בשומרון סרבו להעלות זמר בעל נטיה מינית לתורה | הרב אליהו: "ודאי שיכול"

זמר הג'אז הבין-לאומי חשף כי לפני כחודשיים הגיע לשבת באחד מיישובי השומרון, שם סירבו להעלותו לתורה. "במוצ"ש הגבאי שלח לי הודעה, ביקש סליחה והסביר שהוא לא רצה שתיווצר מהומה. הודעתי לו כי אני תובע אותו לדין תורה על עגמת נפש" | הרב שמואל אליהו הזדעזע

חדשות כיפה חדשות כיפה 17/06/21 19:00 ז בתמוז התשפא

בשומרון סרבו להעלות זמר בעל נטיה מינית לתורה | הרב אליהו: "ודאי שיכול"
דניאל זמיר, צילום: עידו איז'ק יחצ

לפני פחות משנה דניאל זמיר "יצא מהארון" וחשף שהוא ביסקסואל. מוזיקאי הג'אז הבין-לאומי חשף פרטים אישיים מחייו ומהזהות המינית שלו: "נכנסתי בשנתיים האחרונות עמוק לעולם ההומוסקסואלי, ויצאתי כדי לספר ששום דבר לא מחכה לי שם ושיש דרך אחרת. באתי לספר שאפשר לבחור בחיים אחרים. לבחור בחיים", כך סיפר בראיון ל'עולם קטן'. 

היום (ה') חשף זמיר סיפור מטריד שעבר לפני כחודשיים באחד מיישובי השומרון, שם התארח בשבת. זמיר ביקש לעלות לתורה וסורב על ידי הגבאי. הזמר תבע אותו לדין תורה, וזה מה שענה לו הרב שמואל אליהו: "שמעתי את שאלתך והתשובה היא כל כך ברורה ומובנת מאליה. אסור להפלות שום יהודי בעליה לתורה בגלל נטיות מיניות כאלה ואחרות (כמובן איננו מדברים על אנשים שעוברים על מה שאסרה תורה). מי שמתמודד עם הנטיה הזאת ומשתדל לחיות חיי קודש, בוודאי יכול לעלות לתורה בלי שום פקפוק . והאמת והשלום אהבו . שמואל אליהו".

"הכל תפוס, הכל תפוס", הוא מלמל ופשוט נעלם"

את הסיפור פרסם זמיר בחשבון הפייסבוק שלו. "מעשה שהיה, כך היה", פתח הזמר המצליח. "לפני חודשיים או משו כזה ביליתי את השבת בישוב בשומרון. מקום יפהפה, לא גדול, קהילה חביבה. התארחתי אצל משפחה מקסימה שהיכרתי לא מזמן.

בשבת בבוקר, בתפילת שחרית, ניגשתי אל הגבאי וביקשתי לעלות לתורה. סבתא שלי ז"ל נפטרה השנה ואני אומר קדיש ועולה לתורה לזכרה. האמת, שזה מנהג שלי כבר הרבה שנים. הרבה. כל שבת בשחרית. אלא שהפעם, להפתעתי, הגבאי סירב. "הכל תפוס, הכל תפוס", הוא מלמל ופשוט נעלם, הלך ממני. טוב, חשבתי לעצמי, כנראה יש איזו בר-מצווה או אירוע. חיפשתי את הקוגל, את הדג מלוח עם קרקרים. אך לא מצאתי".

"התחילה קריאת התורה. חשבתי שכנראה יש רשימה של דורשים לעלות לתורה. כאלה בשנת אבל, יום הולדת, אולי סתם מדובר בישוב עם אנשים שמתים על זה... אבל לא. הוא אשכרה מחפש בנרות את מי להעלות, בקושי מוצא מתנדבים, עוד שנייה מעיר אנשים נוחרים מתרדמתם רק כדי למצוא מישהו. ניגשתי אליו שוב. 'אני מוכן לשלם על העליה, באמת אשמח, רק תגיד כמה', אמרתי לו. אבל הוא בשלו. 'הכל תפוס, אי אפשר' והלך".

זמיר כתב את המובן מאליו. "מיותר לציין שנפגעתי. אך מי שמכיר אותי יודע שאני ביישן כזה ומתפדח, אז פשוט שתקתי ולא עשיתי עניין על אף תדהמתי ואכזבתי המרובות. בסעודה אצל המשפחה שאירחה אותי האמנתי למה שאמרה לי המארחת "שום סיכוי שזה אישי! בכלל לא מכירים אותך כאן!".

"הרב שמע והזדעזע ממה שקרה לי"

"אבל במוצ"ש הגבאי שלח לי הודעה. הוא ביקש סליחה אם נפגעתי, והסביר שהוא פשוט לא רצה שתיווצר מהומה בבית הכנסת, דבר שהיה גורם לפגיעה בי ובקהילה ובתפילה. הממ, חשבתי לעצמי, אבל למה שתיווצר מהומה? הבנתי בדיוק למה. "שבוע טוב", הוא סיכם".

