חרם ברדיו ומחזמר בהבימה: עשרה דברים שלא ידעתם על נעמי שמר

מהו השיר הראשון שכתבה? מי הייתה הההשראה שלה לשיר "שלומית בונה סוכה"? ואיזה שיר שלה תורגם לשפת האספרנטו? לרגל 18 שנה לפטירתה של נעמי שמר מצאנו את התשובות לשאלות

חדשות כיפה חדשות כיפה 06/07/22 16:21 ז בתמוז התשפב

חרם ברדיו ומחזמר בהבימה: עשרה דברים שלא ידעתם על נעמי שמר
נעמי שמר ז"ל, היסטוריה כבר בחייה, צילום: פלאש 90

היום הוא יום פטירתה של המשוררת הלאומית, המוזיקאית והפזמונאית נעמי שמר. שמר כתבה שירים רבים שנעשו נכסי צאן וברזל בחברה הישראלית ועל כך קיבלה בשנת 1983 פרס ישראל לזמר עברי. לרגל 18 שנים לפטירתה ראינו לנכון לציין בפניכם כמה עובדות שלא ידעתם על המשוררת האהובה.

1. פסנתרנית מגיל שש

הפסנתר מאז ומתמיד היה הסמל של נעמי, ושימש ככלי נגינה שליווה אותה לאורך כל חייה, החל מהילדות, דרך שירותה בצה"ל בפיקוד הנח"ל כפסנתרנית ועד להופעותיה.

2. שיר ראשון בגיל שמונה

השיר הראשון שכתבה נקרא: "בקר בגן". השיר התפרסם בעיתון "דבר לילדים" במדור "דברי ילדים" בכותרת "מחיבורי ילדי כנרת ליובלה". על הקטע חתומה נעמי ספיר בת השמונה, לימים נעמי שמר.

3. מי זאת שלומית?

אחד משירי הילדים האהובים שכתבה שמר לכבוד חג הסוכות הוא "שלומית בונה סוכה". את השיר כתבה בשנת 1971 ואת ההשראה לשיר קיבלה מבתם של חבריה, שלומית להבי.

4. Jerusalemo de Oro

אחד מהפזמונים הישראליים המפורסמים בעולם כולו הוא שירה של שמר "ירושלים של זהב". השיר תורגם לשפות רבות, בהן אספרנטו. 

5. מה היה הלחן המקורי של השיר "לו יהי"

זמן קצר לפני מלחמת יום הכיפורים כתבה שמר את השיר "לו יהי".במקור השיר נכתב כנוסח עברי לשיר של להקת הביטלס "Let it be" עם הלחן המקורי של הלהקה. כשהשמיעה לבעלה שחזר מהמילואים, מרדכי הורביץ, את השיר עם הלחן המקורי הגיב: "אני לא אתן לך לבזבז את השיר על מנגינה של זרים, זו מלחמה יהודית ותכתבי לה מנגינה יהודית". שמר הלחינה לחן חדש ונוגה שמתאים למילות השיר ולאותה תקופה. 

6. ראיתי את הסכר פתוח לרווחה

בשנת 1992 נפתח סכר דגניה לרווחה אחרי חורף רווי גשמים. לכבוד מאורע זה כתבה שמר את השיר  "הכל פתוח" שהוא רק אחד משיריה הרבים שנכתבו על אהבת חייה שלצידה גדלה: הכנרת.

7. שיר המחאה של נעמי שמר

שמר זוהתה עם הימין הפוליטי ועם אנשי "גוש אמונים".  בעקבות הסכם הביניים בין ישראל למצרים ב1975 כתבה את השיר "הכריש". בשיר היא מתארת מפגש בין סרדין שוחר שלום לבין כריש שמתעלם מבקשתו וטורף אותו. השיר עורר דיון ציבורי נרחב ולא זכה להשמעות בתחנות הרדיו.

8. על מה נכתב השיר "על כל אלה"

אחר הסמלים במאבק נגד הנסיגה מסיני הוא השיר "על כל אלה" הכולל את השורה "אל נא תעקור נטוע". אך במקור השיר בכלל נכתב לאחותה של שמר, רות נוסבאום, שהתאלמנה מבעלה.

9. עצוב למות באמצע התמוז

נבואה שכזאת: נעמי שמר נפטרה ממחלת הסרטן בז' בתמוז ה'תשס"ד (26 ביוני 2004). את השיר "עצוב למות באמצע התמוז" כתבה שנים לפני מותה. "עצוב למות באמצע התמוז אבל באמצע התמוז אמות", כתבה בשיר.

10. סימני דרך

בשנת 2017 עלה בתיאטרון הבימה המחזמר "סימני דרך" המספר את סיפורה של נעמי שמר מילדותה עד שנותיה האחרונות. המחזמר רץ בתאטרון הלאומי כבר חמש שנים, המחזמר הוא בין המופעים של הבימה שרצים במשך הכי הרבה זמן.