איזור התעשייה: הכירו את הדובר הפרלמנטרי, אודי טנא

טנא, בוגר "עצמונה", מתרגש בכל פעם שהוא רואה את פסל המנורה בכניסה לכנסת, גאה במאבק להפיכת אריאל לאוניברסיטה וחושב שבמקום להתלונן על מצב התקשורת - עדיף לקום ולעשות

חדשות כיפה חדשות כיפה 11/12/13 10:53 ח בטבת התשעד

איזור התעשייה: הכירו את הדובר הפרלמנטרי, אודי טנא

אודי טנא (27) למד במכינה הקדם צבאית בעצמונה ובישיבת ההסדר בקרית שמונה. קצין במילואים ביחידה מובחרת, מתגורר בבני ברק, נשוי. בשלוש השנים האחרונות משמש כדובר ויועץ תקשורת למספר ח"כים.

איך התחלתי, מה עשיתי קודם: ההתעניינות בעולם התקשורת החלה עוד בזמן התיכון, בו תמיד הייתי פריק של אקטואליה, היה זה טבעי שמגמת הלימוד אכן תהיה... תקשורת. במסגרת תוכנית הלימודים נפתח לפני צוהר לעולם חדש וכבר אז ידעתי שזהו יהיה התחום בו אעסוק. לאחר לימוד במכינה הקדם צבאית בעצמונה, ישיבת ההסדר בקרית שמונה ושירות צבאי, התחלתי את לימודי התואר ראשון בתקשורת וחינוך ולאחר מכן המשכתי ללימודי תואר שני במדיניות ציבורית. בשנה הראשונה ללימודי התואר השני, התחלתי לעבוד בדוברות משרד המשפטים, תפקיד בו נחשפתי לעולם הדוברות המרתק.

בד בבד, שימשתי כמורה לתקשורת וקולנוע בתיכון מוביל בת"א. מכאן, הדרך למרכז המפה התקשורתית במדינת ישראל, הייתה קצרה. עם תחילת עבודתי בכנסת, התחלתי לשמש כדובר ויועץ תקשורת ליו"ר וועדת החינוך, התרבות והספורט של הכנסת במשך שנתיים, ולאחר הבחירות התחלתי לעבוד עם אחד מהח"כים החדשים.

הישגים מרכזיים שאני גאה בהם: יועצי תקשורת "נאבקים" בינם לבין עצמם בין מחויבותם להיותם אנשי מקצוע מהמעלה הראשונה, לבין רעיונות ומטרות שהם מעוניינים לקדם. העבודה עם יו"ר וועדת החינוך של הכנסת, חה"כ אלכס מילר, היוותה עבורי כר דשא לשילוב בין עולמות שיקרים לליבי מאוד, החינוך והתקשורת. במסגרת תקופה זו פעלנו רבות בכדי לאפשר חינוך טוב יותר לכלל חלקי האוכלוסייה, ללא כל הבדל בין מגזרים ועדות.

אין ספק שהאסטרטגיה התקשורתית להפיכת המרכז האוניברסיטאי באריאל לאוניברסיטה, מהווה הישג תקשורתי משמעותי וכן ביטול הלימוד בספר האזרחות שפגע פגיעה אנושה במרקם החיים החברתיים במדינת ישראל. בנוסף לכך, הקמפיין התקשורתי סביב פרשיית הכדורים האסורים "באח הגדול" הוביל לכך שהוסדרו כללים ברורים לפיקוח על תוכניות ריאליטי בכללותם.

המציאות היום משמשת כאלף עדים לחשיבות הסדרת התכנים המופיעים בתוכניות אלה. הובלנו לכך, שהגחמה למכור תרבות זולה ורדודה בשעות הפריים טיים בטלוויזיה תצטמצם בצורה ניכרת.