דניאל ענה לגבאי כי זה לא שבוע טוב, ומשעה שהסביר והודה שהסיבה היא הנטייה המינית שלו, אז גם לא, "אני לא סולח לו. הודעתי לו כי אני תובע אותו לדין תורה על כך שגרם לי עגמת נפש והפרת נדר. הצעתי לו שיבחר רב או רבנית שיפסקו. אך הוא לא ענה לי. לא הבין עם מי יש לו עסק".

"חשבתי - אם כבר, אני רוצה רב סמכותי שהרוב המוחלט של הדתיים מקבלים את פסקיו במלואם. פניתי לרב שמואל אליהו שליט"א. הרב שמואל הוא אחד הרבנים המקובלים בכל החברה הדתית, והוא בקונצנזוס מאוד רחב גם אצל הדתיים לאומיים ואפילו אצל החרדים. הרב שמע והזדעזע ממה שקרה לי. שמחתי. הוא מבין כמה זה כואב. לאחר כמה זמן שחשב והרהר בדבר, וגם היה עסוק בעוד דברים (מלחמה, הקמת ממשלה שהתנגד לה, ועוד) הוא שלח את תשובתו, והנה היא כאן". 

הזמר כתב כי לדעת מדובר בהיסטוריה שכן לראשונה אי פעם, ככל הידוע לו, רב אולטרה אורתודוקסי פוסק כי אסור להפלות אף יהודי בעלייה לתורה בגלל נטייה מינית. "מדהים. לראשונה, רב מהקצה החרד"לי של המפה הדתית מתגייס להגן על זכויות להט"ב. היסטוריה!".

"אני גאה להיות שייך למסורת הזו"

הזמר סייג מעט את שמחתו בשל הסוגריים אותם הוסיף הרב אליהו בתשובותו. "אז נכון, הניסוח לא מושלם. ויש משהו מציק בסוגריים האלה שהוא הוסיף ולא ויתר עליהם. אבל יודעים משו, גם 80 או 90 אחוז פגיעה במטרה מספיק מרגש בשבילי. זה מה שהוא החליט לכתוב, כך הוא ניסח את דבריו, ואני שמח בזה. כמעט היה שווה את הצער ועוגמת הנפש שגרם לי אותו הגבאי שנהג בטיפשות ובחוסר הבנה בסיסית של "ואהבת לרעך כמוך"".

"זה מאוד פוגע להיות מופלה לרעה סתם בלי סיבה. אני שמח שהרב שמואל פסק שהאפליה הזו פשוט נגד ההלכה. לפסק הזה יש השפעה על חייהם של הומואים רבים. שכן, מעתה - לעולם לא עוד. כל הומו יכול לעלות לתורה בלי לחשוש שיעשו לו פרצופים או שיבטלו את בקשתו בהינף יד. ובעזרת השם לא ירחק היום שדתיים הומואים יחיו בתוך הקהילה הדתית והחרדית בלי בושה ומחוץ לארון".

"וזה בעיניי קידוש השם הכי גדול. כי תראו איזו תורה יפה יש לנו, איזו מסורת יפה יש לנו. רב חרד"לי, ימני, אולטרה שמרן, בצד הימני החרדי באופן מובהק בספקטרום הדתי, והוא פוסק באופן מפורש - אסור להפלות הומואים בעלייה לתורה. איזה יופי. אני גאה להיות שייך למסורת הזו. כמה סובלנות, כמה הכלה, כמה אהבה יש בה. אם רק יודעים איפה לחפש כמובן".

לזמיר היה דבר נוסף לקהל עוקביו בדף הפייסבוק. "דבר אחרון שחשוב לי לומר או לבקש בהקשר זה הוא פשוט - אהבה רבה לכולכם. חשוב לי מאוד להגיד את זה. אהבה רבה לכווולם".

"יצא לי לשמוע לאחרונה הומואים מפורסמים מתבטאים באופן מיליטנטי על "מלחמה בחרדים". ובכלל, נרטיב מאוד אגרסיבי, על סף האלים כלפי מי שלא חושב כמותם. ובכן, אני לא מאמין במלחמת יהודים ביהודים. והמכתב הזה מהרב הוא ההוכחה הכי טובה אולי לצדקתי. אפשר וצריך להילחם בבורות, ברוע, באטימות, בסטיגמות, בשנאת חינם. אבל מלחמה בציבור, באנשים, בחברה, לא רק שלא תביא לשום דבר טוב, אלא תביא להרס טוטאלי של מרקם החיים כאן, ורק תזיק לטווח הארוך לאינטרס של כולנו, כולל שלנו ההומואים/ביסקסואלים/להט"ב. על ידי דיאלוג ושיח כן ופתוח, נגיע לתוצאות טובות הרבה יותר, והנה הוכחה לכך ממש כאן".