ברוך דיין האמת: המשורר ולוחם הפלמ"ח חיים גורי הלך לעולמו

גורי, שהיה מבכירי דור הפלמ"ח, נטל חלק ברבים ממלחמות ישראל וזכה בפרס ישראל לשירה, נפטר בגיל 94. יו"ר הכנסת: "שיריו מהווים ויהוו חלק מהאתוס הישראלי לעד . 'אך נזכור את כולם, את יפי הבלורית והתואר'. יהי זכרו ברוך"

חדשות כיפה חדשות כיפה 31/01/18 08:58 טו בשבט התשעח

ברוך דיין האמת: המשורר ולוחם הפלמ"ח חיים גורי הלך לעולמו
הלך לעולמו. חיים גורי, צילום: פלאש 90. הדס פרוש

המשורר, לוחם הפלמ"ח וחתן פרס ישראל, חיים גורי, נפטר לפנות בוקר (רביעי) בגיל 94.

גורי נחשב לאחד מסמלי הדור שלפני קום המדינה ובמסגרת שירותו בפלמ"ח היה שותף לפעולות רבות שעסקו בביטחון הישוב היהודי בארץ ישראל.

לאחר הקמת המדינה וצה"ל הוא מונה בין השאר למפקד קורס הצניחה הראשון ופיקד על לוחמים במלחמות ישראל השונות, לרבות מלחמת העצמאות וששת הימים שבה לחם בקרבות על שחרור העיר העתיקה בירושלים.

בנוסף לכך הוא היה משורר שכתב 12 ספרי שירה ובין שיריו המפורסמים ניתן לציין את שיר הרעות ובאב אל ואד. בשנת 1975 הוא זכה בפרס ביאליק ובשנת 1988 היה חתן פרס ישראל לשירה.

המשורר שהלך לעולמו נמנה בין אנשי מפא"י והיה חבר מפלגת העבודה. הוא התגורר בירושלים כמעט מיום הקמת המדינה וחי בה עד מותו.

גורי בצעירותו

גורי בצעירותוצילום: פלאש 90. משה שי

נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין ספד לגורי ואמר כי "בור נפער בלב. נחמה ואני מבכים הבוקר את לכתו של חיים גורי, המשורר הלאומי בן ימינו. איש שהיה לסמל. משורר העצמאות, משורר הרעות, לוחם ואיש רוח. מורה של חיים ומורה דרך. בן דור המייסדים שהיה למייסד של פרקי השירה והיצירה הגדולים שלנו ודרכם חיזק את המסדים הערכיים והמהותיים של קיומנו כאן כעם, כאומה".

לדבריו, "גורי היה גאוותינו. רוח שנשבה בגוף, בקיום היומיומי והשמיעה מילים של תבונה. של עוצמה. של מוסר. אהבנו אותו מאד. את חוכמתו וישראליותו. אליקה אחותנו, אנו מחבקים באהבה אותך, את הבנות, את הנכדים. נישא את מילותיו תמיד".

גם משרד התרבות והספורט הרכין ראשו "עם לכתו של המשורר, הסופר ואיש הרוח,  חתן פרס ישראל לשירה, חיים גורי ז"ל". 

השרה מירי רגב הוסיפה: "נעצב ליבי לשמע הידיעה המרה על פטירתו של חיים גורי. חיים גורי ז"ל היה מגדולי משוררי דור תש"ח וליווה את תקומת עמנו בארצו.  השורה האלמותית משירו ,'הרעות ' מה רבים שאינם כבר בינינו' מהדהדת בי, עת אנו נפרדים מרבים מאותם יפי הבלורית והתואר, אשר טביעות אצבעותיהן חקוקות בקרקע  וברוח של עמנו. גורי ז"ל היה וישאר לעד מ'פרחי האש' של תקומתנו הלאומית במדינת ישראל.  יהי זכרו ברוך".

יו״ר הכנסת, יואל (יולי) אדלשטיין צייץ בחשבון הטוויטר שלו וכתב: "הצטערתי לשמוע על מותו של המשורר, לוחם הפלמ"ח, וחתן פרס ישראל, חיים גורי, עימו היתה לי היכרות אישית. קורות חייו של גורי שזורים בהיסטוריה של מדינת ישראל ושיריו מהווים ויהוו חלק מהאתוס הישראלי לעד ‏"אך נזכור את כולם, את יפי הבלורית והתואר". יהי זכרו ברוך".

ראש האופוזיציה, ח"כ יצחק (בוז'י) הרצוג, אמר: "עצוב על לכתו של חיים גורי ז"ל, מנפילי דור תש"ח, משורר הפלמ"ח, מגדולי אנשי הרוח שלנו. הביוגרפיה של גורי שזורה בזו של מדינת ישראל, ויצירותיו הפכו לנכסי צאן ברזל של תרבותינו. בכל אחת משיחותנו התנגנה בי השורה האלמותית של שיר הרעות: "כבר שנה לא הרגשנו כמעט איך עברו הזמנים בשדותינו כבר שנה ונותרנו מעט מה רבים שאינם כבר איתנו" עם ישראל יזכרהו לתמיד כמשורר העצמאות וכמוכיח בשער".