לראשונה מזה 17 שנה נבחרה אישה לעמוד בראש מועצה דתית

לאחר התערבות של השר לשירותי דת מתן כהנא נבחרה היום הגב' חיה קליגר לעמוד בראש המועצה דתית בעמק יזרעאל.  קליגר היא תושבת שדה יעקב וכיהנה משנת 2000 בתפקיד מזכירת המועצה הדתית אזורית שדה יעקב עמק יזרעאל וניהלה את המועצה הדתית

חדשות כיפה חדשות כיפה 15/07/21 18:16 ו באב התשפא

לראשונה מזה 17 שנה נבחרה אישה לעמוד בראש מועצה דתית
קליגר והשר כהנא, צילום: ללא

17 שנה אחרי הפעם האחרונה שאישה עמדה בראש מועצה דתית, במועצה האזורית עמק יזרעאל מונתה הגב' חיה קליגר לתפקיד. לקליגר ניסיון רב ועשיר בתחום הניהול והיא התמודדה על התפקיד כבר בעבר, היבחרותה מאזנת את הפער הקיים באיזון נשי במועצות הדתיות.

עם כניסתו של השר לשירותי דת, מתן כהנא, לתפקידו הוא החל בתהליך בחירת הרכבי המועצות הדתיות ברחבי הארץ, השר כהנא אמר בכנס ראשי המועצות הדתיות שהתקיים בשבוע שעבר :"כי לא סוג הכיפה ולא ארץ המוצא של ההורים יהוו שיקול בבחירת אדם לתפקיד יו"ר המועצה הדתית". בכלי התקשורת פורסם בהרחבה כי במסגרת סמכותו של השר לא יאפשר השר הקמת מועצה דתית בישראל מבלי שיהיה בהרכבה "ייצוג נשים הולם". לדבריו, ישנה "חשיבות עליונה במינוי נשים ושילובן בתפקידי מפתח מנהליים במועצות הדתיות". 

"אני רואה חשיבות עליונה במינוי נשים ושילובן בתפקידי מפתח מנהליים במועצות הדתיות". אמר היום השר לשירותי דת מתן כהנא לאחר בחירת של הגב' חיה קליגר לתפקיד יו"ר המועצה הדתית שדה יעקב- עמק יזרעאל. הגב' קליגר היא האישה הראשונה שנבחרה איי פעם לתפקיד יו"ר מועצה דתית בתמיכת השר לשירותי דת. 

הנחיות היועץ המשפטי לממשלה, שמופיעות גם בהנחיות המשרד לשירותי דת, קובעות כי לפחות 30% מחברי המועצה צריכות להיות נשים. בפועל, עוד לפני פיזור המועצות הקבועות הייצוג של נשים היה נמוך יותר, ובתקופה שבה כיהנו ממונים זמניים, כמעט ולא כיהנו נשים בתפקידי מפתח. בחירתה של הגב' קליגר לתפקיד הוא שינוי בתפיסת המשרד לשירותי דת.

כזכור, בשנת 1987, בעקבות עתירה שהוגשה לבג"ץ על ידי לאה שקדיאל נגד השר לענייני דתות על רקע פסילת חברותה במועצה הדתית של ירוחם בשל היותה אישה. בג"ץ קיבל את העתירה ובפסק דין תקדימי, קבע כי לנשים מותר להיות חברות במועצות דתיות. בנימוקים להחלטתו דן בג"ץ באיזון הראוי בין הזכות לשוויון בין המינים לבין רחשי ליבו של הציבור הדתי, ובאופייה היהודי של מדינת ישראל. בית המשפט דן, בנוסף, בעקרון איסור אפליה מטעמי מין, עיקרון המצוי אף במגילת העצמאות. בעקבות הכרעת בג"ץ נשים יכולות לכהן כחברות במועצות הדתיות בישראל. בשנת 1988 נבחרה לאה שקדיאל לאישה הראשונה שכיהנה במועצה דתית.

מנכ"ל המשרד לשירותי דת, מר שמעון (מוני) מעתוק בירך את הגב' קליגר ואמר על המינוי כי: "אחד היעדים המרכזיים של המשרד בהתאם למדיניות השר כהנא הינה לחזק את ההון האנושי במועצות הדתיות. חיזוק הון אנושי בא לידי ביטוי גם ע"י גיוון תעסוקתי. מינוי נשים כמנהלות בכירות במגזר הציבורי בכלל, ובמועצות הדתיות בפרט הינו צעד חשוב מאד בכיוון הזה. אני בטוח שהגב' קליגר עם ניסיונה הרב תצליח בתפקידה ותוביל את המועצה ביד רמה".


שר הדתות כהנא בראיון לחדשות כיפה.