גדעון דוקוב יוצא לדרך חדשה ותוקף את הברנז'ה התקשורתית

העיתונאי הסרוג הודיע היום כי אחרי תקופה קצרה בעיתון הכלכלי 'גלובס' הוא עוזב את התפקיד. לצד ההחלטה חשף דוקוב את דעתו גופי התקשורת בישראל: "נדרש הרבה אומץ מול ברנז'ה תקשורתית, שלא מצליחה לקבל את העובדה שמישהו טיפ-טיפה מזיז לה את הגבינה, הברנז'ה תוקפת באופן נמוך ונבזי"

חדשות כיפה חדשות כיפה 16/06/21 15:46 ו בתמוז התשפא

גדעון דוקוב יוצא לדרך חדשה ותוקף את הברנז'ה התקשורתית
גדעון דוקוב, צילום: לירון מולדובן

גדעון דוקוב, העורך הסרוג של מדור הדעות בעיתון גלובס, הודיע היום (ד') כי הוא עוזב את העיתון וממשיך הלאה. דוקוב שמסיים שנה בתפקיד הודיע על ההחלטה בחשבון הפייסבוק שלו וניצל את ההזדמנות כדי לשתף בדעתו על צריכת תקשורת.

בהודעה על העזיבה כתב דוקוב: "אחרי קצת יותר משנה בגלובס, בעוד כחודש אסיים את עבודתי שם, וזה המקום להודות למו"לית אלונה בר אור ולעורכת הראשית נעמה סיקולר, גם על החוויה האישית שעברתי שם, ובעיקר על המסע שלהן בניסיון ליצור עיתון הגון ומאוזן. מסע שדורש הרבה אומץ מול ברנז'ה תקשורתית, שלא מצליחה לקבל את העובדה שמישהו טיפ-טיפה מזיז לה את הגבינה, ותוקפת אותן שוב ושוב, כולל באופן נמוך ונבזי. תודה לכן, והמשיכו בדרך האמיצה שלכן".

לגבי התחנה הבאה בקריירה התקשורתית כתב דוקוב כי: "באשר אלי, אני עדיין לא יודע בוודאות מה תהיה התחנה הבאה. ישנם מספר כיוונים, אך הדברים עדיין פתוחים, גם לאופקים חדשים שעוד לא חשבתי עליהם. ואם יש משהו שבגיל 41 (מחר יומולדת) אני יכול לומר שלמדתי בחיים, זה לעבוד וליזום מלמטה ובמקביל לדעת שהכל מכוון מלמעלה".

דוקוב שעסק לא מעט בפובלציסטיקה ניצל את ההזדמנות לשתף בדעתו על צריכת תקשורת, דוקוב כתב כי: "אם הייתי צריך לבחור תובנה אחת מרכזית שלקחתי מהקדנציה (הקצרה משהו - פרטים בסוף) ככותב ביקורת תקשורת, זו הייתה ההבנה שצריכת תקשורת היא קצת כמו צריכת מזון, במובן הזה שאנחנו בוחרים מה ואיפה נאכל, אבל יש לנו הרבה פחות השפעה, אם בכלל, מה נעכל מתוך זה.

גם אם נניח שכל צריכת תקשורת נעשית בשיא החשדנות, עדיין גם לאדם המודע ביותר אין את היכולת לנפות, לבדוק ולברר את כל הנתונים, המסרים והאמירות שמועברים אליו, בטח כשהדבר קורה דרך המסך, אבל גם לא דרך הרדיו, אתר האינטרנט או העיתון. וגם אם הוא יבדוק ויהיה בטוח שהוא מסנן את כל האמירות הגלויות, הרי שמאחוריהן מסתתרות כל כך הרבה הנחות יסוד, שלעיתים גם מי שמגיש את המידע לא מודע אליהן, ודווקא לכן הן אלו שחודרות לא פעם לעומק.

חשוב להבין שזה ממש לא נוגע רק למדורי הדעות או פובליציסטיקת האולפנים, אלו גם החדשות עצמן. סליחה – אלו בעיקר החדשות עצמן. קודם כל בשאלה האם המידע המועבר בכלל נכון. תשאלו את אנשי הגרעין התורני בלוד או בעכו מה רמת הקשר בין מה שדווח בתקשורת לבין מה שקרה בפועל. יודעים מה, עזבו את ההטיה הפוליטית. בכל פעם שדיברתי עם אנשי מקצוע מתחום מסוים, ויהא זה רפואה, נדל"ן או עריכת דין, הם סיפרו לי עד כמה בתחום שלהם העיתונות לא אמינה, לא מקצועית ולא מספרת את הסיפור האמיתי.

אבל גם כשהמידע נכון, הבחירה מה יסופר ומה לא, מה יובלט ומה יידחק לאחור, וכמובן איך זה יסופר. כל הדברים הללו מייצרים עבורכם תמונה של "מה קורה בעולם", מה דחוף, מה חשוב ומה משמעותי, ושוב – לא פעם באופן לא מודע מצד המייצר, ובטח שמצד צרכן החדשות.

לכן הבחירה המרכזית שלנו, של כל אדם, שצורך חדשות ותקשורת, היא בשאלה איפה וממי אתה בוחר לקבל את החדשות שלך. ככל שתבחר במקום "בריא" יותר בעיניך, ככה יגדל הסיכוי שלך לשמור על תודעה ותפיסת עולם בריאה".