ראש השנה הכי חשוב לדתיים, יום העצמאות - לחילונים

מחקר של בית הספר לתקשורת באוניברסיטת אריאל בחן את יחסה של התקשורת לחגים השונים בישראל. על פי המחקר, החגים המסוקרים ביותר הם ראש השנה, יום העצמאות, פסח וסוכות

חדשות כיפה אלעד רותם, כיפה 02/09/13 14:04 כז באלול התשעג

ראש השנה הכי חשוב לדתיים, יום העצמאות - לחילונים
djooki-cc-by, צילום: djooki-cc-by

מחקר חדש של פרופ' יואל כהן, מביה"ס לתקשורת באוניברסיטת אריאל בדק את כמות ואופן סיקור החגים בתקשורת הדתית והכללית. לפי המחקר החגים המסוקרים ביותר הם ראש השנה, יום העצמאות, פסח וסוכות. והכי פחות מיוחסים? ל"ג בעומר, יום ירושלים ואפילו יום השואה ויום כיפור.

התקשורת, כחלק מכלל התרבות בישראל, ממלאת תפקיד חשוב בתרומה לזהות האתנית-דתית של כלל המגזרים בישראל, בעיקר לרוב באוכלוסייה שאינם מקפידים על תרי"ג מצוות ומקיימים מצוות באופן סלקטיבי, כלומר, המסורתיים. בעוד שהאוכלוסיה הדתית-חרדית והדתית-לאומית שואבת את זהותה ממקורות מוסדיים כמו בית הכנסת וחינוך דתי, שאר האוכלוסייה - לרבות אותם 37% המגדירים עצמם כמסורתיים (הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, 2009) שואבים מתוך הסביבה התרבותית החיצונית, כולל תקשורת המונים בשביל הזהות היהודית שלהם. אבל גם אצל הדתיים, גורמים משניים כמו התקשורת, ובייחוד התקשורת הדתית, גם הם משפיעים על הזהות הדתית שלהם. מכאן שלכמות ואופן סיקור החגים בתקשורת יש השפעה על אופן קיומם בזהות היהודית של החברה בישראל.

המחקר של פרופ' יואל כהן, חוקר ומרצה בביה"ס לתקשורת באוניברסיטת אריאל בשומרון, בדק את כמות ואופן סיקור החגים בעיתונות הישראלית במשך שנה, על ידי בחינת אייטמים חדשותיים, מאמרים, צילומים, תכנים מערכתיים וקריקטורות אודות החגים. בסך הכל, נבדקו 2,525 אייטמים ומאמרים. העיתונות החילונית כללה את 'הארץ', 'ידיעות אחרונות', 'מעריב', 'ישראל היום'; העיתונות הדתית נבדקה לפי 'המודיע', 'יתד נאמן', 'המבשר', 'המשפחה', 'בקהילה', 'שעה טובה', 'בשבע' ו'מקור ראשון'. למרות ש'מקור ראשון' אינו מגדיר עצמו כעיתון דתי אלא כלאומי, בהינתן שרבים מבין קוראיו שייכים לקהילה הדתית-לאומית נבחן 'מקור ראשון' יחד עם העיתונות הדתית.

הסקר על העיתונות הישראלית והחגים מראה פערים ניכרים בין התפיסות המסורתיות על התרבות הדתית והדרך שבה מוצג החג הן במונחים כמותיים והן במונחים איכותיים - על-ידי העיתונות הישראלית.

נמצאו מעט הבדלים בין העיתונות החילונית והעיתונות הדתית במונחים של הבולטות ושל דרגת החשיבות המיוחסת לחגים: ראש השנה, פסח, סוכות וחנוכה היו חגים בולטים הן בעיתונות החילונית והן בעיתונות הדתית. אבל היו הבדלים רחבים במונחים של אופני הדיווח על כל אחד מהחגים: בעוד שהנושא העיקרי של העיתונות החילונית היה אווירת החג, התוכן הרוחני של החג היה המאפיין העיקרי בכיסוי החג על-ידי העיתונות הדתית. היה רק מתאם מוגבל בין הכיסוי הכמותי והכיסוי האיכותי על ידי התקשורת והמקום שתופס כל אחד מהחגים בתרבות היהודית הדתית. ראוי לציון המקום הנמוך שהוקדש ליום כיפור בכיסוי התקשורתי.

