כבר לא אח: למה הפקיר בנט את יועצו הפוליטי?

רז קיל, מהמקורבים הבכירים של בנט ומי שחיבר אותו לשטח בראשית דרכו הפוליטית - נדחק החוצה. פעילים ותיקים במפלגה טוענים כי התנהלות זו מעידה על שינוי מגמה של בנט, שכבר "לא סופר" את הציונות הדתית

חדשות כיפה יונתן אוריך, כיפה 19/05/13 20:05 י בסיון התשעג

כבר לא אח: למה הפקיר בנט את יועצו הפוליטי?

הסיפור הבא אינו סיפורו של איש זה או אחר, אלא הוא מלמד על תפנית משמעותית בעמדתו והתנהלותו של יו“ר ”הבית היהודי“, השר נפתלי בנט, שכבר ”לא סופר“ את הציונות הדתית שמונחת בכיסו - ומכוון הרחק וגבוה ממנה. בדרך נפגעים לא מעט אנשים, שהיו יד ימינו. בדרך נפגעת גם הציונות הדתית.

רז קיל (שסירב לשתף פעולה עם הכתבה ותגובתו תובא בהמשך), היה אחד האנשים הבודדים שפתחו לבנט את דלתות המפלגה כשזה החליט להתמודד בשורות ”הבית היהודי“. בנט היה אז כמעט זאב בודד ויחד עם משה קלוגהפט נדחק להצטרף לשורות ”הבית היהודי“, מתוך אילוצים פוליטיים של דחיית הבחירות בזמנו. בנט לא הכיר את המפלגה, את השטח והסניפים והפעילים המרכזיים. לא ידע איך להתמודד בפריימריז ולכבוש את ראשות המפלגה, שאז הייתה כמעט מובטחת בכיסו של זבולון אורלב. איש לא האמין שיצליח ובנט עצמו הודה בכך לאחר פרסום תוצאות הפריימריז.

בנט, ניר אורבך המנכ"ל ורז קיל עם פעילים, בימים טובים יותר (צילום: פייסבוק)

קיל, בזמנו, שימש כיועץ של שר החינוך דאז גדעון סער. חרף גילו הצעיר הוא נחשב לפעיל ותיק בשורות הציונות הדתית עוד משחר נעוריו, בן למשפחה ציונית-דתית שורשית. אז הוא נקרא על ידי בנט לסייע לו בדרך לכיבוש היעד. הוא החליט לוותר על הג‘וב במשרד החינוך ולהעתר לבנט, שסיכויו אז היו הזויים. ”רז היה עושה ימים ולילות עם בנט, מלווה אותו באוטו, מחבר אותו לראשי סניפים ולפעילים בשטח. אנשים שהוא בכלל לא ידע איך קוראים להם, מה הם עושים ומאיפה הם מגיעים“, אומר לכיפה גורם במפלגה. ”רז בעצם הכיר לבנט את השטח - הציג לו את מוקדי הכוח המרכזיים והפגיש אותו עם מוקדי כוח מרכזיים במפלגה, בכל ’חור‘ בארץ. בסוף הוא הצליח להביא לחיבורים פוליטיים שהיו שווים אלפי קולות בסך הכל. אנשים שהיו בכיס של אורלב פתאום ערקו לשורות של בנט, בעקבות מפגשים שהוא יזם. כולנו היינו בטוחים ש‘ביום שאחרי‘ אנחנו נראה אותו חלק בלתי נפרד מה‘כוורת‘ של בנט, בתפקיד פוליטי כזה או אחר, קוצר את פירות העמל“.

פעילים בשטח מספרים כי קיל היה היחיד בסביבתו של בנט שהמשיך לשמר את הקשר עם הפעילים בשטח, אחרי הפריימריז והבחירות ובתקופת המו“מ הקואליציוני ובעת כניסתו של בנט לתפקידו כשר בממשלה. כל פעיל בשטח ידע שיש לו כתובת אחת בסביבתו של בנט. אלא שבנט, מסתבר, התנהל כמי שהציונות הדתית מונחת בכיסו והתעלם מהפעילים בשטח. פעיל בשטח אומר לי: ”ביקשתי להפגש עם בנט במשך שבועות ארוכים וכל הזמן דחו אותי. אמרו לי ’דבר עם רז קיל והוא יעביר את זה הלאה‘. לא היה עם מי לדבר. כאילו ניצלו וזרקו אותנו“.

