אודיטוריום חדש בהיכל שלמה בירושלים

האולם השני בגודלו בירושלים נחנך עם 700 מקומות ומיקום מרכזי. ההיכל יארח מופעים מוזיקלים, ערבי לימוד ואירועים חינוכיים.

חדשות כיפה חדשות כיפה 22/06/21 14:52 יב בתמוז התשפא

אודיטוריום חדש בהיכל שלמה בירושלים
האולם החדש, צילום: דוד וייל

לאחר 63 שנה לאירוע החניכה הראשון להיכל שלמה, התקיים היום אירוע חניכה לאודיטוריום המשופץ והחדש בהיכל שלמה, המשמש כמרכז למורשת היהדות ובית הספר ללימודים מתקדמים ע"ש הרא"מ ליפשיץ של מכללת הרצוג.

האירוע התקיים בנוכחות ראש הע יר ירושלים, מר משה ליאון, מנכ"ל עמותת היכל שלמה הרב מאיר נהוראי, ראש מכללת הרצוג, הרב פרופ' יהודה ברנדס, רקטור המכללה, ד"ר עזרא קהלני, נציגי משפחת פריבס ואישי צבור נוספים.

האודיטוריום יכיל כ 700 מושבים, יהפך לשני בגודלו בירושלים ויארח מופעים מוזיקלים, ערבי לימוד ואירועים חינוכיים. האודיטוריום יקרא מעתה על שמו של מנחם מנדל פריבס הי"ד.

פריבס נולד בב' חשון תרפ"ג בורשה, בן למשפחת אדמו"רים, מחונן שידע לקרוא כבר בגיל 3 ובגיל 7 שנים היה מתעמק בקריאה במשך ימים ארוכים. הוא למד בבית הספר "המזרחי" בורשה (לימים מכללת הרצוג מייסודן של מכללות ליפשיץ והרצוג) עד גיל 10 עת עלה ארצה עם הוריו ואחיו. פרעות תרצ"ו ריגשו וזיעזעו אותו. הוא היה מונה ומבכה כל קורבן ובתשעה באב אף עלה להתאבל על קברות הקדושים. בהיותו בן 15, החל לפעול בשטח והתנדב לשמירה. בנוסף לפעילותו בשטח, פריבס כתב מאמרים אידיאולוגים ב'הארץ' וב'עדת הצופים' בהם הביע את את מכאוביו, יסוריו וזעמו על המתרחש לעם היהודי בגולה ובארץ. בשנת 1940, כחלק מ'הספר הלבן', הרשויות הבריטיות הוציאו תקנה להעברת קרקעות, המגבילה את מכירת האדמות ליהודים בארץ ישראל. היהודים התנגדו למדיניות והחלו בשביתה כללית. במהלך השביתה, במוצאי שבת, 2 במרץ 1940, הופיע פריבס, כנציג ההגנה, על במת קולנוע עדן בירושלים וניסה לשכנע את הנוכחים להצטרף למחאה.  בהמשך הערב, הוא הוכה על ידי שוטרים בריטים ומת כעבור יומיים. עשרות אלפים השתתפו בהלוויתו ופריבס נספד על ידי הרבנים הראשיים הרב הרצוג והרב עוזיאל. בהמשך, חברי קיבוץ טירת צבי נטעו לזכרו את שדרת הסגלונים.

משנכנסה מכללת הרצוג בשנת 2013 לבניין ההיסטורי, ההיכל נהנה משיפוצים ושיפורים נרחבים, במטרה להחזיר עטרה ולהפוך אותה למעצמת תרבות, לימוד והגות יהודית - במרכז ירושלים לארץ ולכל העולם. כיום, מתקיימים בו לימודי התואר השני של המכללה, במקום פועלת תכנית בוקר הכוללת לימודים בפילוסופיה יהודית ובתנ"ך בשני מסלולים נפרדים, הן פרונטלית והן ב- Zoom ובשיעורי וידיאו מוקלטים המועברים לתלמידים בכל העולם.