ביקורת מוזיקה באלבום קצר עם ארבעה שירים מצליח אדיר גץ לתמצת את המוזיקה הישראלית

אדיר גץ רק בן 31, אבל הוא חתום על מספר לא מבוטל של להיטים. מי שהתחיל את דרכו בכוכב נולד ובכלל היה אמור להיות שחקן כדורגל, מתפתח כאחת הדמויות המעניינות בעולם המוזיקה הישראלי. טור ביקורת על ה-EP החדש שלו "פסנתר, שירים"

אביחי ישראל אביחי ישראל, חדשות כיפה 04/01/22 19:12 ב בשבט התשפב

באלבום קצר עם ארבעה שירים מצליח אדיר גץ לתמצת את המוזיקה הישראלית
אדיר גץ, צילום: צילום מסך

המוזיקה הישראלית ממצבת את עצמה כמוזיקה שמקרבת בין עולמות. הקטגוריות מזרחי, ים תיכוני, ישראלי והיפ הופ הופכות ליותר ויותר נזילות, ואין מכנה משותף אמיתי לזמרים או שירים החוסים תחת הגדרה מסוימת. לעובדה הזו יש יתרונות וחסרונות, ואחד היתרונות הוא אנשים שידם רב להם בכל סגנון כמעט.

התחיל בכלל כשחקן כדורגל

אחד האנשים הללו הוא אדיר גץ, מי שחתום על להיטים רבים בקריירה האישית שלו, ועל עוד יותר להיטים שהעניק לזמרים אחרים. רשימה חלקית משירי הסולו שלו שזכו להצלחה הם "דירה קטנה בחיפה", "ילד בשדות" ו"הבחור הביישן על פסנתר". רק לאחרונה הוא נתן לאייל גולן את "תמיד נשארת" אותו כתב והלחין, וגם הלהיט "לא ביקשתי מלחמה" של קובי ממן חתום על שמו. גם שלושה שירים של עומר אדם ("מיליונרים", "אחרי החתונה" ו"שמלה אדומה") הוא כתב והלחין, ואפשר למצוא אותו גם באלבום "סימנים בחול" של מירי מסיקה לה נתן חמישה לחנים.

גץ (31) התחיל בכלל כשחקן כדורגל, אבל לאחר השתתפות בעונתה השמינית של "כוכב נולד", עוד בהיותו חייל בסדיר, כבר היה ברור לאן הולכת הקריירה שלו. הישראליות החדשה של גץ היא משהו שקשה למצוא בקאדר המקומי. מצד אחד קאבר לשלום חנוך ב"אהבת נעוריי" ומצד שני להיטים ששר גץ בשיתוף כוכבי נוער כמו האולטראס, קריזמו ובן זיני. גם הזמרים להם כתב גץ שירים חושפת את הרבגוניות שלו: אייל גולן ומירי מסיקה, עומר אדם ושיר לוי, שירי מימון ועידן יניב, קובי ממן ומרגול.

ארבעה שירים שמתמצתים את המוזיקה הישראלית

מיני אלבום (E.P) שהוציא גץ עם סוף השנה האזרחית מתמצת, דרך ארבעה שירים, את המוזיקה הישראלית. ארבעה שירים כולל האלבום "פסנתר, שירים", מתוכם שלושה שכתב והלחין גץ לאמנים אחרים, והשיר איתו פרץ גץ: הבחור הביישן על פסנתר.

האלבום כולל שירים שנתן גץ לאייל גולן, עומר אדם וקובי ממן. יש כאן מיקרו קוסמוס של שלושה דורות במוזיקה: החל מאייל גולן, המלך הבלתי מעורער, דרך עומר אדם שנחשב ככוכב ההווה אל קובי ממן שנמצא בתחילת הקריירה המוזיקלית שלו. מעל לכל מרחף גם "הבחור הביישן על פסנתר", השיר שהכי מזוהה עם גץ.

"הבחור הביישן על פסנתר" מצליח להיות השיר שאוסף את שלושת השירים האלה ומבשר על דור חדש של מוזיקה ישראלית. נחזור שוב ל"אהבת נעוריי" של שלום חנוך אותו מבצע גץ: הוא נותן כבוד לאמן לא כל כך מוכר בשדות המוזיקה המזרחית ומגיע עם המילים הנוסטלגיות הללו למחוזות מפתיעים. אפשר לומר ש"הבחור הביישן על פסנתר" הוא "אהבת נעוריי" הפרטי של גץ.

נדמה כי בארבעת השירים הללו מתמצת אדיר גץ את המוזיקה הישראלית. מצד אחד הוא אוסף עבר מוזיקלי ישראלי ומעניק לו זווית חדשה, ומצד שני הוא יוצר את הדור הבא של המוזיקה הישראלית החדשה והמותכת.

"פסנתר, שירים" | אדיר גץ