לאן נעלם אהוד ברק באמצע ראיון?

צפו. ראש הממשלה לשעבר אהוד ברק עלה הבוקר לשידור ביומן הבוקר של כאן רשת ב', כשנשאל שאלה שלא מצאה חן בעיניו התנתקה השיחה. אולם, לאחר מכן חזר ברק לשידור

חדשות כיפה גלעד כהן 19/11/18 09:38 יא בכסלו התשעט

לאן נעלם אהוד ברק באמצע ראיון?
אהוד ברק, צילום: פלאש 90

הבוקר (ב') עלה לשידור ראש הממשלה ושר הביטחון לשעבר, אהוד ברק בכאן רשת ב'. ברק התראיין בתכניתו של אריה גולן, אך כשנשאל על הכסף שקיבל מקרן וקסנר השיחה התנתקה, מה שהיה נראה כמו סיום השיחה בעקבות השאלה. אולם, ברק חזר אחר כך לשידור.

כזכור, העיתונאי אראל סג"ל פרסם לפני כחודש כי ראש הממשלה לשעבר אהוד ברק קיבל 1.8 מיליון שקלים מקרן וקסנר. על פי הפרסום, ברק קיבל את הכסף מהקרן הפילנתרופית על "מחקר" שביצע. המידע על התרומה מופיעה במסמכי מס ההכנסה (IRS) של העמותה, שראו אור באתר 'פרו רפובליקה', אתר שמרכז מידע על גופים ציבוריים ואחרים בארה"ב.

באותה תקופה, כזכור, היה ברק ארבע שנים אחרי תום כהונתו כראש ממשלה, ולא החזיק בתפקיד ציבורי כלשהו בכנסת או בממשלה. אם אכן הועבר תשלום כזה לברק כתמורה לעבודה שעשה עבור הקרן, הרי שהיה עליו לדווח על התקבול לשלטונות המס. כזכור, בעבר חשפו אורי בלאו ותומר אביטל כי אהוד ברק קיבל מהקרן סכום של 800 אלף דולרים בשנת 2006. כעת, כך נראה, עולה כי שנתיים לפני כן קיבל ראש הממשלה לשעבר סכום בגובה של שבע ספרות, ובדולרים, ככל הנראה כשכר טרחה על עבודת 'מחקר'. מהו אותו מחקר? את זה, לפי שעה, עדיין צריך לחקור. מה גם שמערכת התוכנית לא איתרה כל פרסום מחקר כזה, פרי עטו של ברק, בפרסומים הרשמיים של הקרן.

כשחזר ברק לשידור ענה לגולן:"תראה אני אזרח פרטי, אחרי 50 שנה בשירות המדינה, 5 שנים בעשור הקודם ו-5 שנים בעשור הזה, אני אזרח פרטי. מה שאני עושה, אני עוסק בייעוץ, במחקר, ביזמות עסקית ובהרצאות. יש ביקוש גבוה לשירותי, וגורמים ואנשים מוכנים לשלם הרבה כסף בשביל הדבר הזה.
השאלה הציבורית הרלוונטית היחידה היא האם הפעילות הזאת חוקית, האם היא מדווחת על ידי מי ששילם לי במקומות שהוא צריך לדווח, האם היא מדווחת על ידי בכל מקום שאני צריך לדווח, והאם אני משלם את המס כראוי.
התשובה על כל הדברים האלה חיובית. אני משלם בחפץ לב מיליוני שקלים מס הכנסה כל שנה, הגורם הזה הוא לא הגורם ששילם לי הכי הרבה, וזה כמובן בתמורה לדברים שעשיתי בשבילם, צריך להבין שבשוק הפרטי שום גורם לא יתקשר אליך אם כל ליצן חצר של איזה פוליטקיאי שמסובך בפלילים או בחקירות פליליות ומחכה למשפטו, בשביל להסיח את הדעת דורש שתספר להם מה בדיוק עשית.
עכשיו אני אשאל אותך שאלה ברצינות: מה זה משנה אם המחקר שעשיתי שם הוא על האינתיפאדה השנייה (אני מבין בזה די הרבה), על מלחמת העולם השנייה (אני מבין בזה די הרבה), או על העלייה השנייה (שגם בזה, יחסית למצאי, אני מבין די הרבה). מה זה משנה, או על שלושת הדברים ביחד.
מי שרוצה שיפנה לקרן, ירצו יגידו, לא ירצו לא יגידו, ממתי זה נהיה נושא לדיון ציבורי פה, כשהליצן מגן על אדם שעוד לא הסביר ממה הוא קיבל מהעבריין שעשה את עסקת העוקץ הגדולה ביותר באירופה, הוא קיבל ממנו מיליוני שקלים כשהוא ראש ממשלה, או כשהוא שר אוצר, או כשהוא בתפקיד. אני בנאדם פרטי.
אתה מדבר על מימרן? נכון. הזכות של אזרח לעסוק במה שהוא טוב בו, היא שמורה אפילו לראשי ממשלה לשעבר".