מה גרם לאור הלר להתנצל, שבועיים אחרי שכינה את אנשי ערוץ 20 "החולצות החומות"?

שבועיים אחרי שכינה את אנשי ערוץ 20 בטוויטר "מועדון החולצות החומות של שפטל" התנצל אתמול אור הלר על הביטוי שמקורו בפלוגות הסער הנאציות שכונו כך על שם החולצות החומות שלבשו. מה גרם לו להתנצל שבועיים אחרי? טור של קלמן ליבסקינד במעריב

חדשות כיפה חדשות כיפה 11/12/16 10:55 יא בכסלו התשעז

מה גרם לאור הלר להתנצל, שבועיים אחרי שכינה את אנשי ערוץ 20 "החולצות החומות"?
Nati Shohat / Flash90, צילום: Nati Shohat / Flash90

לפני שבועיים בעיצומן של השריפות ברחבי הארץ התפתחה גם דליקה קטנה בתוך הטוויטר.

אור הלר, הכתב הצבאי של ערוץ 10 העלה נתונים שהגיעו מפיקוד מרכז ולפיהם 'רק' 17 מתוך 110 דליקות הן הצתות במכוון ולכן "הכותרות על אינתפאדת הצתות היו מוקדמות מדי. דרושה זהירות", כתב, "גם במילים". בטוויטר של ערוץ 20 כתבו לו בתגובה "לך תספר את זה לתושבי נטף. חוצפן".

(צילום: צילום מסך)

אור הלר, שכזכור ביקש 'זהירות, גם במילים' לא אהב את הביקורת והחליט לעלות מדריגה ופרסם את הציוץ הבא: "מילא שבמועדון החולצות החומות של שפטל לא מלמדים עיתונות. אבל הבנת הנקרא? הנתונים מתייחסים לשטחים בלבד ולא לקו הירוק חלאות הסתה ושיסוי".

(צילום: צילום מסך)

נזכיר כי "החולצות החומות" הוא ביטוי שבו כונו פלוגות הסער הנאציות, ה-SA, שהורכבו מאלפי בריונים ומובטלים. שמם לקוח מחיילי הסער - יחידת עילית גרמנית במלחמת העולם הראשונה. הם עודדו אלימות, פיזרו אסיפות והגבירו את חוסר הביטחון בקרב הציבור. אנשי ה-SA נודעו גם בכינוי "החולצות החומות", על-שם צבע המדים שלהם, ולהבדילם מ"החולצות השחורות" - האס אס.

ביום שישי פרסם עיתונאי מעריב, קלמן ליבסקינד טור על הסערה שחולל אראל סג"ל בגלי צה"ל כשהעלה את עורך דינו של עופר וינטר שסיפר כיצד רביב דרוקר שלח אליו חייל לשעבר של וינטר שצטען באוזניו כי וינטר רצח ילד פלשתיני ללא סיבה. בטור תיאר קלמן את הבדלי הגירסאות והעלה ספיקות רבים לגבי אמינותן של הטענות של דרוקר על תום ליבו.

בין לבין סיפר ליבסקינד כי אור הלר התלונן על 'הסתה ברשתות החברתיות' ולכן הזכיר לו כי גם הוא לא חף משימוש בביטויים שמוזילים את השואה כאחרון הטוקבקיסטים. וכך כתב ליבסקינד: "אבל הדבר הכי מעניין באייטם הזה היה הריאיון שקיימה יעל דן עם אור הלר, הכתב הצבאי של ערוץ 10. הלר קונן על ההתלהמות ברשתות החברתיות, ואפילו סיפר שמישהו כתב לו בפייסבוק שהוא קאפו. "ענן סמיך נפל על השיח הציבורי שלנו", אמר. כבר הושטתי את היד אל מכשיר הטלפון, כדי לצלצל ולחזק את הלר בשעותיו הקשות, כשנזכרתי שרק לפני שבוע, הלר עדין הנפש השווה בעצמו בחשבון הטוויטר שלו את אנשי ערוץ 20 לנאצים, וכינה אותם "החולצות החומות".

כאמור, במוצאי שבת פרסם הלר, גם כן בחשבון הטוויטר שלו התנצלות על הביטוי: "לפני שבועיים ברגע של זעם וכעס השתמשתי כאן במונח 'חולצות חומות'. לא ראוי. לא לדור שלישי, ולא בכלל. אני מצר ומתנצל על כך".

(צילום: צילום מסך)