יהורם גאון מרגיש שמנסים לחנך אותו מחדש: "כאילו קיבלתי בעיטה בעין"

הזמר והשחק זוכה פרס ישראל יהורם גאון, פרסם פוסט בפייסבוק בו הוא מבקר את השפה המגדרית שלטענתו גורמת לו להרגיש שמנסים לחנך אותו מחדש "השפה החדשה הזאת מתחילה להיות כמו משהו שדומה לדת"

חדשות כיפה חדשות כיפה 06/03/22 12:56 ג באדר ב'

יהורם גאון מרגיש שמנסים לחנך אותו מחדש: "כאילו קיבלתי בעיטה בעין"
יהורם גאון , צילום: Yonatan Sindel/Flash90

חתן פרס ישראל, הזמר והשחק יהורם גאון, פרסם פוסט בפייסבוק בו הוא מבקר את שינוי מבנה השפה לכזו שתנכיח את השוויון והקיום במרחב של שנים המגדרים, ובעיקר של זה הנשי שנעדר עד כה מהשפה העברית בהטיותיה השונות. 

היום אין יותר "רוצים בלי רוצות" ,ואין "באים בלי באות" ואין "חושבים בלי חושבות" ואין "מעייפים בלי מעייפות"

בפוסט שכתב בעמוד הפייסבוק שלו אמר גאון שהוא מודה שיש צדק בטענה שאי אפשר שלא לכלול חצי גזע אנושי תחת מטרית "שם הזכר" כמו שנהגנו.  "היום אין יותר "רוצים בלי רוצות" ,ואין "באים בלי באות" ואין "חושבים בלי חושבות" ואין "מעייפים בלי מעייפות", אחר כך תארים שעמדו בזכות עצמם, ושימשו זכר ונקבה יחדיו כמו "ראש", כמו "משנֶה" קיבלו לבוש חדש כשאישה היא "ראשת" ו"משנָה"." 

בהמשך מבקר גאון את החלטתה של חברת הכנסת איבתיסאם מרעאנה שהודיעה שתנהל את ישיבותיה רק בלשון נקבה - גם אם ישבו גברים באולם. אך לטענת גאון זה עוד איכשהו בסדר "אפילו שבמקומות מסוימים הזכר מתחיל כבר לאבד גובה בדקדוק העברי". 

יהורם גאון: אני מתחיל להבין שמישהו מנסה לחנך אותי מחדש ולהכריח אותי לומר "אנשות וחמורות

בהמשך הפוסט כותב גאון כי ההטיות השונות והדרישה לדבר בשפה המתחדשת, הן אלה שנותנות לו את התחושה שמנסים לחנך אותו מחדש, " לאחרונה שמעתי ברדיו מישהי שאמרה שה"ציבור החליטה", ושמעתי גם ש"אנשים ואנשות" מעונינות במשהו, והייתי כל כך עסוק ב"אנשות" הזה ששמעתי, כאילו קיבלתי בעיטה בעין, לכן אני לא זוכר מה היה העניין שה"אנשות" היו מעורבות בו, בהתחלה זה נשמע לי כמו טעות שילדים שמתחילים לדבר טועים בה , אבל אני הוא שטעיתי, ואני מתחיל להבין שמישהו מנסה לחנך אותי מחדש ולהכריח אותי לומר "אנשות וחמורות" " .

עוד טוען גאון, כי השפה החדשה הזאת מתחילה להיות כמו משהו שדומה לדת, וקנאי אותה דת כופים עלינו לדבר כמצוותם, "השפה החדשה המחלחלת להוויתנו וחיינו, הופכת להיות כפיה דתית מקוממת ומעצבנת שמנתצת את השפה עימה באנו לעולם"

כדי להנכיח את הנשים שעימנו ולבנות את מקומן בחברה לא צריך להרוס שפה

לסיום כותב גאון "יש לנו שפה של פנינים אותה החיו מחדש בפלא שמיימי כמעט, שפה שבה דיברו אבותינו לפני ארבעת אלפים שנה הרבה קודם ל"בואָה" של אליעזר בן יהודה "מחייָת" השפה. זה נכון להנכיח זכר ונקבה במידה שווה אבל למה תוך כדי, צריך לרסק ולעוות שפה עתיקת יומין , כפיה דתית או כל כפיה, זה כשאתה פוגע ברגשותיו של האחר", עוד מוסיף הזמר בסיום כי "שנוי מבנה השפה שאליה נולדת וחוקי הדקדוק שלה הנובעים מן התנ"ך העתיק, על ההטיות והבניינים , היא חלק מתרבותו של העם, סימן ההיכר שלו ודמותו הרוחנית, כדי להנכיח את הנשים שעימנו ולבנות את מקומן בחברה לא צריך להרוס שפה ,לא משם תבוא הישועה." 

לבסוף מתלוצץ גאון על הנכחת הנשים בשפה העברית וכתב "זה לא ישמע לכם מגוחך אם תקום קבוצה של אנשים ,(סליחה על הבטוי הארכאי "אנשים"), שתצא להגן על כבודו של הזכר ,ותבקש לשנות את הרכֶּבֶת לרכֶָּב , את העגבניה לעגבָּן ,את המטריה למטָר, את שלגיה לשֶלג, את הרבים של האתון לאתונים , את הנאקות לנאקים , במערכון של יוסי בנאי ורבקה מיכאלי יש קטע בו רבקל'ה נכנסת עם המכונית שלה לתוך חלון ראווה ומחריבה את כל החנות ויוסי שואל "מאה שנה עומדת חנות ברחוב הזה ,למה להזיז אלוהים למה להזיז"? "