אלא שאחרי הפריימריז ואחרי ההצלחה בבחירות הכלליות לכנסת, דומה כי קיל הלך ונזנח בלשכתו של בנט, כשהיו“ר החדש מחליט להכניס פנימה אנשים חדשים שתופסים את מקומו. כאן בכיפה הזכרנו את שמו כמועמד פוטנציאלי לח“כ מטעם המפלגה בתחילת הפריימריז ושמו אף עלה בהמשך כמועמד פוטנציאלי לתפקיד מזכ“ל המפלגה. קיל המשיך לעבוד בלשכת השר אך, להפתעת רבים, התברר כי יו“ר המפלגה שכח את ראשית דרכו - ובחר לפעול אחרת. גורם במפלגה ציין כי ”קיל היה מנוטרל מהרגע הראשון אחרי הבחירות. הוא ניסה לקדם נושאים מגזריים בעידן חדש בו בנט הוא השר ומנהיג הציונות הדתית, אך כל מה שהועבר אליו - נזנח בדרך שבינו לבין בנט“. אחרי כמה שבועות הבינו בשטח כי אין על מה לדבר עם קיל, לא מפני שכוונותיו אינן טובות אלא מפני שסוס המרוץ סורס על ידי בנט ואנשי הלשכה. בימים האחרונים נודע לכיפה כי קיל עומד לקראת סיום תפקידו בלשכת בנט.

ככה יעשה לאיש אשר בנט חפץ ביקרו? בנט בקלפי בבחירות (צילום: יחצ)

ב“בית היהודי“ יש שמגדירים את זה כ“רעידת אדמה“, אבל נראה כי בינתיים בנט לא מתרגש מהרעשים בשטח. ”הוא החיבור הישיר שלנו לבנט“, אומר הגורם במפלגה לכיפה, ”עכשיו אומרים לנו להתקשר לנהג שלו (בנט - י.א) כדי לקבוע פגישות. איזו צורה יש לזה?“.

אם להניח בצד את עניין הלויאליות של בנט לאנשיו, למי שסלל לו את דרכו הפוליטית אך לפני מספר חודשים (דפוס שמזכיר במשהו את התנהלותו של אהוד ברק כלפי אנשיו), דומה כי התנהלותו של בנט בהקשר הזה מצביעה על גישה שונה כלפי המגזר שהמליך אותו. לשכתו החדשה מורכבת כיום, רובה ככולה, מחילונים שלא קשורים כלל למפלגה או לציונות הדתית, המועמד המוביל לתפקיד מנכ“ל המשרד היה שלום שלמה (חילוני שלא קשור למפלגה, איש ליכוד מובהק) וכיום מדברים על שאול מרידור, אף הוא איש ליכוד, בן למשפחה ליכודניקית שורשית.

קיל עצמו סירב להגיב לדברים ואף גיבה את בנט. ”אני גאה בהצטרפותי לנפתלי בנט ואני לא מצטער על זה“, הוא אומר לכיפה, ”החיים הפוליטיים מורכבים יותר ממה שמצטייר לעתים מבחוץ. בשיחות רבות שקיימתי עם בנט הוא הביע את הערכתו לנאמנותי ופועלי ולכן אני מאמין שדברים אלו יבואו לידי ביטוי מצידו גם בהמשך. אנחנו רק בתחילת הקדנציה ועוד מוקדם מדיי מלשפוט את התנהלותו“.

מלשכת בנט נמסר: אין שחר לדברים. נפתלי בנט מעריך מאוד את רז קיל ואת פועלו. רז קיל ימשיך להיות שותף במפלגה ושותף לדרך.