הישן יתחדש והחדש יתקדש: ביצועים מפתיעים לפיוטים מההגדה

כולנו מכירים את השלב הזה בהגדה של פסח שבו אנו מגיעים לפיוט וכל אחד מהמסובים מתחיל להרגיש כאילו הוא על הבמה בקיסריה. מערכת כיפה מגישה לכם חמישה ביצועים יוצאי ומקוריים לפיוטים המוכרים מההגדה

חדשות כיפה חדשות כיפה 13/04/22 15:25 יב בניסן התשפב

הישן יתחדש והחדש יתקדש: ביצועים מפתיעים לפיוטים מההגדה
פסח, צילום: shutterstock

עוד פעם "חד גדיא" באותו לחן ששמענו עוד ברחם? שוב דוד אריה התבלבל וחושב שהוא נעים זמירות ישראל ושר את "והיא שעמדה" באותו טון טחון עד לזרא? ומה לגבי "מה נשתנה"? עוד פעם נצטרך להעמיד פנים שאנחנו נהנים מזה? אולי דיינו? אולי הגיע הזמן לתבל את הסדר המוכר באיזה לחן מקורי? להכניס איזה טוויסט לעלילה?

לכבוד ליל הסדר, מערכת כיפה מגישה לכם חמישה ביצועים מפתיעים, שונים ויוצאי דופן לפיוטים המוכרים מההגדה. חלקם מרגשים, חלקם פוליטיים, כולם יספקו לכם עניין בליל הסדר הקרוב.

1. והיא שעמדה/יונתן רזאל - נכון, הביצוע הזה הוא כבר מזמן ברירת המחדל ברוב הבתים בישראל, אבל לא התיימרנו להיות מקוריים. יונתן רזאל הצליח להפיל חומות מגזריות עם הביצוע המטלטל והמרגש הזה ולהפוך את הפיוט הזה לחלק מהפלייליסט של כל בית בישראל - דתי, חילוני וכל מה שביניהם. הלחן והביצוע של יונתן רזאל הצליחו להוציא את המילים המרגשות והמוכרות מההגדה ולהפוך אותן לרלוונטיות ועדכניות לאורך כל השנה

2. והיא שעמדה/נעמה דרדיק - ומהביצוע המוכר של יונתן רזאל, לביצוע חדש עם אותו הלחן של נעמה דרדיק, בת לעולים מרוסיה. הביצוע הזה נע בין המלחמה באוקראינה לגל הפיגועים בישראל, ונעמה, שרגליה נטועות בכל המקומות הללו, מגישה ביצוע עדין ורגיש עד כאב.

2. נשמת/להקת מזמור שיר - להיות במצב של הודיה אמיתית ממעמקי הנשמה זה אתגר לא פשוט. ברירת המחדל של האנושות היא להתלונן, למצוא איפה יש חוסר, איפה הדברים עדיין לא שלמים וראויים. בשביל לעמוד באתגר הזה בליל הסדר, דרוש לחן יפהפה ועוצמתי במיוחד וביצוע קורע לב, ולהקת מזמור שיר מספקת הסחורה. בעודכם עוברים על ההגדה ומנסים להכין את עצמכם לחג, נסו לשיר את הפסוקים האלה באותו רגש של יאיר כהן במקום לקרוא אותן במהירות וכלאחר יד, ותראו איך החומות נסדקות ואתם מוצאים על מה לומר תודה אמיתית.

3. חד גדיא/חווה אלברשטיין - השנה היא 1989 והאינתיפאדה הראשונה בשיאה. חווה אלברשטיין, אם כל חי, לוקחת את הטקסט העוצמתי הזה ומעניקה לו פרשנות פוליטית עכשווית ועדכנית בתוספת כמה מילים משלה וביצוע מצמרר. ניתן להסכים עם המסר הפוליטי, ניתן גם שלא, אבל הביצוע הזה לא משאיר אף אחד אדיש, ובהחלט ניתן לקחת אותו אל שולחן הסדר הביתי.

4. אחד מי יודע/אמנים שונים - הלחן הוא אמנם אותו לחן מוכר וידוע שכל בית ישראל שרים, אבל הביצוע... הביצוע... השנה - 2020, המצב - סגר. אנשים סגורים בבתים, עורכים ליל סדר בצמצום ובעיקר עצובים על הסבים והסבתות שנאלצו להישאר לבד. הכל בגלל הפחד מהמגפה החדשה השגיע אלינו במשק כנפיים של עטלף מסין עם השם של בירה לא כשרה לפסח - קורונה. ואז הגיע הביצוע הזה שאיחד אמנים שונים, סגנונות שונים, תקופות שונות ובעיקר השקפות שונות, ולרגע אחד לא הרגשנו לבד בתוך הבונקר שסגרנו את עצמנו בתוכו.

5. מה נשתנה/גד אלבז - הבן של בני אלבז, זמר הבית של ש"ס, הוא זמר מוכשר ומרגש בזכות עצמו, והביצוע שלו ל"מה נשתנה" לוקח את הפיוט העתיק הזה ומעניק לו משמעות מודרנית שיורדת אל מעמקי הנשמה ומסוגלת לחבר גם רחוקים אל המיוחדות של הלילה הזה, שהשתנה מכל הלילות. בביצוע לא מכביד אך בהחלט מכבד, לוקח גז אלבז את הטקסט ולא רק מסביר לנו מה נשתנה, אלא משנה, יוצר תנועה חדשה בלב.