חתן פרס ישראל בתחום יזמות וחדשנות טכנולוגית לשנת תשפ"ב: פרופסור יורם פלטי

שרת החינוך הודיעה על זכייתו של חתן פרס ישראל בתחום יזמות וחדשנות טכנולוגית לשנת תשפ"ב. "פיתח שיטה פורצת דרך לטיפול חשמלי במספר סוגי סרטן, הטיפול אינו פולשני ובעל רמת סלקטיביות גבוהה"

חדשות כיפה חדשות כיפה 23/02/22 18:32 כב באדר א'

חתן פרס ישראל בתחום יזמות וחדשנות טכנולוגית לשנת תשפ"ב: פרופסור יורם פלטי
פרופ' יורם פלטי, צילום: Peter Doyle

פרופסור יורם פלטי הוא חתן פרס ישראל בתחום יזמות וחדשנות טכנולוגית לשנת תשפ"ב, כך הודיעה הערב (ד') שרת החינוך יפעת שאשא ביטון. ועדת הפרס התכנסה בראשותה של ד"ר דורית דור, ובהשתתפותם של החברים: ד"ר גיורא ירון ורונה שגב.

בנימוקיה ציינה הוועדה כי: "פרופ' יורם פלטי פיתח שיטה פורצת דרך לטיפול חשמלי במספר סוגי סרטן, הטיפול אינו פולשני ובעל רמת סלקטיביות גבוהה. סיפורו האישי מעורר השראה, פריצת דרך זו חייבה חשיבה מחוץ לקופסה, אמונה בדרך וחייבה את פרופ' פלטי להתמודד ולשנות אמונות ותפיסות קיימות בתחום". עוד הדגישה הוועדה כי "בימים אלו פועל פרופ' פלטי להרחיב את השימוש בטכנולוגיה לטיפול בסוגים נוספים של מחלת הסרטן".

יורם פלטי נולד בחיפה ב־1937. אביו, בוגר ביה"ס הריאלי, היה מהנדס אזרחי והאם בוגרת ביה"ס לאמנות בגנט. ב־1955 החל פלטי ללמוד רפואה בביה"ס לרפואה של הדסה והאוניברסיטה העברית בירושלים.

לאחר שסיים  M.Sc.במדעי הרפואה לקח יורם פסק זמן של שנתיים מלימודיו האקדמיים על מנת לבצע, לבקשת צה"ל, פרוייקט מחקר במסגרת השרות הצבאי. לאחר מכן חזר לבית הספר לרפואה בו למד – במקביל – לתואר Ph.D, ו־MD. ב־1965 סיים את לימודיו והפך להיות הבוגר הישראלי הראשון שנשא בתואר הכפול MD–PhD.  

בתום שנתיים כחוקר במחלקה לפיסיולוגיה בביה"ס לרפואה, זכה דוקטור פלטי במלגה בתר-דוקטורנטית מה־NIH והחל בהשתלמות במחלקה לפיסיולוגיה בביה"ס לרפואה של אוניברסיטת מרילנד, בולטימור. בעבור שנת עבודה אחת בלבד מונה כפרופסור חבר לפיסיולוגיה באוניברסיטה.

בשנת 1969 חזר פרופסור פלטי למחלקה לפיסיולוגיה של ביה"ס לרפואה בירושלים והמשיך במחקר בתחום האלקטרופיזיולוגיה. שנתיים נוספות חלפו ופרופסור פלטי התבקש לעבור לחיפה כדי לעזור בהקמת ביה"ס לרפואה של הטכניון, שם גם מונה לראש המחלקה לפיסיולוגיה וביופיסיקה. בשנים הבאות המשיך פלטי את מחקריו על הפעילות החשמלית של תאי עצב עם דגש על מעורבות תעלות יוניות בתהליכים הללו.

בשנת 1982 מונה פרופסור פלטי לראש המכון למחקר במדעי הרפואה. פלטי ניהל את מכון רפפורט במשך תקופה של למעלה מעשר שנים בהם השיג המכון מעמד בינלאומי מכובד.

בהמשך הדרך לקראת צאתו לגמלאות החל פרופסור פלטי לחפש דרכים לנתב את ממשק הידע הפסיולוגי, הקליני והפיסיקלי לצורך פיתוח אמצעים לאבחון ולטיפול במחלות קשות בעלות השלכות גלובליות. פעילות זו הביאה לייסוד כמה חברות הזנק. גולת הכותרת בפעילותו של פרופסור פלטי היא חברה שייסד בשנת 2000 – NovoCure – הממוקדת בפיתוח טיפול חדשני לחולי סרטן.

השנה, פרס ישראל יינתן בתחומים הבאים:

בתחום מדעי היהדות, הרוח והחברה:
1. חקר הפילוסופיה וחקר מדעי הדתות
2. חקר הבלשנות העברית והכללית
3. חקר מדעי המזרח הקרוב

בתחום מדעי החיים ומדעים מדויקים:
4. חקר הכימיה, חקר הפיזיקה
5. חקר מדעי החיים

בתחום תרבות ואמנות:
6. אמנות הבמה: תיאטרון ,מחול
7. זמר עברי, אמנות עממית

פרס על הישגים מיוחדים:
8. יזמות וחדשנות טכנולוגית
9. מפעל חיים - תרומה מיוחדת לחברה ולמדינה (שני זוכים).