76 שנים לאחר השואה: רב ראשי חדש לצבא גרמניה

לראשונה מזה 100 שנים, צבא גרמניה מתחדש ברב ראשי והרב מרדכי אליעזר באלה יכהן ימונה לתפקיד. נשיא ועידת רבני אירופה: "יש כאן אמירה ברורה של גרמניה. חיים יהודים צריכים להיות מובנים בגרמניה"

חדשות כיפה חדשות כיפה 30/05/21 13:17 יט בסיון התשפא

76 שנים לאחר השואה: רב ראשי חדש לצבא גרמניה
צילום: shutterstock

שנה וחצי לאחר ששרת ההגנה הגרמנית, אורסולה פון דר לייאן, הכריזה על חידוש משרת רבנים צבאיים ב'בונדסוור', צבא גרמניה, וכשנה לאחר שאושר ב'בונדסטאג', בית הנבחרים הגרמני - לראשונה מזה כ-100 שנים, ו-76 שנים לאחר השואה, הרב מרדכי אליעזר באלה מונה לתפקיד הרב הראשי לצבא גרמניה. כך פרסם העיתונאי צביקה קליין. 

נשיא ועידת רבני אירופה הרב פנחס גולדשמידט, אמר לאחר פרסום המינוי ההיסטורי: "יש כאן אמירה ברורה של גרמניה. חיים יהודים צריכים להיות מובנים בגרמניה". בצבא גרמניה יש היום כמה מאות יהודים בלבד. 

"כיום יש ציבור יהודי חדש בגרמניה, דור רביעי שרואה את גרמניה בצורה אחרת, ורבים שהגיעו כמהגרים מברית המועצות לשעבר", אמר לפני כשנתיים, הרב אביחי אפל, רבה של פרנקפורט ויו"ר ועידת הרבנים האורתודוקסיים בגרמניה, במאמר שפורסם בעיתון "פרנקפורטר אלגמיינה צייטונג". 

עוד הוא אמר: "גרמניה סובלנית יותר, ולכן יש הרבה יותר רצון לשרת בצבא. הם כבר לא רואים את הצבא הגרמני כצבא הנאצי, אלא הצבא של העם והמדינה שהם גרים בה".

בציוץ בחשבון הטוויטר שלה מלפני כשנתיים, כתבה שרת ההגנה: "חיי היהודים בגרמניה הם מובנים מאליהם בארצנו". עוד היא כתבה: "החיילים היהודים מחפשים הנחייה רוחנית, בעיקר בתקופה שבה  גוברים האנטישמיות, הקוטביות הדתית וצרות המוחין במקוות רבים". נשיא המועצה המרכזית של יהודי גרמניה יוזף שוסאר קידם בברכה את ההחלטה".

(הרמטכ"ל הגרמני בביקור ביד ושם לפני כשנתיים)