הרב זקס הוכרז כזוכה בפרס טמפלטון היוקרתי

רבה הראשי לשעבר של בריטניה, שנחשב לאחד היהודים הבולטים בדורנו, זכה בפרס היוקרתי על תרומתו בתחום הרוחניות

חדשות כיפה נתנאל לייפר, כיפה 03/03/16 11:49 כג באדר א'

הרב זקס הוכרז כזוכה בפרס טמפלטון היוקרתי
יחצ, צילום: יחצ

הרב לורד יונתן זקס, לשעבר רבה הראשי של בריטניה, הוכרז השבוע כזוכה בפרס טמפלטון היוקרתי לשנת 2016.

פרס טמפלטון הוא אחד היוקרתיים בעולם. סך הפרס עומד על סכום נאה במיוחד של 1.1 מיליון ליש"ט (כ-1.5 מיליון דולר), סכום גבוה אף מפרס נובל העומד על 1.2 מיליון דולר, והוא מוענק מדי שנה לדמות אשר "תרמה תרומה יוצאת דופן למימד הרוחני של החיים, בין אם באמצעות תובנה, גילוי, או עבודה מעשית". הפרס מחולק מאז 1973 ובשנים האחרונות זכו בו, בין היתר, הדלאי למה והארכיבישוף הדרום אפריקני דזמונד טוטו.

הרב זקס (67) נחשב לאחד היהודים הבולטים בדורנו בעולם, הוא הוסמך לרבנות בישיבת עץ חיים ובקולג' היהודי בלונדון. כמו כן, סיים תואר ראשון באוניברסיטת קיימברידג' ודוקטורט מאוניברסיטת לונדון. משנת 1991 כיהן כרב הראשי של בריטניה ונחשב כמי שחולל מהפכה בחינוך היהודי במדינה והצליח לבלום את תופעת ההתבוללות בקרב הקהילה היהודית בבריטניה. עם השנים חיזק את מעמדו כמנהיג רוחני אוניברסלי בבריטניה, והוא נחשב לרטוריקן בולט בשיח האינטלקטואלי במדינה. כיום משמש הרב זקס כפרופ' בקינגס קולג' בלונדון, באוניברסיטת NY ובישיבה יוניברסיטי.

בנימוקים לפרס נכתב כי "הרב זקס מגן באומץ על החיבור בין מדע ודת, ומגיב לכל אלה הרואים צורך להפריד ביניהם". עוד נכתב כי "הרב זקס מייצג מחשבה עתידית", וכי "אחרי פיגועי 11 בספטמבר הוא הבין את הצורך בתגובה לאתגר הקיצוניות והרדיקליזם, ועשה זאת בחן וביושרה. הוא תמיד הקדים את זמנו והודות למנהיגותו - העולם יכול להביט אל העתיד בתקווה".

הרב זקס הוא גם סופר פורה שהוציא למעלה מ-20 ספרים, חמישה מהם ראו אור בעברית (האחרון שבהם הוא "השותפות הגדולה - הדת, המדע והחיפוש אחר משמעות") ומפרסם מאמרים רבים גם בנושאי פרשת השבוע (שמתפרסמים ב'כיפה'). הוא נחשב ליועץ ולחבר קרוב של מנהיגים בריטים רבים כג'ון מייג'ור, גורדון בראון והנסיך צ'רלס. ב-2005 הוענקה לו אבירות, וב-2009 צורף לבית הלורדים בתואר הברון זקס מאולדגייט.