פספוס אחד בקריירה: התחושה שגם אם השגת מקום במהדורת החדשות המרכזית או ידיעה בעמוד שלוש בעיתון, האייטם אינו ארוך מספיק, התמונה לא הייתה חדה דיה ובעיקר, המסר שנאמר לא היה חד וברור. אלה מחשבות שעולות מידי פעם ברגע שלאחר פרסום האייטם.

רגע אחד לנצור: רגע שמתרחש בכל בוקר, עת אני נכנס למשכן הכנסת ואני חולף על פני המנורה, סמל המדינה. באותו רגע אני חושב לעצמי שחלומם של מיליוני אנשים לאורך דורות מתגשם בעצם כינונו של פרלמנט יהודי במדינת ישראל. "ראשית צמיחת גאולתנו" ללא כחל ושרק.

מה אתה עושה כשאתה קם בבוקר: מתעורר באמירת "מודה אני לפניך", ושמח בחלקי על כך שאני יכול לקום לעולם בו אני מתעסק בתחום שממלא אותי ובו אני מוצא סיפוק ושמחה. עובר זריז על אימיילים שהתקבלו, סקירה קצרצרה באתרי החדשות המובילים, תפילה, דף יומי, וממשיך בשגרת היום.

מה אתה הכי שונא בעבודה שלך: אין ספק שכל מי ששייך לתחום התקשורת מתעב את החיבור האינסופי לטלפון החכם. מזל שישנן 24 שעות בהן אנו פטורים משימוש במכשיר.

איך נראית השבת שלך: מקפיד לסיים את עיתוני סוף השבוע כבר בשעות המוקדמות של יום שישי, ולהתפנות לזמן בו השבת תופסת מקום של כבוד. השבת מאפשרת להשלים את פערי הלימוד התורניים שצברתי במהלך השבוע, וכמובן מאפשרת להקדיש זמן מקסימאלי למשפחה ולחברים.

מודל לחיקוי במקצוע: במהלך שנותיי בעולם התקשורת, נחשפתי לאנשי תקשורת רבים שהיוו עבורי מודל לחיקוי, כזה או אחר. עולם התקשורת נתפס פעמים רבות כעולם בו הכוח והיצריות חזקים מאוד, ושמחתי לאסוף סביבי אנשי מקצוע מהשורה הראשונה שמקפידים להישאר צנועים, וכל מטרתם לעזור לכל אחד ואחת.

הראשון הוא כתב החינוך היוצא של רשת ב' שעובר כעת לחדשות ערוץ 2, איתם לחובר, שמהווה מודל אמיתי לשילוב שבין מקצועיות וישרות חסרת פשרות לצניעות נפלאה. בנוסף אליו, מהצד השני של עולם התקשורת, יועץ התקשורת זאב ינאי, שזכיתי להצטרף אליו לניהול דף הפייסבוק המוביל של תעשיית התקשורת בארץ - prguru. בעת הקמת הקבוצה, רצה הוא להפוך את עולם התקשורת, מביצה תובענית לממלכה משגשגת של צניעות ושיתוף פעולה בין אדם לאדם, וברוך ה' נחלנו הצלחה גדולה בכך.

איך אתה רואה את מצב התעשייה בימינו: ישנם רבים הנוהגים להספיד את התעשייה בכל עת. אני חושב שעצם ההוכחה שישנם מדורים רבים באתרים שונים המסקרים את "התעשייה" בצורה כזו או אחרת היא ההוכחה כי התקשורת נמצאת במרכז סדר היום. יש מקום מיידי לשפר את תנאי העסקתם של רבים מהעיתונאים והתחקירנים שעובדים בשכר רעב. החיצים המופנים כלפי התקשורת בכל עת, מחייבים אותנו לשנות, להתחדש ולהשתפר כל הזמן. יחד עם זאת, במקום להתלונן על מצבה של התקשורת, יש לקום ולפעול. שילוב מיטב האנשים בתחום, יוביל לכך שעולם התקשורת יהפוך למקום של שיח אמיתי בו כלל האוכלוסייה תרגיש שייכת אליו, ואף תיטול בו חלק פעיל ומשמעותי.