"ארץ נהדרת" תשלם 50,000 שקלים לאיש ההתיישבות

בית המשפט המחוזי פסק כי "קשת" תשלם 50,000 שקלים לבני קצובר בעקבות מערכון בו הוצג כ"סבא פוגרום". בנוסף, בית המשפט חייב את החברה בהוצאות משפט על סך 20,000 שקלים נוספים. קשת בתגובה: "נערער על פסק הדין לבית המשפט העליון"

חדשות כיפה חדשות כיפה 04/03/21 16:29 כ באדר התשפא

"ארץ נהדרת" תשלם 50,000 שקלים לאיש ההתיישבות
צילום: Tomer Neuberg/Flash90

בפסיקה נדירה הפך היום (ה') בית המשפט המחוזי בתל אביב את החלטת בית משפט השלום, וקבע כי על חברת "קשת" לפצות את איש ההתיישבות בני קצובר בסך 50,000 שקלים ואף חייב את החברה בהוצאות משפט ע"ס 20,000 ₪.

תחילת הפרשה בינואר 2018 כאשר קצובר הגיש תלונה בגין הוצאת לשון הרע כנגד חברת "קשת" בעקבות שידור מערכון "הנערים ממעלה טפיוקה" בתכנית "ארץ נהדרת", שם הוצג קצובר כ"סבא פוגרום". במערכון בו שולבו קטעי אלימות אותנטיים מוצג קצובר כ"מורם הרוחני" של צעירים שמבצעים פעולות אלימות כנגד חיילי צה"ל ופלסטינים.

לאחר שבית משפט השלום החליט לדחות את התביעה וחייב את קצובר בהוצאות משפט - הוא ערער באמצעות עו"ד צוריאל חזי, לבית המשפט המחוזי, וכאמור, סגנית הנשיא אביגיל כהן החליטה, כאמור, להפוך את ההחלטה.

השופטת כתבה בהחלטתה כי "לאחר שקילת מכלול הנסיבות, ובין היתר מעמדו של המערער, התפוצה או הרייטינג של פרסום כזה בתכנית "ארץ נהדרת" ובאתר אינטרנט וכן את העובדה שבכל זאת התכנית עצמה היא תכנית סאטירית, גם אם הקטע שבו שולב המערער שלא היתה כזה, וכן שילובו של המערער במערכות לפרק זמן של פחות משתי שניות, אני מוצאת לנכון לחייב את המשיבה לשלם למערער פיצוי בסך 50,000 שקלים."

בין נימוקיה, הוסיפה השופטת: "כיוון שתמונתו של המערער הוצגה במערכון כפי שהיא ולא בדרך של איור/צייר או מוטיב פארודי אחר, אין צורך בכתובית של שמו על מנת לקשר בינו לבין נושא המערכון. הוספת המילים 'סבא פוגרום' יוצרת קישור בין המערער ובין מעשי ונדליזם/פוגרום הן בענייני רכוש, ובאלימות המוצגת בקטעי הארכיון ששולבו במערכון. המערכון סאטירי בעיקרו אך תמונת המערער אינה חלק מהסאטירה או מהקטע המבוים שהוצג במערכון, אין שום סיבה לפתור את המשיבה מאחריות לפרסום לשון הרע רק מאחר ומדובר בתכנית סאטירה. הפרסום ביחס למערער אינו נכנס בגדר סאטירה".

קצובר הגיב להחלטה ואמר כי "בית המשפט המחוזי עשה צדק בכך שהחליט לבטל את ההחלטה התמוהה של בית משפט השלום ולחייב את "קשת" ואנשי "ארץ נהדרת" לשאת באחריות על מערכון שכיבכול מסתתר תחת הקטוגריה "סאטירי". אני מקווה שכעת יוצרי התכנית יפסיקו את ההסתה הפרועה כנגד ציבור המתיישבים בארץ ישראל ויפסיקו לזרוע מחלוקת בין חלקי העם - כי באמת יש לנו "ארץ נהדרת".

קצובר הוא ממקימי גוש אמונים, לשעבר ראש המועצה האזורית שומרון ומאז 2008 הוא מכהן כיו"ר ועד מתיישבי השומרון.

מקשת נמסר: "פסק הדין בערעור אינו עולה בקנה אחד עם פסיקת בית המשפט העליון בעניין סאטירה ומצמצמת את חופש הביטוי. קביעת השופטת לפיה שימוש בתמונה מקורית (לא ״איור״, כלשונה) אינה נחשבת סאטירה, סותרת את המקובל בתכניות מובילות בז׳אנר כמו ה״דיילי שואו״ בארה״ב וגב האומה בישראל. בשל חשיבות הסוגיה לחופש הביטוי קשת תערער על פסק הדין לבית המשפט העליון".


(ארכיון: היום הזה עם אמיר אבגי על ביזוי התפילין בארץ נהדרת, ערוץ 20)