יהודה שטרנפלד, חוקר 'נצר אחרון' הלך לעולמו

האיש שהוביל את חקר נצר אחרון, ניצול השואה ומדליק משואת יד ושם, הלך לעולמו בגיל 91: "האיש שבזכותו הבנו את עוצמת סיפורם של חמישה עשר נופלי נצר אחרון בקרבות גוש עציון"

חדשות כיפה חדשות כיפה 11/01/21 10:08 כז בטבת התשפא

יהודה שטרנפלד, חוקר 'נצר אחרון' הלך לעולמו
יהודה שטרנפלד, צילום: בית ספר שדה כפר עציון

ברוך דיין האמת. הלך לעולמו יהודה שטרנפלד, ניצול שואה וגדול חוקרי 'נצר אחרון', בגיל 91.

יהודה שטרנפלד נולד בלודז' שבפולין בשנת 1930. בשנת 1940 נכלא יהודה בן ה-10 בגטו לודז', שם שהה ארבע שנים. אביו נספה בגטו, אמו ואחותו נשלחו למחנה ההשמדה חלמנו ושם נרצחו, ושניים מאחיו נמלטו מהגטו, אך נרצחו. באוגוסט 1944 גורש יהודה לאושוויץ, ומשם נשלח למחנות בגרמניה. באפריל 1945 פונה ברכבת ואת הרכבת שיחררו כוחות הצבא האמריקאי. בעת שחרורו שקל יהודה 26 ק"ג.

בנובמבר 1945 עלה יהודה לארץ ישראל, שריד יחיד מכל משפחתו. ערב פרוץ המאורעות התגייס לפלמ"ח. הוא נלחם בחטיבת הראל של הפלמ"ח כחובש קרבי. לאחר המלחמה יהודה הקים משפחה ועבד בחברת מקורות. 

בשנת 1998 יזם יהודה את "נצר אחרון", מפעל הנצחה לניצולי השואה, שריד אחרון למשפחותיהם, שנפלו במערכות ישראל. יהודה ביקש ממשרד הבטחון את רשימתם של אותם ניצולים שנפלו ללא קרוב. בזכות יוזמתו של יהודה החל פרויקט מחקר לאיסוף מידע על ניצולי השואה, שריד אחרון למשפחותיהם, שנפלו במערכות ישראל. עשרות בתי ספר בכל רחבי הארץ התנדבו לפרויקט. במחקר התגלו קרובי משפחה לרבים מאלו שנחשבו כנופלים שלא נותר להם קרוב.

יהודה יזם את האנדרטה לזכר ניצולי השואה שלחמו במערכות ישראל ונהרגו בלא שהותירו קרוב, ביער המגינים. כמו כן היה שותף להקמת אנדרטת "נצר אחרון" בהר הרצל ולסלילת השביל המחבר בין הר הרצל ויד ושם. בשנת 2000 הדליק יהודה משואה ביד ושם, בערב יום הזיכרון לשואה ולגבורה.

עמיחי נועם, סמנכ"ל בית הספר שדה כפר עציון, ספד לו ואמר כי "יהודה היה האיש שבזכותו הבנו את עוצמת סיפורם של חמישה עשר נופלי נצר אחרון בקרבות גוש עציון, אלה שכל משפחתם נספתה בשואה, עלו ארצה וכאן בקרבות להגנת גוש עציון בתש"ח מצאו את מותם".

לדבריו, "בעקבות מפעלו של יהודה ז"ל סיפורם של אנשי נצר אחרון הפך לנושא מוכר יותר". שוקי שריר, איש גוש עציון וקרוב משפחתו של יהודה ערך מחקר נרחב על נופלי נצר אחרון בגוש עציון וגילה ש חמישה עשר (!) מתוך נופלי נצר אחרון נפלו בגוש עציון. זה המקום שבו נפלו הכי הרבה אנשי נצר אחרון מכל הקרבות בארץ.