החג שקיבל את הכיסוי הרב ביותר בתקשורת הדתית (17%) היה ראש השנה (20% בתקשורת החילונית), ואילו זה שקיבל יותר סיקור בתקשורת החילונית (21%) היה יום העצמאות (לעומת 4% בתקשורת הדתית). במקום השני בתקשורת הדתית (15%) בכיסוי של החגים במשך השנה היה חג הפסח, ובתקשורת החילונית כאמור היה זה ראש השנה. סוכות וחנוכה היו החגים שהגיעו למקום הבא בשני המגזרים התקשורתיים, כאשר הם מתחלפים ביניהם במקום השלישי והרביעי . במקום השישי בתקשורת החילונית היה יום כיפור אך רק במקום התשיעי בתקשורת הדתית.

בנוסף ל"אי ההסכמה" בין העיתונות החילונית והדתית לגבי הדירוג או סדר החשיבות של כל אחד מהחגים, המחקר מצא הבדלים ניכרים ביחס למוטיבים המרכזיים של החגים.

הנושא החשוב ביותר באופן כללי בעיתונות החילונית היה אווירת החג (22% מכל התכנים המערכתיים במשך שנה), ובעקבותיו צרכנות (12%), מזון ומתכונים (11%) ובידור וטיולים בחג (10%). לעומת זאת, בתקשורת הדתית הקטיגוריות החשובות ביותר היו סיפורי החג (15%), תכנים השראתיים (14%). צרכנות הייתה במקום שלישי בעיתונות הדתית (7%). אבל האווירה החגיגית והבידור בחג הגיעו רק ל-1% ול-2% בהתאמה בעיתונות הדתית.

לאור העובדה שכלי התקשורת הם גורם חשוב של זהות דתית, מאלף להשוות בין הדימוי בתקשורת ובין זה במסורת היהודית. באיזו מידה קיימת התאמה בין שתי הסקאלות. בעוד שראש השנה וכן פסח וסוכות נהנים מדירוג גבוה דומה בעיתונות (463, 352 ו-330 אייטמים, בהתאמה), יום כיפור - למרות המשמעות הרוחנית של החג - ללא ספק החשוב ביותר בתרבות הדתית היהודית - קיבל רק 120 אייטמים. חג השבועות קיבל דירוג נמוך של 139 - למרות המעמד השווה שלו לחגים פסח וסוכות מבחינה דתית. לעומת זאת, לחגים בעלי חשיבות נמוכה יותר כמו חנוכה ופורים הוקדשו הרבה יותר אייטמים - 320 ו-235 בהתאמה.

מתאם מעניין לבדיקה היה הקשר בין הסיקור להתנהגות האוכלוסיה. פסח, שלפי סקרים שונים במשך השנים (הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, מכון גוטמן, המכון הישראלי לדמוקרטיה) 85% מהיהודים הישראלים משתתפים בסדר - זכה ל-352 אייטמים, וחנוכה, שבו 71% מהאוכלוסיה מדליקים נרות חנוכה, זכתה ל-320 כתבות בעיתונות. לעומתם, בעוד שחג הסוכות היה במקום שני ויצר 330 אייטמים, רק 41% מהציבור בונים סוכה, ולמרות שני שליש מהאוכלוסיה נוהגים לצום ביום כיפור, היו לגביו רק 120 אייטמים. בנוסף, בראש השנה רק 41% מהישראלים נוהגים לפקוד את בית הכנסת, אך החג הזה יצר את המספר הגדול ביותר של מאמרים ואייטמים - 463.