בנט: "לא רוצה שכולם יהיו דתיים"

בטקס פרס רבני ברקאי אמר שר החינוך כי הוא רוצה שכולם יהיו מחוברים לזהות היהודית, גם אם לא ישתייכו למגזר הדתי. הוא סיפר כי בכל שבוע הוא מקדיש זמן ללימוד משנת הרב קוק, ואמר: "עבורי הוא מצפן ומפה"

חדשות כיפה חדשות כיפה 18/06/18 14:41 ה בתמוז התשעח

בנט: "לא רוצה שכולם יהיו דתיים"
בנט בטקס פרס רבני ברקאי, צילום: נתנאל דגני

טקס פרס ברקאי למנהיגי קהילות, התקיים אמש (א') בעיר מודיעין, זו השנה השלישית ברציפות. הטקס נערך בנוכחות מאות משתתפים, ובמעמד נשיא ברקאי, הרב ישראל מאיר לאו, שר החינוך נפתלי בנט, חברי הכנסת מוטי יוגב וניסן סלומינסקי מהבית היהודי, מייסדי המרכז והעומדים בראשו הרב דוד פיין והרב שלמה סובול.

בשיאו של הערב, התקיים ראיון אישי של שר החינוך, נפתלי בנט, עם ידידיה מאיר. בפתח הראיון אמר השר בנט: "אני רוצה במיוחד לומר תודה לרבני הקהילות ולמשפחות שלהם, אני לא יכול להעלות על הדעת משימה חשובה ומשמעותית יותר למדינת ישראל מאשר המשימה שנטלתם על עצמכם - העצמת הקהילות בישראל וחיזוק מדינת ישראל כולה. המשיכו להוביל את הציבור והחברה בישראל בדרך של הרחבת הקהילות גם מחוץ לבתי הכנסת ובעיקר הקדישו תשומת לב במאור פנים  לכל פונה".

במהלך הריאיון סיפר השר שכאשר הגיע לפוליטיקה הוא אימץ גישה לפיה "עלינו להרחיב את השורות ולקבל כל יהודי בעם ישראל, ללא קשר לכמות המצוות שהוא מקיים. אני לא רוצה שכולם יהיו דתיים, אבל אני כן רוצה שכולם יהיו מחוברים לזהות היהודית שלנו ולאהבת המורשת שלנו – ברקאי זה בדיוק זה".

טקס פרס רבני ברקאי

טקס פרס רבני ברקאיצילום: נתנאל דגני

עוד חשף בנט בראיון כי בכל שבוע הוא מקדיש זמן ללימוד משנת הרב קוק: "אני נפעם מהרב קוק, עבורי הוא 'מצפן' ו-'מפה', מצפן שמכוון את הדרך, ומפה שעוזרת להסתכל על נקודת המוצא ועל היעד הסופי". השר הוסיף כי: "הרב מדבר על שלושה כוחות בעם: כוח דתי, כוח לאומי וכוח אוניברסלי, והוא מסביר שצריך את שלושת הכוחות האלה. האינטראקציה בינינו היא מה שבונה אותנו – עם ישראל מורכב מדעות שונות אבל הוא עם אחד, מתווכחים בתוך המשפחה ונשארים משפחה, מתוך כבוד ומתוך תודעה שמחלוקת בדעות איננה מחלוקת בלבבות - כאיש אחד בלב אחד"

בטקס החגיגי שנועד להאדיר את הקהילות בארץ, ולעודד את טיפוחן וביסוסן, קיבל הרב אורי שרקי פרס מפעל חיים לרב קהילה. הרב שרקי אשר משמש כרב קהילת "בית יהודה" בירושלים, אמר לאחר קבלת הפרס: "הצורך בקהילה הולך ונהיה מורגש יותר במדינת ישראל. עברנו במדינה ממצב של יהדות העוסקת בענייני פרט ליהדות שעוסקת בענייני כלל.  יש לנו מדינה, צבא, ממשלה ורבנות ראשית, ומפעלים אלה משכיחים מאיתנו את הצורך לחום אנושי שהוא הבסיס לכל פעולה כלפי חוץ.

"הקהילה מקרינה כלפי פנים, ויודעים שהיא מצליחה כשבסופו של דבר היא מקרינה גם כלפי חוץ, מהקהילה לכלל ישראל, משם לעולם כולו ומשם לקוסמוס כולו. המבחן האמיתי של בניין הקהילות בציבור הדתי לאומי הוא כאשר הציבור יפסיק להיות רק ד"ל- דתי לאומי והופך להיות דלא"י - דתי לאומי אוניברסלי יקומי. זהו האתגר של הציונות הדתית ורבניה".

זוכים נוספים השנה בפרסים הם קהילת בית הכנסת "מקור חיים" פתח תקוה בקטגוריית קהילת מופת על שילוב עולים בקהילתם, וחיים אשכנזי מקהילת "יהודה הלוי" בירושלים בפרס גבאי מצטיין על מעל 40 שנה בהן הוא משמש כגבאי בית הכנסת. בנוסף במהלך הערב חולקו תעודות למסיימי מחזור ג' של הקורס להכשרת רבני קהילות במרכז ברקאי.

מנכ"ל מרכז ברקאי, רונאל אלקיים, אמר: "ברור היום לכולם, שגבולות הסמכות של הרב כמנהיג קהילה לא מסתיימות בשאלות הלכתיות. ללא ספק הבסיס הוא בסיס הידע התורני. הרב הוא המנהיג שמאיר את הדרך ומלווה את חברי הקהילה בכל האתגרים שעומדים בפניהם.

מדובר במהפכה בציונות הדתית. הציונות הלאומית נושאת בגאון את האהבה לארץ ולקחה על עצמה להשתלב ולהיות מעורבת ומובילה בנושאים החשובים ביותר בסדר היום הישראלי. ניתן לראות את זה ללא ספק גם בתוכניות של ברקאי. אנחנו יכולים להיות גאים בכך שכל השותפים שלנו נרתמים בצורה יוצאת מן הכלל לנושא הכשרה של מנהיגות רבנית בשורה של תחומים חברתיים שחלקם לא פשוטים כלל ועיקר, וזאת הצלחתה של הציונות הדתית".