כיאט, צילום: שירה ביליג

הכירו את יהל כיאט. היא בת 36, נשואה ואם לארבעה ילדים. גרה בהר ברכה. עסוקה בהבאת המוסיקה שלה לעולם ומעבירה סדנאות של כתיבה והלחנה של שיר משותף. יהל מופיעה לקבוצות נשים וקהילות ומתמקדת בהופעות סלון. השיר החדש שלה, "חסד של אחות", שיצא לאחרונה נכתב מיד לאחר לידת בנה, עוד בזמן שהותם בבית החולים. על אחוות הנשים והחסד בין האחיות במחלקות ועל אחותה הודיה ששרה איתה. "קנאה בין נשים היא עזה מאוד אך לא פחות מכך – גם האחווה הנשית היא כוח גדול, ייחודי וטבעי".

מתי התקבלת לעבודה בפעם הראשונה?

עבדתי המון שנים בתנועת עזרא כשכירה כאשר תוך כדי אני יוצרת, מקליטה ומופיעה. לפני כחצי שנה החלטתי שאני שמה הכל בצד ומתמקדת רק במוסיקה כי זה לא באמת מתאפשר עם עבודה שהיא מלאת אחריות ומצריכה גם את הלב, הכוח ובעיקר את הזמן. אז לא התקבלתי, פשוט החלטתי לפתוח את הדלת לבד. 

פריט חובה שיש לך בארון?

אני שרה עם להקת הלל כבר 8 שנים, ויש שקית בארון עם כל הציוד להופעה עד לפרטים הקטנים - שמלה, נעליים, מטפחת, גרביים חדשים למקרה חירום.

מה הטעות ראשונה שעשית בתחום?

קשה להגיד על ילדה בת 11 שעשתה טעות. לנגן משמיעה זה אחד הדברים הכי מהנים שיש, אבל לכן עד היום אני לא יודעת לקרוא תווים כמו שקוראים ספר. קשה למורים להבחין בזה כי הנגינה זורמת אבל ביני לבין עצמי זה לא 100. לבת שלי אני לא מוותרת על זה.

מה את אוהבת בעצמך, מראה ואופי?

שמחה על עומק המחשבה והעין הטובה, במראה אני אוהבת את התלתלים שלי אבל הם סוד:)

איך נראה יום העבודה שלך?

מאוד משתנה. עכשיו כשהוצאתי שיר זה לעסוק בקידום שלו (שזו עבודה ענפה מאוד שמצריכה גם המון שעות), יוצאת לסדנאות, מלמדת גיטרה, בערב הופעות, ביום מתאמנת, וכמובן - תמיד תמיד יוצרת. בדרך כלל  אני כותבת בלילות כשאני לא מצליחה להירדם.

איך נקראת הקבוצה שלך עם עצמך בווטסאפ?

ככה פותחים קבוצה עם עצמי?

בתור זמרת דתייה, איך את מצליחה לייצר קשר עם הקהל? 

אם הכוונה כאן היא ברמה הטכנית אז אני משתמשת בכל הפלטפורמות שעומדות לרשותי ולא מונעת מעצמי משהו מהן. אני מופיעה בפני נשים בלבד, אבל גם שם אני מחלקת כרטיסים כאלה של "תעביר את זה הלאה" כדי שהטוב יתגלגל בעולם. בכלל אני מרגישה שהמוסיקה שלי נועדה לחבר בין אנשים ולחצות את הסטריאוטיפים שאנחנו מעמיסים על אנשים. הנושא הזה הוא בנפשי.

זו הבעיה היחידה שלי עם המטפחת, אולי אני טועה אבל כמו שאני מאמינה שאם אישה דתיה תתקל בי ביוטיוב היא תאזין כי תראה בי קרובה אליה ותהיה סקרנית לשמוע את "האישה הדתייה הזאת", ככה אני מאמינה שאישה חילונית שתהיה באותו מצב לא תאזין כי זה ירגיש לה זר. הלוואי שאני טועה, בינתיים מנסה לעקוף את המכשול הזה ולדלג ישר ללב.

מה היא יצירה מושלמת עבורך?

שאלה קשה. רק יצירה אלוהית. בעצם, גם אותה הוא מצפה מאיתנו שנתקן.