פרופסור דב שוורץ הוא חתן פרס א.מ.ת לשנת 2015

פרס א.מ.ת (אמנות-מדע-תרבות) יוענק השנה לפרופ' דב שוורץ בקטגוריית מדעי הרוח - מחשבת ישראל

חדשות כיפה חנן גרינווד, כיפה 28/06/15 18:58 יא בתמוז התשעה

פרופסור דב שוורץ הוא חתן פרס א.מ.ת - אמנות מדע תרבות - לשנת 2015. פרס א.מ.ת מוענק מדי שנה על ידי קרן א.מ.ן בשיתוף רוה"מ על הצטיינות והישגים אקדמאים או מקצועיים בעלי השפעה מרחיקת לכת ותרומה מיוחדת לחברה. הפרס יוענק ע"י ראש הממשלה בחודש נובמבר הקרוב.

שוורץ נולד וגדל בעיר חיפה כבן יחיד להורים ניצולי שואה. למד בישיבת ההסדר כרם ביבנה. בשנות לימודיו בישיבה כתב מספר מאמרים על הגות הרב דוד כהן (הרב הנזיר). שירת בצה"ל כחובש. בשנת 1986 החל ללמוד באוניברסיטת בר-אילן. כארבע שנים לאחר שהחל את לימודיו האקדמיים סיים לכתוב את עבודת הדוקטורט שלו בהדרכת פרופסור אברהם נוריאל בנושא "משנתו הפילסופית-הדתית של ר' שמואל אבן צרצה". כיהן בעבר כראש המחלקה לפילוסופיה יהודית בבר-אילן וכדיקאן הפקולטה למדעי הרוח. היום הוא משמש כראש המחלקה למוזיקה. הואנשוי לגילה ולהם ששה ילדים.

מנימוקי השופטים: פרופ' שוורץ הוא מלומד יוצא דופן בקהילת חוקרי המחשבה היהודית .הינו ללא ספק אחד החוקרים הפוריים והמרתקים ביותר בתחום . ספריו ומחקריו מעוררים השתאות. מכלול כתביו ופרסומיו מושתתים על מניפת ידע רחבה יוצאת דופן בהיקפה.

שוורץ , איש אשכולות פורץ דרך יחודי מסוגו בחקר המחשבה היהודית של ימי הביניים , שוורץ חשף הוגים עלומים, הוא הצליח להעמיד בפני המחקר ספריה חדשה ובלתי נודעת של הגות יהודית בימי הביניים ולתת דמות וצורה לחוגי הוגים בלתי מוכרים."

"פרופ' שוורץ הינו אחד ההיסטוריונים החשובים בארץ ובעולם של תולדות הרעיונות של המחשבה הימי ביניימית. מוטת מחקריו גדולה רחבה ומפליאה את הלומדים.

הוא יסד , תיאר וניתח מן המסד ועד הטפחות את ההגות הציונית הדתית בסדרה של ספרים עוקבים ומשלימים זה את זה בעוצמה ובעומק חסרי תקדים.

במקביל לעבודה על חוגי הציונות הדתית הציב פרופ ' שוורץ סטנדרטים חדשים בחקר הגות היהודית המודרנית.

בימים אלה, צרף לחיבוריו על הציונות הדתית , מאמר רב השראה על יחסה של הציונות הדתית לשאלה הערבית "פסיביות ושלילה - דמות הערבי בהגות הציונית הדתית 1902-1949)

עד לפרסום מאמרו המעמיק לא הופיע על פרסום מחקר על התפתחות ההגות והכתיבה בציונות הדתית בשאלה קריטית זו לקיומנו."